Moza HGP Shifter w pigułce

Zalety i wady
✅ Produkt klasy premium z odpowiednimi materiałami
✅ Doskonałe wykończenie
✅ Bardzo dobra odporność na zmianę biegów
✅ Stosunek jakości do ceny
✅ Zintegrowana technologia przepustnicy auto-blip
❌ Brak trybu sekwencyjnego
❌ Ograniczone opcje montażu
ㅤ
Katalog Moza Racing jest dość obszerny, z asortymentem wyraźnie podzielonym na 3 części: podstawową, średnią i najwyższą. Główny nacisk kładziony jest na mostki łańcuchowe, koła zamachowe i mechanizmy korbowe, z urządzeniami peryferyjnymi dostosowanymi do poziomu i budżetu każdego rowerzysty.
Jeśli chodzi o resztę asortymentu Moza, cóż, producent nie ma wieloletniego doświadczenia w branży, więc nie otrzymujemy ogromnej liczby produktów. Ale tak samo jest w przypadku praktycznie każdego innego producenta urządzeń peryferyjnych do sim-racingu. Weźmy jako przykład manetki zmiany biegów. Moza oferuje tylko jeden, podobnie jak Fanatec i Thrustmaster. Jest oczywiście kilka wyjątków, ale można je policzyć na palcach jednej ręki.
Mówiąc o shifterach, shifter Moza nosi słodką nazwę HGP i zawiera szereg technologii zaczerpniętych bezpośrednio z wyścigów, takich jak automatyczna przepustnica, która pomaga uniknąć zużycia pięty podczas zmiany biegów. W dalszej części przedstawię ten shifter, opowiem o jego mocnych i słabych stronach oraz przedstawię moją opinię na jego temat.
Główne i techniczne właściwości shiftera
- Całkowicie aluminiowa konstrukcja
- 7-biegowa manualna skrzynia biegów z biegiem wstecznym
- Mechanizm bezpieczeństwa dla biegu wstecznego i 7. biegu
- System automatycznej zmiany biegu na niższy
- 15-bitowy czujnik kąta
- Wymienna gałka dźwigni zmiany biegów
- Złącze USB i RJ11
- Kompatybilność z PC dla baz Moza i innych marek
- Zintegrowany system ochrony przed kurzem
Konstrukcja przełącznika HGP
Projektując HGP, Moza musiała czerpać wiele inspiracji z dźwigni zmiany biegów supersamochodów Lamborghini, Ferrari i Audi. Rezultatem jest siatka w kształcie litery H ze szczelinami dla każdego biegu, która jest naprawdę wysublimowana. Efekt jest dodatkowo wzmocniony przez wysoce mechaniczną zmianę biegów, jak zobaczymy poniżej.
Ten shifter jest całkowicie czarny, z logo marki z tyłu i etykietami biegów na górze. Jest stonowany, piękny i ma raczej pudełkowaty kształt. To prawda, że wygląda jak Fanatec Shifter SQ V1.5ale HGP nadal wyróżnia się na tle swojego bezpośredniego konkurenta.

