Saga Gran Turismo® jest już ósmą odsłoną, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko główne edycje, a najnowsza z nich nosi nazwę Gran Turismo® 7. Nie pytaj mnie dlaczego, nie szukam powodów. Od czasu debiutu na Playstation w 1997 roku, gra jest prawdziwym standardem symulacji jazdy na konsolach Sony, zarówno dla purystów, jak i fanów wyścigów.
Taki szał jest co najmniej uzasadniony, jeśli o mnie chodzi, ponieważ szczerze mówiąc, nie ma nic lepszego na konsolach Playstation, jeśli chodzi o pół-arcade. Jasne, masz tytuły takie jak Asseto Corsa, ale te gry to symulacje wyścigów, a wielu kierowców PS4 lub PS5 nie szuka takiego poziomu realizmu. To naprawdę proste: konsole służą do zabawy, a tytuły takie jak Asseto Corsa nie są zalecane dla kierowców wyścigowych, którzy po prostu chcą się dobrze bawić.
Wróćmy do wyścigów symulacyjnych. GT7 jest punktem odniesienia dla wyścigów samochodowych na PlayStation i słusznie. Możesz cieszyć się nim za pomocą kontrolera dołączonego do konsoli, ale potrzebujesz konfiguracji do wyścigów symulacyjnych, aby w pełni wykorzystać jego możliwości. I to jest właśnie to, mam mały wybór urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, które pomogą ci jeszcze bardziej cieszyć się Gran Turismo 7.
Jaka jest najlepsza kierownica do gry w Gran Turismo 7 na PS5?
GT7 został wydany na początku 2022 roku, a najnowsza konsola Sony zaledwie kilka miesięcy wcześniej. W rezultacie niektórzy producenci urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych opracowali nowe pakiety, jak w przypadku Logitech i Thrustmastera inni po prostu zaktualizowali swój wybór produktów, aby wspierać nową konsolę Sony, jak ma to miejsce w przypadku Fanatecale także Logitech i Thrusmaster, które grają na dwóch frontach.
W tym małym przewodniku skupię się na tych 3 markach, ponieważ, jeśli o mnie chodzi, są one najlepsze na konsolach. Oczywiście jest więcej producentów premium, o znacznie lepszej reputacji w zakresie jakości produktów, ale ich urządzenia peryferyjne działają tylko na komputerach PC, tak jak w przypadku Simucube, Simagic i tak dalej.
Fanatec GT DD Pro

Nadszedł czas, aby przejść do godnego rywala, którym jest Fanatec GT DD Pro. Jest to słynna podstawa Fanateca, CSL DD, ale w wersji Gran Turismo. W tym drugim przypadku jest to czysta rozkosz pod względem siłowego sprzężenia zwrotnego i wrażeń. Poczujesz wszystko, co robi samochód, który prowadzisz w GT7, z momentem obrotowym 5 lub 8 nm, w zależności od tego, na co się zdecydujesz.
Jeśli chodzi o kierownicę, jest ona specyficzna dla Gran Turismo, z unikalnym i pięknym designem, mnóstwem elementów sterujących, RevLED, małym ekranem, ale z plastikową strukturą i gumową powłoką. Szczerze mówiąc, wygląda naprawdę tanio i jestem prawie pewien, że ten wybór materiałów został podyktowany przez Sony w celu obniżenia ceny sprzedaży pakietu.
Pedały CSL są również dostarczane z zestawem pedałów, który jest przyzwoity w swojej klasie. Jednak, i to jest mocna strona Fanateca, można go ulepszyć za pomocą zestawu sprzęgła (dodając pedał) i zestawu Load Cell do hamulca.
Jeśli chodzi o cenę, spodziewaj się zapłacić 700 euro za wersję 5 nm i 800 euro za wersję 8 nm. Mogę tylko powiedzieć, że ten zestaw jest wart swojej ceny i jest znacznie lepszy niż Thrustmaster T-GT 2.
Fanatec GT DD Extreme

