Zaznacz stronę
Avis honnete sur le volant CSL ELITE WRC de Fanatec pour le Sim Racing

Fanatec CSL ELite WRC: Moja szczera opinia na temat tej kierownicy

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Fanatec CSL Elite WRC w kilku słowach

Sim Racing Nerd

test i recenzja kierownicy fanatec CSL DD WRC 8nm
Projekt
Rozgrywka
Stosunek jakości do ceny

Zalety i wady

✅ Solidna konstrukcja z aluminium
✅ Okrągła kierownica z doskonałym wykończeniem
✅ Materiały najwyższej jakości
❌ Tworzywo QR1 Lite wprowadza odrobinę luzu

4.7

Sim-racing nie jest już dyscypliną zdominowaną przez kierowców wyścigowych chcących doskonalić swoje umiejętności na odcinkach specjalnych lub torach. Coraz więcej graczy zaczyna grać, by cieszyć się popularnym sportem motorowym, który jednak wiąże się z bardzo wysokimi kosztami eksploatacji.

Nie powiem nic nowego, gdy powiem, że wyścigi, niezależnie od dyscypliny sportów motorowych, są drogie, naprawdę bardzo drogie. Zwykły dzień na torze uszczupli twoje konto bankowe o co najmniej 500-600 euro, i to nie licząc zużycia samochodu i wydatków, które pojawiają się później (wymiana oleju silnikowego, klocków hamulcowych i opon oraz cały ten szajs).

W rezultacie wyścigi symulacyjne są realną opcją, nawet jeśli pozostają dość kosztowną dyscypliną, zwłaszcza jeśli chcesz mieć wysokiej jakości konfigurację z wysokiej klasy urządzeniami peryferyjnymi. Z wyjątkiem tego, że pełna konfiguracja Fanatec będzie kosztować rękę i nogę, zwłaszcza jeśli wybierzesz z serii ClubSport i Podium, ale będzie to jednorazowy zakup, a nie powtarzający się wydatek.

Mówiąc o konfiguracjach Fanatec, niemiecki producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych ma w swoim katalogu szereg kół, w tym jedno z serii CSL: CSL Elite WRC. To bardzo fajna kierownica, jeśli o mnie chodzi, i przyjrzymy się jej bardziej szczegółowo w tym artykule.

Główne i techniczne właściwości koła

  • Okrągłe koło o średnicy 30 cm
  • Oryginalne wykończenie z alcantary wokół kierownicy
  • Pomarańczowe szwy dają świetny efekt
  • Duże aluminiowe tylne łopatki
  • Konstrukcja ze szczotkowanego aluminium
  • Integracja małego wyświetlacza LED w górnej części kierownicy
  • Pełne sterowanie za pomocą przycisków Xbox
  • Kompatybilny z PC, Playstation i Xbox

Konstrukcja CSL Elite WRC

Podczas projektowania CSL Elite WRC, Fanatec nie owijał w bawełnę: producent wykorzystał projekt kierownicy WRC, z aluminiową strukturą i alcantarą wokół kierownicy.

Z przodu jest dość minimalistyczny, z logo Fanatec powyżej, logo WRC pośrodku i znakiem opony na dole. Wygląda świetnie, zwłaszcza z pomarańczowymi przeszyciami na alcantarze. Elementy sterujące są rozmieszczone po bokach, dzięki czemu są łatwo dostępne bez odrywania rąk od kierownicy.

Z tyłu znajdują się dwie duże łopatki w jaskrawym pomarańczowym kolorze. Albo się to komuś podoba, albo nie, ale moim zdaniem dodaje to charakteru, nawet jeśli wolę raczej gładkie koła.

Test i recenzja kierownicy Fanatec CSL Elite WRC

Montaż na zamówienie

CSL Elite WRC jest montowana za pomocą QR1 Lite z tyłu i praktycznie wszystkie bazy Fanatec będą pasować do tej kierownicy, pod warunkiem, że masz odpowiednią stronę bazy QR. Jeśli jeszcze nie słyszałeś, około 2 miesiące temu niemiecki producent wypuścił nowy Quick Release o nazwie QR2. System mocowania znacznie ewoluował, z bardziej prostokątnym kształtem, który minimalizuje luz koła zamachowego na wale napędowym, szczególnie w przypadku plastikowej strony koła QR.

Ale nie o to chodzi. Będziesz mógł zamontować to koło na praktycznie wszystkich podstawkach Fanatec, jak właśnie powiedziałem, a operacja jest prosta: masz pierścień na QR, pociągasz go i montujesz koło na podstawie, zwracając uwagę na piny łączące.

Produkcja i wykończenie

Mimo że CSL Elite WRC jest częścią podstawowej serii CSL firmy Fanatec, jakość jest na najwyższym poziomie. Konstrukcja kierownicy wykonana jest ze szczotkowanego aluminium, a jej obramowanie pokryto prawdziwą alcantarą. To po prostu piękne, a przede wszystkim bardzo premium, jeśli o mnie chodzi.

Po bliższym przyjrzeniu się nie zauważyłem żadnych wad produkcyjnych, a wykończenie jest w sam raz. Po wzięciu kierownicy do ręki można poczuć, że doświadczenie Fanatec jest dobrze reprezentowane. Jedyną małą skazą na tym prawie idealnym obrazie jest plastikowy QR1 Lite. Ten mały element wyposażenia jest z pewnością dobrze wykonany i dobrze wykończony, ale nie nadaje się do pracy z kierownicą taką jak ta, i wrócę do tego poniżej, gdy będę mówił o odczuciach z gry.