Montaż na zamówienie
I właśnie tutaj widać, dlaczego ten shifter jest o wiele tańszy niż Fanatec. HGP można zamontować tylko od dołu, albo bezpośrednio na obudowie, albo za pomocą zacisku stołowego Moza, który jest sprzedawany oddzielnie. Operacja jest dziecinnie prosta do wykonania: są tylko 4 śruby do wkręcenia i to wszystko. Można regulować położenie śrub, ale przesuwa się tylko z jednej strony.
Jedną z największych wad tego shiftera jest jego montaż do konfiguracji sim-racingowych. Co prawda dolne mocowanie jest dość standardowe i powinno zadowolić większość kierowców z podwoziem, ale ci, którzy używają stołu lub biurka jako konfiguracji, będą bardziej niż ukarani, a powodem jest to, że ten shifter będzie bardzo wysoki w użyciu. Ale hej, trzeba było pójść na kompromis, aby uzyskać bardzo agresywną cenę.
Produkcja i wykończenie dźwigni zmiany biegów
Konstrukcja HGP wykonana jest w całości z aluminium, z drobiazgowym wykończeniem. Cała obudowa, poza górną i dolną płytą, wykonana jest z jednego kawałka aluminium, co zapewnia jej zapierający dech w piersiach wygląd i doskonałą sztywność.
Obie płyty są przykręcone do obudowy z minimalną przerwą między nimi, co wzmacnia wrażenie wysokiej jakości tego urządzenia. Całość wykończona jest bardzo atrakcyjną matową czarną farbą. Spotkałem się jednak z opiniami, że jest ona nieco krucha w kontakcie z innymi metalowymi częściami. Nie zauważyłem żadnych zadrapań na moim urządzeniu, ale nadal radziłbym zachować ostrożność podczas instalowania HGP w swojej konfiguracji.
Jak poradzić sobie ze zmianą biegów
Cóż, poza unikalnym dolnym mocowaniem, HGP jest bardzo łatwy w obsłudze. Gałka jest wymienna, tak jak w prawdziwym samochodzie. Moza dostarcza ten, który jest całkowicie okrągły z HGP, ale oferuje 2 inne w swoim katalogu akcesoriów do sim-racingu.
Zmiana biegów jest doskonała, z dobrze rozmieszczonymi biegami, w przeciwieństwie do manetki Fanatec, w której wszystkie biegi są ze sobą sklejone. Tutaj, dzięki siatce, praktycznie niemożliwe jest popełnienie błędu podczas zmiany biegu. Co więcej, bieg wsteczny i 7. bieg można zmienić tylko poprzez naciśnięcie dźwigni zmiany biegów, tak jak w Volkswagenach, Audi i innych markach samochodów. Koniec z przypadkową zmianą biegów i myślę, że to naprawdę fajny mechanizm bezpieczeństwa.
Wrażenia podczas gry
Pominę odczucia w grze związane z Moza Racing HGP. Jak wspomniałem wcześniej, manetka jest dostępna tylko w trybie H, z 7 biegami i biegiem wstecznym. Na górze HGP znajduje się siatka w stylu Super Car, która zapobiega pomyłkom podczas zmiany biegów, a biegi są dość dobrze rozmieszczone, więc nie ma z tym problemu.
Jeśli chodzi o odczucia, to czysta przyjemność. Biegi wymagają pewnej siły z Twojej strony, aby je włączyć, co szczerze mówiąc daje HGP doskonałe wyczucie w dłoni. Można poczuć i usłyszeć metaliczny „brzęk” podczas zmiany biegu, co jest wręcz ekstatyczne. Każdy bieg załącza się z dużą siłą, a kiedy na przykład zmieniasz bieg z 3 na 4, będziesz potrzebował trochę przekonania, aby wyłączyć 3, będziesz miał lekki opór w pozycji neutralnej i jeszcze więcej przekonania, aby włączyć 4. Zasadniczo jest to jak samochód sportowy lub R8 ze skrzynią biegów mecha. Prawdziwa przyjemność.
W HGP Moza zastosowała interesującą funkcję automatycznego odchylania, która pozwala nieznacznie zwiększyć prędkość obrotową silnika, aby dopasować ją do obrotów podczas zmiany biegu. Tę funkcję można znaleźć na przykład w Hyundai i30 N i fajnie jest mieć ją w symulatorach wyścigów. Jedynym minusem jest to, że auto-blip działa tylko z ekosystemem Moza Racing i nie we wszystkich samochodach.
Wreszcie, jedną z głównych wad HGP jest to, że jest ona dostępna tylko w trybie H; oznacza to, że jest to mechaniczna skrzynia biegów i nie można jej przełączyć na sekwencyjną, co jest szczerze mówiąc straconą szansą dla Moza.

Kompatybilność z HGP Shifter
Ten shifter jest kompatybilny ze wszystkimi prowadnicami Moza, a także z prowadnicami innych marek, dzięki połączeniom RJ11 i USB. W przypadku symulatorów wyścigowych nie będzie z nim żadnych problemów, ponieważ HGP będzie obsługiwany przez wszystkie dostępne na rynku.
Stosunek jakości do ceny dźwigni zmiany biegów
Manetka Moza jest wyceniona na 159 euro, bez akcesoriów, które są do niej dołączone; mówię o zacisku stołowym i gałkach dźwigni zmiany biegów. Za 160 euro oferuje całkiem dobry stosunek jakości do ceny, głównie ze względu na wysokiej jakości konstrukcję i fajne funkcje, w szczególności automatyczny blip.
Mój werdykt dotyczący Moza HGP Shifter
Jaki jest więc mój werdykt na temat HGP? Cóż, to dobry produkt w rozsądnej cenie. Jakość wykonania jest doskonała, kompatybilność ze wszystkimi konfiguracjami jest dużym plusem, a fajne funkcje HGP sprawiają, że jest to dobry wybór.
Jednak brak trybu sekwencyjnego wstrzyma wiele osób, a automatyczny blip jest przydatny dla początkujących, ale zawodowcy od razu go wyłączą. Powinniśmy również wspomnieć o ograniczeniach narzuconych przez tylko dolne mocowanie.
Dla kogo ten shifter jest idealny? Cóż, powiedziałbym, że dla początkujących i entuzjastów wyścigów symulacyjnych szukających wyłącznie manetki typu H Pattern. Projekt jest wysublimowany, podobnie jak jakość wykonania, a cena jest naprawdę atrakcyjna. Mam tylko nadzieję, że Moza zaoferuje nam tryb sekwencyjny z HGP V2, aby profesjonaliści również mogli korzystać z tego shiftera.
0 komentarzy