Zupełnie nowy zestaw GT DD Extreme firmy Fanatec został właśnie wydany, ku uciesze fanów wyścigów symulacyjnych i Gran Turismo®. Nowy zestaw GT DD Extreme opiera się na udanych modelach GT DD i GT DD Pro, które zawierały bazę CSL DD z momentem obrotowym 5 lub 8 nm i specjalną kierownicą opracowaną we współpracy z Polyphonie Studio. Tym razem jest mniej więcej tak samo, z tym wyjątkiem, że podstawą jest nic innego jak ClubSport DD+ z 15nm momentem obrotowym.
Jak już wspomniałem, nowy DD+ rozwija 15 nm stałego momentu obrotowego. Oznacza to, że jeśli chcesz, będziesz mieć całą moc bazy przez cały czas, a nie na maksimum, jak ma to miejsce w przypadku konkurencji. Ta podstawa jest nie tylko potężna, ale także niezwykle komunikatywna pod względem lekkich i ciężkich szczegółów. Dzięki niej, po prawidłowym skonfigurowaniu, poczujesz najmniejszy wkład ze strony prowadzonego samochodu, od zwykłej utraty przyczepności, po masowe ruchy w zakrętach, nie zapominając o interwencjach ABS, jeśli masz go aktywowanego.
Nowy pakiet oznacza również nową kierownicę. Szczerze mówiąc, nie aż tak nową. Fanatec, we współpracy ze studiem deweloperskim Gran Turismo, oparł nową kierownicę na starym zestawie GT DD, z niewielką poprawą jakości i ogólnego wyglądu kierownicy. Jeśli o mnie chodzi, nowa kierownica lepiej leży w dłoni, a skóra łagodzi jej zabawkowy wygląd.
Zestaw ten jest już dostępny na stronie Fanatec w cenie 1300 euro. Wszystko, czego potrzebujesz, to pedalboard do uzupełnienia konfiguracji wyścigowej, najlepiej z Load Cell.
Logitech G29

Zacznijmy od niedrogiego pakietu, idealnego dla fanów wyścigów, którzy nie mają dużo czasu na inwestowanie w wyścigi symulacyjne. Mowa oczywiście o zestawie Logitech G29 i jego bracie G920. Ten zestaw jest przyjazny dla budżetu, więc nie oczekuj potwora mocy i realizmu w sprzężeniu zwrotnym.
Tak więc z przodu mamy kierownicę o średnicy 28 cm, która jest nieco mała, jeśli o mnie chodzi. Konstrukcja kierownicy jest metalowa, co daje jej znacznie lepsze wyczucie wyścigowe, ze skórą dookoła. Szczerze mówiąc, za tę cenę jest ona znacznie bardziej premium niż droższe kierownice.
Ergonomicznie nie jest źle, z przyciskami umieszczonymi na całej kierownicy, ale łatwo dostępnymi, RevLED i dwoma łopatkami z tyłu. Możesz łatwo używać wszystkich przycisków na G29 bez opuszczania rąk z kierownicy, ponieważ kierownica jest mała.
Mechanizm korbowy jest bardzo prosty, z 3 pedałami i regulowanym oporem. Jeśli chodzi o siłowe sprzężenie zwrotne, w podstawie znajdują się 2 silniki, które się tym zajmują. Czucie jest płynne i precyzyjne, a rozwijany moment obrotowy wynosi maksymalnie około 4 nm. To niewiele, ale świetnie nadaje się dla początkujących. Jednak ta podstawa może czasami być kapryśna i wysyłać błędnie obliczone sprzężenie zwrotne siły.
Jeśli chodzi o cenę, G29 kosztuje od 250 do 280 euro, w zależności od sprzedawcy. Jeśli o mnie chodzi, jest to idealna kierownica na początek przygody z sim-racingiem lub do dobrej zabawy na torach Gran Turismo 7. Nawiasem mówiąc, dostępne są również G923 która jest ulepszoną i zaktualizowaną wersją G29, z lepszym siłowym sprzężeniem zwrotnym, bardziej stonowaną konstrukcją i technologią True Force zapewniającą bardziej precyzyjne sprzężenie zwrotne, oczywiście w teorii.
Thrustmaster T-GT 2