Obsługa koła

Podobnie jak w przypadku mniej więcej wszystkich kierownic Fanatec, ergonomia CSL Elite WRC jest po prostu doskonała, z elementami sterującymi rozmieszczonymi w rozsądny sposób, tak aby były w zasięgu palców, 2 dużymi łopatkami, które są łatwo dostępne przy specjalnych okazjach i małym ekranem wyświetlającym informacje, które są wprawdzie ograniczone, ale szczerze mówiąc przydatne.

Biorąc pod uwagę, że kierownica ma średnicę 30 cm, nie będziesz miał większych problemów z przyzwyczajeniem się do niej, ponieważ jest mniej więcej taka, jaką można znaleźć na kierownicy samochodowej. Alcantara jest doskonała w dotyku, dając dłoniom poczucie najwyższej jakości. Co więcej, alcantara użyta przez Fanatec do produkcji kierownicy CSL Elite WRC jest bardzo wysokiej jakości i tak naprawdę nie będziesz musiał używać rękawiczek do jazdy z nią.

Jak już wspomniałem, elementy sterujące są łatwo dostępne, podobnie jak duże łopatki z tyłu. Należy jednak pamiętać, że ta kierownica jest nieco ciężka i waży 2,1 kg.

Wrażenia podczas gry

CSL Elite WRC to nadal bardzo dobra kierownica do wyścigów turystycznych, rajdowych lub po prostu pół-zręcznościowych/symulacyjnych. Jeśli chodzi o czucie, wszystko zależy od bazy Fanatec.

W połączeniu z 5nm CSL DD, kierownica jest naprawdę bardzo dobra, z niewielkim luzem, gdy mocno do niej przyłożysz siłę. Nawiasem mówiąc, radziłbym wszystkim zawodnikom, aby nie przekraczali 5 nm momentu obrotowego z kierownicami Fanatec, które mają plastikowe QR1 Lite.

Z drugiej strony, jeśli umieścisz CSL Elite WRC na 8nm CSL DD, luz będzie większy, a nawet będziesz miał kilka odłączeń od kierownicy, jeśli twoje ręce będą wystarczająco ciężkie podczas pokonywania zakrętów lub gdy baza rzuci w ciebie dużym ciosem podczas opuszczania toru lub podczas wybojów.

Jeśli chodzi o resztę, CSL Elite WRC jest bardzo solidna w dłoniach i nie poczujesz żadnego ugięcia, które można znaleźć w niektórych tanich kierownicach. Elementy sterujące są doskonale rozmieszczone, bardzo łatwo dostępne na odcinkach specjalnych lub na torze. Rozmiar łopatek sprawia, że korzystanie z nich jest przyjemnością, a alcantara jest najwyższej jakości, nic więcej.

test i recenzja kierownicy fanatec CSL DD WRC 8nm

Kompatybilność CSL Elite WRC

Kierownica jest standardowo wyposażona w elementy sterujące Xbox, co zapewnia jej natywną kompatybilność z konsolami Microsoft i platformą PC. Jednak logo Playstation można znaleźć na stronie informacyjnej CSL Elite WRC, a ta kierownica jest kompatybilna z konsolami Sony tylko wtedy, gdy masz określoną podstawę.

Jeśli chodzi o tytuły wyścigowe, oznaczenie WRC oznacza po prostu, że posiada oficjalną licencję Rajdowych Mistrzostw Świata. Nie oznacza to, że można jej używać tylko w Dirt Rally i tym podobnych. Kierownicy tej można również używać w takich tytułach jak Forza Motorsport, Asseto Corsa czy iRacing.

Stosunek jakości do ceny

Na stronie internetowej Fanatec, CSL Elite WRC jest wymieniona za 200 euro i szczerze mówiąc, jest to bardzo dobra cena, jeśli o mnie chodzi. Nie zapominaj, że otrzymujesz kierownicę ze szczotkowanego aluminium, alcantary i szlachetnego wykończenia, a wszystko to w kolorze czarnym z pomarańczowymi przeszyciami, które są po prostu oszałamiające.

W tej cenie nie znajdziesz nic lepszego w katalogu Fanatec, będąc bardzo ładną kierownicą, a zwłaszcza taką, która jest całkowicie okrągła. Owszem, QR1 Lite trochę rzuca się w oczy, ale można ją wymienić za 50 euro, a jedyna kierownica, która mogłaby konkurować z CSL Elite WRC kosztuje 100 euro więcej.

Mój werdykt na temat CSL Elite WRC firmy Fanatec

Fanatec to marka, którą naprawdę doceniam w sim-racingu, ponieważ można odnieść wrażenie, że producent ma umiejętności i zawsze szuka innowacji, aby oferować produkty wysokiej jakości, które są niebezpiecznie blisko rzeczywistości.

CSL Elite WRC to jedno z wysokiej jakości urządzeń peryferyjnych Fanatec i jest to kierownica, którą gorąco polecam każdemu, kto chce rozpocząć przygodę z sim-racingiem. Trzeba przyznać, że QR1 Lite nie jest zbyt solidna w niektórych sytuacjach i nie powinna taka być, ponieważ jest to podstawowy QR. Jeśli zdecydujesz się na 8nm CSL DD, przejdź od razu do metalowego QR1 z tą kierownicą. W każdym razie jestem za.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *