Zaznacz stronę
Tout savoir sur le harnais en sim racing pour plus d'immersion

Uprząż Sim-Racing: Którą wybrać, aby uzyskać większą immersję?

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Każdy wirtualny kierowca wyścigowy ma własną listę kontrolną dla optymalnego zanurzenia się w wyścigach. Są gracze, którzy chcą się dobrze bawić tylko w tytułach zręcznościowych, takich jak Need For Speed lub Forza Horizon, a ich konfiguracja symulatorów wyścigowych jest często podstawowa dzięki produktom od Logitech lub Thrustmaster. Oczywiście nie jest wykluczone, że gracze zainwestują więcej w swój sprzęt, na przykład w podstawową bazę Direct Drive, która pozwoli im cieszyć się wyścigami, a także otworzy drzwi do wyścigów symulacyjnych na wyższym poziomie.

Mamy też kierowców wyścigowych, którzy są tam dla immersji zapewnianej przez tytuły takie jak Assetto Corsa, rFactor lub iRacing, a ich konfiguracja odzwierciedla to w wielkim stylu. Mówimy tu o zębatkach Direct Drive rozwijających ponad 15 nm momentu obrotowego, pedałach LC, kokpitach, manetkach, zakrzywionych ekranach i tak dalej. Konfiguracje te kosztują krocie, ale w zamian oferują niezrównaną immersję w symulatorach wyścigowych, co jest ostatecznym celem tej dyscypliny.

W 2025 roku rynek wirtualnych wyścigów jest zaludniony przez marki działające w różnych segmentach, z produktami od ogólnych do specyficznych. Na przykład rękawice wyścigowe; niektórzy zawodnicy twierdzą, że nie ma sensu ich mieć, podczas gdy inni uważają je za niezbędne, szczególnie w wyścigach wytrzymałościowych, w których szybko pocą się dłonie. W tym samym duchu niektórzy zawodnicy instalują uprzęże w kokpicie, aby dodać dodatkową warstwę zanurzenia. Czy to naprawdę niezbędne? Tego właśnie zamierzamy się dowiedzieć.

Co to jest uprząż?

Moja opinia na temat uprzęży wyścigowej

Uprząż to urządzenie bezpieczeństwa, które jest montowane w samochodzie w celu ochrony kierowcy w przypadku uderzenia lub ruchu ciała poprzez przytrzymanie go w fotelu. Zasadniczo jest to ulepszona, bezpieczniejsza wersja pasów bezpieczeństwa, które są montowane w każdym samochodzie na drodze od lat 70. i 80. (uwaga spoiler: pojazdy nie były wyposażone w system head-up safety). Uprząż jest kluczowym elementem bezpieczeństwa w wyścigach samochodowych, a homologacje FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) zmieniają się co 2-3 lata.

Uprząż jest montowana bezpośrednio do podwozia samochodu lub do klatki bezpieczeństwa, jeśli samochód jest w nią wyposażony, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, a przede wszystkim idealne dopasowanie. Istnieją różne rodzaje uprzęży na rynku i oczywiście w samochodach, którym przyjrzymy się w następnej kolejności.

Rodzaje uprzęży

Niezależnie od tego, czy Twój samochód jest standardowo wyposażony w uprząż, czy nie (na przykład niektóre Porsche), istnieją głównie 4 rodzaje tego wyposażenia bezpieczeństwa: 3-punktowe, 4-punktowe, 5-punktowe i 6-punktowe. Punkty to liczba pasów, które są przymocowane do podwozia i utrzymują kierowcę w miejscu, podobnie jak pasy bezpieczeństwa.

3-punktowa uprząż wykorzystuje 3 paski: 2 na ramionach i jeden na miednicy, aby zapewnić dobry kompromis między pozostaniem w fotelu podczas pokonywania zakrętów, hamowania i w przypadku uderzenia, a łatwością zapinania. Jest to idealne rozwiązanie do samochodu, którym jeździsz codziennie do pracy i na tor w weekendy.

W przypadku innych uprzęży im więcej punktów, tym więcej pasków. Tak więc w przypadku uprzęży 6-punktowej masz 2 na ramionach, 2 na miednicy i 2 na nogach. Ten typ uprzęży jest używany w samochodach wyścigowych z homologacją FIA. Jest to najlepsze rozwiązanie pod względem bezpieczeństwa, ponieważ kierowca nie rusza się z fotela podczas zmiany pasa, hamowania i reszty wyścigu. Jednak montaż w pojeździe jest kosztowny, a homologacje są zmieniane dość często (zwykle co 2 lub 3 lata), więc będziesz musiał zmienić uprząż, jeśli chcesz nadal ścigać się na torze.

Czy uprząż jest niezbędna do sim-racingu?

Moja opinia na temat uprzęży bezpieczeństwa do wyścigów symulatorów

Cóż, odpowiedź na to pytanie nie jest tak prosta, jak się wydaje, i to tylko z jednego powodu: subiektywności. Możesz uznać, że potrzebujesz odpowiedniego sprzętu do symulacji wyścigów, podczas gdy inny kierowca może nie mieć takiego samego zdania. To jak historia desek rozdzielczych, rękawic i butów do biegania; to wciąż otwarta debata, w której każda opinia jest najlepsza w zależności od osoby.

Wróćmy jednak do uprzęży. Czy powinieneś je mieć w swoim sprzęcie do sim-racingu? Osobiście jestem zwolennikiem jak najbardziej wciągających wrażeń. Jeśli więc uprząż może sprawić, że poczuję się jeszcze bardziej jak w kokpicie samochodu wyścigowego, to jestem jak najbardziej za. Nie ma jednak potrzeby karać się finansowo za przyjemność dopasowania 6-punktowej uprzęży do podwozia, które w ogóle się nie poruszy.

Moja wizja jest dość prosta: jeśli jakiś sprzęt zapewnia mi lepsze zanurzenie w symulacji wyścigów i nie kosztuje dużo, to go wezmę. Nie mówię tu o funkcjonalnym sprzęcie, takim jak baza DD, mechanizm korbowy czy manetka. Te produkty są moim zdaniem niezbędne w symulatorach wyścigowych, ponieważ robią różnicę na torze.

Jeśli chodzi o uprząż, można znaleźć 3-punktową uprząż za około 50 euro od różnych marek na rynku. Nie jest to bardzo drogie w kategoriach bezwzględnych i jest więcej niż wystarczające do wyścigów symulacyjnych, aby zapewnić dodatkową immersję. Oczywiście, jeśli możesz sobie pozwolić na 6-punktową uprząż FIA, zafunduj sobie przyjemność.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *