Rok 2025 jest prawdopodobnie najlepszym rokiem na tanią konfigurację do wyścigów symulacyjnych. Powód? Rynek jest pełen pakietów, które są interesujące zarówno z sensorycznego, jak i finansowego punktu widzenia. Co więcej, wiele marek zaczęło oferować w swoim katalogu opcje przyjazne dla budżetu, takie jak Logitech i Thrustmaster, które wprowadziły bazę Direct Drive rozwijającą się poniżej 10 nm, aby konkurować z Fanatec i Moza.
Segment podstawowy w sim-racingu jest bardzo popularny, zarówno pod względem wrażeń dla początkujących, jak i ceny. Wielu pilotów i graczy, którzy chcą rozpocząć przygodę z tą dyscypliną, woli kupić konfigurację za niewielkie pieniądze, aby móc wykonać pierwsze okrążenie toru, a następnie przejść na wyższy poziom.
Dzisiaj przyjrzymy się zestawowi Direct Drive, który oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny w segmencie przyjaznym dla budżetu, jednocześnie zapewniając wspaniałe wrażenia z jazdy. Chodzi o to, aby mieć konfigurację, która zapewnia sporą dawkę realizmu, bez zaciągania kredytu bankowego na jej zakup. Poniżej znajdziesz 4 zestawy kosztujące mniej niż 1000 euro, z których niektóre można wymienić za połowę tej kwoty, a które pozwolą ci zadebiutować w wyścigach symulacyjnych. Ranking jest od najlepszego do najgorszego i pozostaje moją subiektywną opinią.
Fanatec Ready2Race

Zacznijmy od tego, co uważam za wagę ciężką w segmencie podstawowym, a są to zestawy Ready2Race firmy Fanatec. Niemiecka marka urządzeń peryferyjnych do symulacji wyścigów oferuje 3 różne zakresy symulacji wyścigów, co czyni ją ulubioną wśród wielu kierowców.
Podstawą jest CSL DD w połączeniu z różnymi pakietami kół zamachowych. W zależności od ceny i pakietu, baza jest dostępna z 5 lub 8 nm maksymalnego momentu obrotowego. To więcej niż wystarczająco, bym mógł zadebiutować w wyścigach symulacyjnych.
Jeśli chodzi o kierownice, Fanatec obejmuje 4 kategorie sportów motorowych w Ready2Race: GT, Formula, Rally i Touring. Muszę przyznać, że kierownice oferowane w tych pakietach są głównie kompozytowe, co jest eleganckim sposobem powiedzenia, że są plastikowe. Ale ma to tę zaletę, że kosztuje mniej, a ponadto Fanatec ma jeden z największych katalogów kół do sim-racingu na rynku. Wszystko, co musisz zrobić, to kupić kolejną kierownicę, aby ulepszyć konfigurację lub zmienić dyscyplinę.
W przypadku pedałów dominującą ofertą są standardowe pedały CSL. Można je jednak łatwo rozszerzyć o zestawy Load Cell i sprzęgła za mniej niż 150 euro. Mówiąc o cenach, pakiety zaczynają się od 400 euro, wzrastając do około 950 euro z kierownicą specyficzną dla Porsche.
Moza R3/R5

Moza Racing poczyniła ogromne postępy w wyścigach symulacyjnych, obejmując swoim zasięgiem cały świat. W ciągu zaledwie kilku lat marka ta z nikogo stała się powszechnie znana wśród praktycznie wszystkich fanów wirtualnych wyścigów.
W przypadku mniejszych budżetów Moza oferuje 2 opcje: pakiet R3 na PC i Xbox oraz pakiet R5 z bazami Direct Drive, które rozwijają odpowiednio 3,9 i 5,5 nm maksymalnego momentu obrotowego. Wizualnie te dwa zestawy są bardzo podobne, z kierownicami, które są praktycznie identyczne, pedałami, które są takie same i bazami, które są praktycznie kopiuj-wklej.
Podstawy Moza są znane z rozwijania dużej mocy, co pozwala na przyzwoity poziom realizmu. R3 i R5 są wciągające, głównie na PC, ponieważ sterowanie za pomocą oprogramowania jest ograniczone na konsolach.
Podobnie jak Fanatec, Moza oferuje pełny katalog urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, a wszystko jest kompatybilne ze wszystkim. Marka wykorzystuje standardowy QR, a pedalboard SR-P Lite można rozbudować o zestaw Load Cell i pedał sprzęgła.
Porozmawiajmy teraz o cenie. Za pakiet R3 należy zapłacić 330 euro za wersję na PC i 400 euro za wersję na konsolę Xbox. Tymczasem pakiet R5 kosztuje 600 euro. Myślę, że pozycjonowanie cenowe Moza jest całkiem dobre.
System Logitech RS50

Przed premierą RS50, Logitech oferował G Pro tylko w wersji Direct Drive. Rozwijała ona 11 nm stałego momentu obrotowego, co moim zdaniem jest dużą wartością dla kogoś, kto dopiero zaczyna przygodę z sim-racingiem. Chcąc dotrzeć do większej liczby zawodników, szwajcarski producent opracował i wprowadził na rynek mniej wydajną podstawę, z 8 nm maksymalnego momentu obrotowego, co jest najlepszym rozwiązaniem dla początkujących.
Tak więc baza DD jest niewielka, wizualnie bardzo przyjemna i oferuje bardzo dobre wrażenia z wyścigów. Niestety, będziesz potrzebował tytułu, który jest kompatybilny z oprogramowaniem Logitech, w przeciwnym razie wyczucie i sprzężenie zwrotne mogą być nieregularne.
Porozmawiajmy teraz o kierownicy. Opiera się ona na aluminiowej ramie, ze skórą TPU na jarzmie. Wizualnie jest wspaniała i muszę powiedzieć, że tak jest w przypadku praktycznie wszystkich kierownic Logitech. Na panelu czołowym znajduje się 16 przycisków, RevLED, 2 łopatki z tyłu, a także nowy QR marki, obiecujący cały przyszły katalog kierownic.
Przejdźmy teraz do pedalboardu. Niestety, Logitech nie oferuje już pedalboardu w swoich pakietach, co jest prawdziwą szkodą, jeśli o mnie chodzi. Jednak Logitech opracował pedały RS, aby nadążyć za konkurencją na rynku podstawowym, a także nadrobić stracony czas. Otrzymujesz pedał LC, doskonałą ergonomię i czujniki Halla.
Cena różni się w zależności od platformy. Pedalboard kosztuje 150 euro, a jeśli weźmiesz pakiet, to 650 euro. Ale tak między nami, jest mała sztuczka, której możesz użyć, aby zaoszczędzić pieniądze, jeśli twoją platformą jest PC i Xbox, a mianowicie kupić wszystkie urządzenia peryferyjne osobno, a ostateczna cena wyniesie 720 €. W przypadku Playstation cena pozostaje na poziomie 800 euro. Nawiasem mówiąc, ceny te obejmują pedalboard.
Thrustmaster T598

Thrustmaster był pierwszym producentem, podobnie jak Logitech, który wprowadził na rynek podstawową gamę symulatorów wyścigowych z podstawą T598 i silnikiem osiowym. Technologia ta jest unikalna w symulatorach wyścigowych i zapewnia dobry poziom sprzężenia zwrotnego przy jednoczesnym ograniczeniu powierzchni zajmowanej przez urządzenie peryferyjne.
W przypadku pakietu T598 mamy bazę DD, która rozwija 5 nm stałego momentu obrotowego, ale pod obudową kryje się overboost: silnik może zwiększyć moc jeszcze bardziej przez krótki czas.
Jeśli chodzi o kierownicę, myślę, że jest to podstawowa kierownica z kompozytową strukturą, skórą z włókna węglowego na płycie czołowej i elementami sterującymi wokół niej. Z tyłu znajdują się 2 łopatki i nowy Thrustmaster QR, który jest standardowym wyposażeniem tej kierownicy. Więc jeśli masz już T818, nie będziesz potrzebować adaptera do szybkiego zwalniania Thrustmaster.
Mechanizm korbowy jest również zupełnie nowy i można go rozbudować. Nazywa się Raceline LTE i składa się z metalowej konstrukcji, 2 pedałów, w tym hamulca ze sprężynowym mechanizmem oporowym. Czujniki to Hall, a Thrustmaster niedawno zaprezentował zestaw Load Cell dla hamulca na SimRacing Expo 2025.
Na koniec przejdźmy do ceny. Podstawa jest kompatybilna tylko z PC i Playstation, niestety nie ma opcji dla Xbox. Jeśli chcesz kupić ten zestaw od Thrustmaster, zaoszczędzisz 500 euro na koncie bankowym.









0 komentarzy