Ta kierownica lub zestaw kierownic jest oficjalnie licencjonowany dla Gran Turismo i jest oferowany przez Thrustmaster. Jest to już jej druga wersja, a pod względem projektu, a także na papierze, nie ma żadnych większych zmian. Podstawa pozostaje mniej więcej identyczna, kierownica jest kopią karbonową, a pedały są takie same.
Kierownica jest ładna, ale tania. W przeciwieństwie do G29 T-GT 2 wykorzystuje plastik i skórę. Różnica jest tak oczywista, że można odnieść wrażenie, iż wszystkie pieniądze poszły na uzyskanie licencji Gran Turismo®. Ergonomia jest taka sama jak w G29: wszystkie elementy sterujące są rozmieszczone po bokach kierownicy, ale są łatwo dostępne.
Jeśli chodzi o pedały, jest to T3PA GT 2 który również jest podstawowy. Można regulować odstęp między 3 pedałami i to wszystko. Jeśli chodzi o podstawę, jest to 40-watowy silnik bezszczotkowy, który ma moc. Wrażenia są widoczne dla wszystkich, z siłowym sprzężeniem zwrotnym, które jest precyzyjne, mocne, a przede wszystkim przekazuje każdy szczegół odczuwany przez samochód.
Jednak ta kierownica nie oferuje atrakcyjnego stosunku jakości do ceny. Spodziewaj się, że zapłacisz za nią około 700 euro i szczerze mówiąc, to zdecydowanie za dużo za to, co otrzymujesz w zamian. Szczerze mówiąc, umieściłem ten zestaw na tej liście tylko dlatego, że jest oficjalnie licencjonowany przez Playstation i Gran Turismo. Jeśli szukasz sprzętu do grania w tytuły inne niż GT7, możesz go pominąć.
Kierownica wyścigowa Logitech G Pro

Zakończmy doskonałym zestawem od Logitech, w Direct Drive a mianowicie kierownicą wyścigową G Pro Racing Wheel. Jest to zupełnie nowy produkt i pierwszy produkt Logitecha z bazą DD. Rozwija 11 nm momentu obrotowego, z doskonałym siłowym sprzężeniem zwrotnym, doskonale proporcjonalnym bez TrueFroce, jeśli o mnie chodzi. Sprzężenie zwrotne jest delikatne i płynne, ale może być potężne, jeśli tego chcesz.
Kierownica jest wysublimowana, ze szczotkowanego aluminium, skóry, dobrze rozmieszczonych elementów sterujących i 4 łopatek. Jest wysokiej klasy, widać to, a przede wszystkim czuć. Ergonomia jest wzorowa, niezależnie od tego, czy chodzi o Gran Turismo 7, czy jakikolwiek inny tytuł wyścigowy.
Ten zestaw zawiera tylko podstawę i kierownicę, a pedalboard (w Load Cell) należy zakupić osobno. Jeśli chodzi o pedalboard, jest to również zupełnie nowy produkt w Load Cell i jest naprawdę świetny w swoim zakresie, mimo że istnieje dopiero od kilku miesięcy. Uwielbiam go używać i jest na równi z pedałami Fanatec.
Jeśli chodzi o cenę, to będzie bolało, uwierz mi. G Pro kosztuje aż 1100 euro za podstawę i kierownicę, a do tego trzeba doliczyć jeszcze 390 euro za pedały. To dużo pieniędzy, zwłaszcza że jedyną wadą tego zestawu jest prawie nieistniejący ekosystem Logitecha. Co prawda szwajcarski producent obiecuje nam nowe produkty i urządzenia peryferyjne, ale na razie będziemy musieli zadowolić się tylko tym. Mimo to jest to doskonały zestaw, jeśli możesz sobie na niego pozwolić.
0 komentarzy