P1Sim Arnage w pigułce
Zalety i wady
✅ Kierownica premium w stylu GT/F1
✅ Pionowy ekran na środku do telemetrii
✅ Kompatybilna z wieloma bazami, pod warunkiem posiadania pasującej piasty
❌ Bardzo wysoka cena wywoławcza
❌ Brak piasty dla baz Direct Drive dostępnych w P1Sim
❌ Gumowa powłoka, która wygląda nieco tanio
Ze wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi i innymi akcesoriami do sim-racingu dostępnymi w segmencie premium, niektórzy kierowcy mogą być zdezorientowani, a także obawiać się opróżnienia konta bankowego na urządzenia peryferyjne, których pewnego dnia mogą żałować.
Segment wyścigów symulacyjnych premium jest w mniejszym lub większym stopniu zdominowany przez kilku graczy, w szczególności Asetek SimSports i Simucube. Te dwie marki oferują produkty przeznaczone głównie dla zespołów wyścigowych, co wiele mówi o jakości urządzeń peryferyjnych, a także o ich cenie.
Jednak natura nie znosi próżni, a nowe marki pojawiają się dość regularnie. Najnowszą z nich jest P1Sim, francuska firma zamierzająca zdobyć część rynku premium, oferując innowacyjne, ręcznie wykonane rozwiązania, które są stosunkowo przystępne cenowo jak na standardy segmentu. Poniżej przedstawię kierownicę symulacyjną w stylu GT i F1:Arnage.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Kierownica w stylu GT/F1 otwarta u góry
- 4-calowy pionowy ekran do wyświetlania telemetrii samochodu
- Podświetlane elementy sterujące (RGB) na płycie czołowej
- RevLED w górnej części ekranu
- 4 tylne łopatki, w tym 2 magnetyczne
- Metalowa konstrukcja z panelem przednim z włókna węglowego o grubości 5 mm
- Kompatybilny z bazami Moza, Simagic, Simucube, Asetek SimSports, Thrustmaster, Fanatec itp. za pośrednictwem specjalnego koncentratora dla każdej marki.
- Kompatybilność z Simhub na PC
- Gumowa powłoka wokół kierownicy
- Średnica koła 29 cm
Konstrukcja Arnage

Projekt Arnage jest bardzo powściągliwy w porównaniu do tego, co zwykle można znaleźć w sim-racingach, zwłaszcza w kategorii premium. Najczęściej takie kierownice są krzykliwe, z przyciskami w różnych kolorach. Ta ma płytę czołową z włókna węglowego, całkowicie otwartą górę, pionowy ekran pośrodku i duże uchwyty po bokach.
Wszystkie elementy sterujące są rozmieszczone wokół kierownicy, a nad nimi znajduje się dioda RevLED. Tylko 2 przełączniki obrotowe są kolorowe, pozostałe są białe (w rzeczywistości przezroczyste dla RGB) i czarne. Arnage to kierownica, która moim zdaniem będzie idealnie pasować do każdego symulatora wyścigowego.
Montaż na zamówienie
P1Sim nie oferuje obecnie własnego systemu montażowego dla Arnage, ani nawet podstawy z napędem bezpośrednim. Jednak z tyłu znajduje się okrąg ze standardowym wzorem mocowania, który pomieści większość bocznych kół QR takich marek jak Fanatec, Simagic, Moza, Asetek, Simucube, Thrustmaster i innych.
Wszystko, co musisz zrobić, to kupić uniwersalne rozwiązanie dla swojej bazy Direct Drive i dołączyć QR, który pasuje do Arnage. Na przykład, będziesz potrzebował Podium Hub i jego QR dla Fanatec, D1Spec QR dla Moza i Simagic, i tak dalej. Z drugiej strony, Arnage jest przeznaczony dla każdego, a najlepszą rzeczą do zrobienia jest poinformowanie nabywcy, że będzie potrzebował adaptera do swojej bazy, aby korzystać z tego koła.
Produkcja i wykończenie
P1Sim Arnage to kierownica skierowana do segmentu premium sim-racing, co znajduje odzwierciedlenie w jej materiałach i konstrukcji - no, prawie. Rama jest aluminiowa, podobnie jak płyta tylna. Płyta czołowa wykonana jest z włókna węglowego o grubości 5 mm, aby nadać jej luksusowy wygląd, a także zmniejszyć wagę. Łopatki są również wykonane z włókna węglowego, co stanowi dodatkowy bonus.
Jeśli chodzi o wykończenie, jest po prostu dobre. Według strony internetowej marki, wszystko jest montowane ręcznie i do perfekcji. Nie zauważyłem żadnych rażących wad produkcyjnych, ani nie spodziewałem się tego, szczerze mówiąc. Jednak dwie rzeczy wyróżniają się na tej kierownicy: przezroczyste silikonowe przyciski i gumowa obwódka. W tej cenie wygląda to naprawdę tanio, zwłaszcza guma. Materiał taki jak skóra lub alcantara harmonijnie uzupełniłby tę kierownicę.
