Każdy wirtualny kierowca wyścigowy ma własną listę kontrolną dla optymalnego zanurzenia się w wyścigach. Są gracze, którzy chcą się dobrze bawić tylko w tytułach zręcznościowych, takich jak Need For Speed lub Forza Horizon, a ich konfiguracja symulatorów wyścigowych jest często podstawowa dzięki produktom od Logitech lub Thrustmaster. Oczywiście nie jest wykluczone, że gracze zainwestują więcej w swój sprzęt, na przykład w podstawową bazę Direct Drive, która pozwoli im cieszyć się wyścigami, a także otworzy drzwi do wyścigów symulacyjnych na wyższym poziomie.
Mamy też kierowców wyścigowych, którzy są tam dla immersji zapewnianej przez tytuły takie jak Assetto Corsa, rFactor lub iRacing, a ich konfiguracja odzwierciedla to w wielkim stylu. Mówimy tu o zębatkach Direct Drive rozwijających ponad 15 nm momentu obrotowego, pedałach LC, kokpitach, manetkach, zakrzywionych ekranach i tak dalej. Konfiguracje te kosztują krocie, ale w zamian oferują niezrównaną immersję w symulatorach wyścigowych, co jest ostatecznym celem tej dyscypliny.
W 2025 roku rynek wirtualnych wyścigów jest zaludniony przez marki działające w różnych segmentach, z produktami od ogólnych do specyficznych. Na przykład rękawice wyścigowe; niektórzy zawodnicy twierdzą, że nie ma sensu ich mieć, podczas gdy inni uważają je za niezbędne, szczególnie w wyścigach wytrzymałościowych, w których szybko pocą się dłonie. W tym samym duchu niektórzy zawodnicy instalują uprzęże w kokpicie, aby dodać dodatkową warstwę zanurzenia. Czy to naprawdę niezbędne? Tego właśnie zamierzamy się dowiedzieć.
Co to jest uprząż?

Uprząż to urządzenie bezpieczeństwa, które jest montowane w samochodzie w celu ochrony kierowcy w przypadku uderzenia lub ruchu ciała poprzez przytrzymanie go w fotelu. Zasadniczo jest to ulepszona, bezpieczniejsza wersja pasów bezpieczeństwa, które są montowane w każdym samochodzie na drodze od lat 70. i 80. (uwaga spoiler: pojazdy nie były wyposażone w system head-up safety). Uprząż jest kluczowym elementem bezpieczeństwa w wyścigach samochodowych, a homologacje FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) zmieniają się co 2-3 lata.
Uprząż jest montowana bezpośrednio do podwozia samochodu lub do klatki bezpieczeństwa, jeśli samochód jest w nią wyposażony, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, a przede wszystkim idealne dopasowanie. Istnieją różne rodzaje uprzęży na rynku i oczywiście w samochodach, którym przyjrzymy się w następnej kolejności.
Rodzaje uprzęży
Niezależnie od tego, czy Twój samochód jest standardowo wyposażony w uprząż, czy nie (na przykład niektóre Porsche), istnieją głównie 4 rodzaje tego wyposażenia bezpieczeństwa: 3-punktowe, 4-punktowe, 5-punktowe i 6-punktowe. Punkty to liczba pasów, które są przymocowane do podwozia i utrzymują kierowcę w miejscu, podobnie jak pasy bezpieczeństwa.
3-punktowa uprząż wykorzystuje 3 paski: 2 na ramionach i jeden na miednicy, aby zapewnić dobry kompromis między pozostaniem w fotelu podczas pokonywania zakrętów, hamowania i w przypadku uderzenia, a łatwością zapinania. Jest to idealne rozwiązanie do samochodu, którym jeździsz codziennie do pracy i na tor w weekendy.
W przypadku innych uprzęży im więcej punktów, tym więcej pasków. Tak więc w przypadku uprzęży 6-punktowej masz 2 na ramionach, 2 na miednicy i 2 na nogach. Ten typ uprzęży jest używany w samochodach wyścigowych z homologacją FIA. Jest to najlepsze rozwiązanie pod względem bezpieczeństwa, ponieważ kierowca nie rusza się z fotela podczas zmiany pasa, hamowania i reszty wyścigu. Jednak montaż w pojeździe jest kosztowny, a homologacje są zmieniane dość często (zwykle co 2 lub 3 lata), więc będziesz musiał zmienić uprząż, jeśli chcesz nadal ścigać się na torze.
Czy uprząż jest niezbędna do sim-racingu?

Cóż, odpowiedź na to pytanie nie jest tak prosta, jak się wydaje, i to tylko z jednego powodu: subiektywności. Możesz uznać, że potrzebujesz odpowiedniego sprzętu do symulacji wyścigów, podczas gdy inny kierowca może nie mieć takiego samego zdania. To jak historia desek rozdzielczych, rękawic i butów do biegania; to wciąż otwarta debata, w której każda opinia jest najlepsza w zależności od osoby.
Wróćmy jednak do uprzęży. Czy powinieneś je mieć w swoim sprzęcie do sim-racingu? Osobiście jestem zwolennikiem jak najbardziej wciągających wrażeń. Jeśli więc uprząż może sprawić, że poczuję się jeszcze bardziej jak w kokpicie samochodu wyścigowego, to jestem jak najbardziej za. Nie ma jednak potrzeby karać się finansowo za przyjemność dopasowania 6-punktowej uprzęży do podwozia, które w ogóle się nie poruszy.
Moja wizja jest dość prosta: jeśli jakiś sprzęt zapewnia mi lepsze zanurzenie w symulacji wyścigów i nie kosztuje dużo, to go wezmę. Nie mówię tu o funkcjonalnym sprzęcie, takim jak baza DD, mechanizm korbowy czy manetka. Te produkty są moim zdaniem niezbędne w symulatorach wyścigowych, ponieważ robią różnicę na torze.
Jeśli chodzi o uprząż, można znaleźć 3-punktową uprząż za około 50 euro od różnych marek na rynku. Nie jest to bardzo drogie w kategoriach bezwzględnych i jest więcej niż wystarczające do wyścigów symulacyjnych, aby zapewnić dodatkową immersję. Oczywiście, jeśli możesz sobie pozwolić na 6-punktową uprząż FIA, zafunduj sobie przyjemność.
0 komentarzy