Przedłużenie wału Fanatec DD w pigułce

Zalety i wady
✅ 15 cm dodatkowej odległości między kierownicą a podstawą
✅ Kompatybilny z QR2 Type-F
✅ Konkurencyjna cena
✅ Natywna integracja z ekosystemem Fanatec
❌ Może być używany tylko z ClubSport DD i DD+
❌ Nieodłączny efekt dźwigni na podwoziu, które nie jest solidne
Fanatecświatowej sławy niemiecki producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, powraca do gry z nowymi produktami. Katalog firmy zaczynał pokazywać swój wiek, ale istniała również rażąca luka w średnim przedziale cenowym, który jest bardzo ceniony przez kierowców wyścigowych.
Zmieniło się to jednak wraz z wprowadzeniem na rynek ClubSport DD i DD+, 2 baz napędu bezpośredniego rozwijających odpowiednio 12 i 15 nm momentu obrotowego. Aby wzmocnić swoją ofertę, Fanatec wypuścił nowe kierownice we współpracy z RedBull, Bentley i Sparco, nowy hamulec ręczny Load Cell i inne produkty.
Obecnie katalog Fanatec jest naprawdę obszerny, oferując wszystko, czego potrzebujesz, aby robić zakupy bez konieczności szukania innych marek. Wśród nowych akcesoriów znajduje się DD Shaft Extension, czyli, jak sama nazwa wskazuje, przedłużenie wału napędowego, które pozwala przesunąć kierownicę o 15 cm bliżej użytkownika. I tak samo dobrze, widzieliśmy DD Shaft z bliska i powiemy ci, ile jest wart w sim-racingu.
Główne i techniczne właściwości
- Przedłużka o długości 15 cm
- Kompatybilny z QR2 typu F
- Wspierany przez cały ekosystem Fanatec
- Cała konstrukcja aluminiowa, obrabiana CNC
- Elektronika zintegrowana z wałem do połączenia i komunikacji z bazami Direct Drive
- Wykończenie anodowane na czarno
- Waga 500 gramów
Projekt rozszerzenia

Konstrukcja DD Shaft jest naprawdę schludna i minimalistyczna. Na końcach wału znajduje się rodzaj pierścienia z rurką pośrodku. Wizualnie jest bardzo atrakcyjny, znacznie lepszy niż na przykład oferta Simagic.
Całkowicie czarny strój jest przerywany logo tylko w dwóch miejscach: przedni pierścień z białym logo Fanatec i tylny pierścień ze strzałką wskazującą kierunek, w którym wał powinien być zainstalowany, tj. do góry, aby nie uszkodzić pinów QR2.
Jedyny problem, jaki mam z projektem, to kolor. Trzeba przyznać, że czerń jest wspaniała, podobnie jak lakier, ale nie jest to ten sam odcień co podstawa lub QR2. Na konfiguracji można dość szybko zauważyć, że części nie są pomalowane tym samym kodem koloru. Jest to jednak kwestia czysto estetyczna.
Montaż wału DD
Instalacja DD Shaft w ClubSport DD lub DD+ jest bardzo prostą operacją, która zajmie Ci najwyżej kilka minut. Co więcej, instrukcje są tak szczegółowe, jak przyzwyczailiśmy się widzieć w produktach Fanatec.
Najpierw należy wyjąć QR2 z podstawy, zainstalować DD Shaft na jego miejscu, zwracając uwagę na piny łączące (instrukcja to podkreśla), a następnie zainstalować QR po drugiej stronie wału. Oczywiście masz cały sprzęt do przykręcenia wału na miejscu, aby się nie poruszał.
Jedynym wyzwaniem podczas instalacji DD Shaft są piny QR2, które nie mogą być wygięte, w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że trzeba będzie wszystko wymienić. I nie mówię o tym akcesorium, ale raczej o podstawie Direct Drive.
Produkcja i wykończenie
Produkt ten jest wykonany z aluminium, które jest obrabiane przez maszyny CNC. Z tego co rozumiem, a także z moich własnych badań, jest to pojedynczy blok aluminium, z którego nadmiar jest usuwany w celu uformowania kształtu DD Shaft. Rezultatem jest część, która jest bardzo odporna, bardzo piękna, a przede wszystkim doskonale wykonana.
Jeśli chodzi o wykończenie DD Shaft, jest ono takie samo jak w przypadku wszystkich innych produktów Fanatec: bezbłędne. Niezależnie od tego, czy chodzi o wycięcia, lakier czy logo, absolutnie wszystko w tym elemencie jest idealne.
DD Shaft i konkurencja
Mówiąc o konkurencji, mamy Simagic i Moza Racing które oferują podobne produkty w 2 różnych długościach (15 i 20 cm). Jednak Simagic odpada z wyścigu, ponieważ jego wał nie do końca spełnia reputację marki. To samo dotyczy niedrogiego rozwiązania Moza, które jest mniej więcej kopią Simagic. Z drugiej strony, wędka Moza dorównuje DD Shaft pod względem wzornictwa i wykończenia.
Zakończmy ten rozdział rozszerzeniem Asetek. QR Wheelbase Extension jest po prostu w swojej własnej lidze, żeglując po spokojnych wodach bez najmniejszego zagrożenia w zasięgu radaru. Tak więc porównanie między DD Shaft i rozwiązaniem Asetek jest nieistotne z tego prostego powodu, że te dwa produkty, a także marki, są skierowane do bardzo różnych odbiorców.
Komfort i wyczucie podczas gry
Przejdźmy teraz do komfortu i czucia DD Shaft. Po pierwsze, 15 cm bliżej kierownicy doskonale sprawdza się podczas sesji wytrzymałościowych. Twoje ramiona będą Ci wdzięczne, ponieważ Twoje ciało przyjmie bardziej komfortową pozycję za kierownicą, jaką można znaleźć wśród kierowców wyścigowych. Podczas krótkich wyścigów nie odczujesz różnicy w komforcie jazdy z DD Shaft lub bez niego.
A jeśli chodzi o wyczucie, to mniej więcej tak, jakby kierownica była bezpośrednio połączona z wałem napędowym w ClubSport DD+ i wyobrażam sobie, że tak samo jest w standardowym ClubSport DD. Muszę powiedzieć, że wcale nie jestem zaskoczony, z tego prostego powodu, że to akcesorium zostało specjalnie zaprojektowane dla najnowszych baz Fanatec.
DD Shaft nie generuje hałasu, nie ma luzu na wale napędowym, nie ma utraty sprzężenia zwrotnego, nie ma opóźnienia w sprzężeniu zwrotnym siły. Nie ma absolutnie nic złego w korzystaniu z DD Shaft. W rzeczywistości posunąłbym się nawet do stwierdzenia, że ten produkt wnosi swój własny zestaw zalet do konfiguracji, takich jak posiadanie kierownicy bliżej siebie, możliwość dodania deski rozdzielczej tuż nad wałem bez zasłaniania ekranu, a także komfort, który się z tym wiąże.
Muszę jednak wspomnieć o negatywnym aspekcie wynikającym z zastosowania takiego akcesorium. Jest to efekt dźwigni, który nieuchronnie wprowadzi ruch lub luz do podwozia, jeśli nie jest ono solidne. Z takim wałem, zwielokrotniasz siłę przyłożoną do podstawy DD, a to doprowadzi do luzów, wibracji i prawdopodobnie całego szeregu pasożytniczych wrażeń w twojej konfiguracji. Jeśli kokpit nie jest naprawdę mocny, unikaj używania takiego akcesorium.

Kompatybilność wału DD
Porozmawiajmy więc trochę o kompatybilności, która jest bardzo kontrowersyjnym tematem w przypadku DD Shaft. Fanatec przyzwyczaił nas do tego, że jego produkty, akcesoria i urządzenia peryferyjne są kompatybilne z całą gamą symulatorów wyścigowych. Dotyczy to kierownic, pedałów, manetek, hamulców ręcznych, modułów przycisków itp., z kilkoma wyjątkami dla niektórych produktów wymagających określonych urządzeń peryferyjnych, takich jak na przykład kierownice.
W przypadku DD Shaft sytuacja uległa zmianie: to akcesorium jest kompatybilne tylko z ClubSport DD i DD+. Innymi słowy, można go używać tylko z QR2 Type-F, który jest wyposażony w podstawy, o których właśnie wspomniałem.
Stosunek jakości do ceny
Cena DD Shaft na stronie Fanatec wynosi 119,95 euro, co czyni go bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny w swojej kategorii. Jest droższy niż rozwiązanie Simagic, a także lepszy i praktycznie w tej samej cenie, co równoważny produkt Moza Racing.
Mój werdykt na temat dodatku DD Shaft firmy Fanatec
Wał ten okazał się doskonałym dodatkiem do konfiguracji symulatora wyścigowego. Jest dobrze wyglądający, stosunkowo niedrogi, nie dodaje luzu do wału napędowego i zapewnia bardziej wciągające wrażenia z wyścigów.
Jednak jego wyjątkowa kompatybilność z ClubSport DD i DD+ ograniczy jego przyjęcie przez fanów Fanatec. Trzeba przyznać, że to nietypowe podejście, zwłaszcza w przypadku tej marki. Możliwe, że Fanatec chce stworzyć nowy ekosystem wokół QR2 Type-F. Czas pokaże. Pewne jest to, że jeśli masz ClubSport DD lub DD+, ten shaft będzie doskonałym dodatkiem do twojej konfiguracji.
0 komentarzy