Obsługa kierownicy
Średnica Arnage’a wynosi 29 cm, co nie jest złe dla większości kierowców. Bardzo prostokątny kształt, z otworem u góry, zapewnia dobry poziom przyczepności, a jest to wzmocnione przez duże uchwyty, zbliżone do tego, co można znaleźć w prawdziwym samochodzie. To miła odmiana od kierownic F1 niektórych marek, w których czujesz się, jakbyś trzymał kierownicę roweru.
Elementy sterujące Arnage są rozmieszczone wokół centralnego ekranu, który nie zajmuje dużo miejsca pomimo 4-calowej przekątnej, biorąc pod uwagę, że jest ustawiony pionowo. Ergonomia jest w porządku, ale korzystanie z przycisków nie jest zgodne ze standardami segmentu, a powód jest prosty: konstrukcja silikonowych przycisków oznacza, że mogą one złapać, gdy je naciskasz, pozostawiając je zatopione. Plastikowe przyciski naprawdę byłyby lepsze, zwłaszcza że można zintegrować podświetlenie LED za ich pośrednictwem. Ale hej, to punkt, który można poprawić w przyszłości.
Z tyłu Arnage znajdują się 4 regulowane łopatki, z których 2 są magnetyczne. Są one sporych rozmiarów i łatwo mieszczą się pod palcami po ich prawidłowym ustawieniu. Tuż przed tymi łopatkami znajdują się dwa przełączniki obrotowe, które normalnie znajdują się w górnej części kierownicy, blisko kciuków, ale które zostały przesunięte w dół ze względu na konstrukcję kierownicy. W rezultacie nie można ich używać kciukiem, a do ich obsługi trzeba się trochę nagimnastykować pozostałymi palcami (serdecznym i/lub małym). Wymaga to trochę przyzwyczajenia, ale w końcu działa.
Wrażenia podczas gry
W połączeniu z bazą napędu bezpośredniego o długości co najmniej 10 nm, Arnage pokazuje cały swój potencjał w wyścigach Formuły lub GT. Chwyty mają dobrą średnicę, bardzo zbliżoną do tego, co można znaleźć w samochodach sportowych, co zapewnia doskonałą przyczepność, znacznie przewyższającą to, co można znaleźć na niektórych kierownicach konkurencji w stylu F1, takich jak te z Moza Racing.
Włókno węglowe pozwala zaoszczędzić znaczną ilość masy, zwłaszcza jeśli podstawa DD nie jest zbyt mocna(CSL DD, Moza R9 itp.). Konstrukcja jest jednak wykonana z aluminium obrabianego CNC, które jest cięższe niż włókno węglowe. Ale jak wspomniałem powyżej, Arnage jest częścią gamy trzech kierownic, a P1Sim ujrzał światło dzienne w 2022 roku. Więc…
Kolejną kwestią, o której warto wspomnieć, jest ogólna ergonomia elementów sterujących. Oprócz przełączników obrotowych, które są umieszczone bardzo nisko ze względu na konstrukcję kierownicy, wszystkie inne elementy sterujące są łatwo dostępne w locie. Nawet ekran okazał się bardzo przydatny podczas wyścigu, wyświetlając telemetrię pojazdu, a także konfigurowalny za pomocą oprogramowania P1Sim lub SimHub. W danym momencie można jednak korzystać tylko z jednego oprogramowania.

Kompatybilność z kierownicą
P1Sim Arnage jest kompatybilny tylko z komputerami PC z systemem Windows 10 lub 11 za pośrednictwem połączenia USB. Jeśli chodzi o symulatory wyścigowe, nie miałem żadnych problemów z mapowaniem przycisków. Co więcej, kierownica ta bardzo dobrze współpracuje z SimHub, co jest plusem dla wielu graczy PC.
Stosunek jakości do ceny
Arnage jest obecnie w sprzedaży o 30% taniej na stronie P1Sim, za 699 € z VAT, co szczerze mówiąc nie jest tak wygórowaną ceną w porównaniu z konkurencją. Prawdą jest, że będziesz musiał zapłacić od 50 do 200 euro za piastę, która pozwoli na używanie Arnage z bazą DD (w zależności od marki), co może potencjalnie podnieść cenę do prawie 800 euro. Ale jeśli szukasz kierownicy, która jest „kompatybilna” z Twoją bazą, prawdopodobnie masz do niej piastę.
Mój werdykt w sprawie kierownicy Arnage od P1Sim
Jak na pierwszy sezon w świecie symulatorów wyścigowych, muszę powiedzieć, że P1Sim dobrze poradził sobie z Arnage. Jest piękny, niemal doskonale ergonomiczny, kompatybilny z wieloma bazami, pod warunkiem, że masz do niego sprzęt, i jest jeszcze bardziej premium.
Jeśli chodzi o mnie, jest to miła odmiana od obecnie dostępnych kierownic w stylu F1, które z pewnością są First Party, ale czasami mogą być zbyt cienkie w dłoniach. Arnage to bardzo dobra alternatywa, jeśli możesz sobie na nią pozwolić, zwłaszcza w tej chwili, gdy cena została obniżona o 30%.
0 komentarzy