Nie codziennie widzi się debiutującą markę sim-racingową. Przynajmniej nie w segmencie, który oferuje wysokiej jakości sprzęt. Mówiąc o segmentach sim-racingowych, poziom podstawowy, czyli ten z bazami Direct Drive rozwijającymi mniej niż 10nm momentu obrotowego, jest bardzo konkurencyjny, z graczami, którzy są w branży od lat. Mówię oczywiście o Fanatec, Moza Racing i Simagic. Te 3 marki konkurują ze sobą w kilku segmentach, w tym w segmencie podstawowym.
Ale teraz widzimy, że nowy gracz wkracza do walki i już chce się wyróżnić z tłumu. To Revosim, francuska marka powstała w wyniku współpracy Nacon i Kylotonn. Jeśli jesteś graczem, który kupuje akcesoria, takie jak klawiatury, myszy i kontrolery, być może słyszałeś o Nacon. To francuska firma, która produkuje tego typu akcesoria już od jakiegoś czasu. Jeśli chodzi o Kylotonn, jest to studio deweloperskie, również francuskie, odpowiedzialne za szereg tytułów WRC i najnowszy Test Drive Unlimited Solar Crow.
W 2018 roku Nacon kupił Kylotonn, a do 2024 roku musieliśmy czekać na Revosim, firmę zajmującą się opracowywaniem i sprzedażą sprzętu i urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych.
Podczas targów Gamescom 2024 Revosim zaprezentował swój pierwszy zestaw, RS Pure. Składa się on z podstawy Direct Drive o momencie obrotowym 9 nm, wszechstronnej kierownicy i mechanizmu korbowego Load Cell, a marka właśnie ogłosiła, że będzie dostępny w czerwcu 2025 r., a zamówienia w przedsprzedaży rozpoczynają się już teraz.
Revosim: kto to właściwie jest?
Revosim nie jest marką, która pojawiła się znikąd. Narodziła się ze współpracy dwóch podmiotów, a w rzeczywistości jednego, aby zaoferować nam pierwszy pakiet symulatorów wyścigowych. Dzięki doświadczeniu Nacon w zakresie sprzętu i wiedzy Kylotonn w zakresie oprogramowania, Revosim chce zdobyć kawałek tortu w segmencie podstawowych urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych. Przeciwnikami są Fanatec ze swoim Ready2Race CSL DD (zestaw doładowania) i Moza Racing z pakietem R9. Trzeba przyznać, że konkurencja jest zacięta i mam szczerą nadzieję, że Revosim bundle zaoferuje nam wspaniałą walkę pomiędzy tymi trzema markami, co niewątpliwie przyniesie korzyści nam, konsumentom.
Pakiet RS Pure
Przejdźmy do rzeczy: ten słynny zestaw Revosim. Jest to dość standardowy zestaw, z bazą Direct Drive rozwijającą 9 nm szczytowego momentu obrotowego, kierownicą typu turystycznego, całkowicie okrągłą z licznymi elementami sterującymi oraz korbami Load Cell na hamulcu i czujnikiem Halla na przepustnicy. Jak już wspomniałem, jest to podstawowa konfiguracja, a RS Pure chce zmierzyć się z Fanatec CSL DD z zestawem doładowania oraz Moza R9 i korbą SR-P.
Dla przypomnienia, ta bitwa z pewnością nie jest przesądzona dla Revosim, ponieważ urządzenia peryferyjne Fanatec są punktem odniesienia w tym segmencie, a Moza od kilku lat oferuje naprawdę konkurencyjne produkty.
Baza DD dla RS Pure

Konstrukcja podstawy RS Pure jest dość standardowa dla tego segmentu. Jest czarna aluminiowa obudowa, która pomaga rozproszyć ciepło generowane przez silnik elektryczny, o bardzo kwadratowych kształtach. Jest piękny i wygląda jak to, co oferują inne marki.
Z przodu znajduje się QR z mechanizmem, który według pierwszych zdjęć pochodzi z D1-Spec, co jest gwarancją jakości. Z tyłu znajdziemy połączenia z platformą, pedały i inne niezapowiedziane jeszcze akcesoria.
Silnik elektryczny rozwija 9 nm szczytowego momentu obrotowego, podobnie jak urządzenia peryferyjne Moza i Fanatec. Enkoder to 21-bitowy koder, który zapewnia doskonałą reaktywność silnika przy jednoczesnym przesyłaniu szczegółowych informacji do sterownika.
Do mocowania Revosim dołącza w pudełku metalowy zacisk, który posłuży do zakotwiczenia konfiguracji do mebli. A jeśli masz podwozie, są też punkty mocowania na dole.
Kierownica RS Pure

Przejdźmy teraz do kierownicy. Jest dość standardowa pod względem funkcji, z 12 przyciskami na zewnątrz koła, obrotowym enkoderem i enkoderem kierownicy, RevLED, a także 2 aluminiowymi tylnymi łopatkami, które nie są magnetyczne. Trochę szkoda, ale jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę cenę, za jaką sprzedawana jest kierownica. Mówiąc o tylnej części, mamy do czynienia z aluminiowym QR w kolorze zbliżonym do żółtego lub złotego. Ten ostatni prawie na pewno pochodzi z D1-Spec, ponieważ wygląda bardzo podobnie do tych używanych przez Moza i Simagic.
Revosim użył szczotkowanego aluminium do wykonania ramy, nadając jej wygląd i styl premium. Obręcz wykonana jest z perforowanej skóry ekologicznej po bokach i standardowej skóry ekologicznej na pozostałej części koła, z białymi przeszyciami i białym paskiem u góry.
Myślę, że projekt kierownicy jest naprawdę dobry. Jest stonowana, nawet jeśli przyciski są kolorowe, a logo marki jest dobrze wyśrodkowane. Jeśli o mnie chodzi, jest to dobrze wyglądająca kierownica wysokiej jakości.
Mechanizm korbowy RS Pure

Zakończmy pedałami z zestawu RS Pure. Wizualnie jest to podstawowy zestaw z metalową konstrukcją i całkowicie czarnym wykończeniem. Tylko płytki pedałów są szare, a elastomery są dostępne w różnych kolorach, aby rozróżnić je w zależności od poziomu oporu.
Ten mechanizm korbowy jest obecnie dostępny tylko w konfiguracji 2-pedałowej, z pedałem hamulca w Load Cell i przepustnicą w czujniku Halla. Plotka głosi jednak, że Revosim udostępni zestaw sprzęgła, gdy jego ekosystem dojrzeje, a także doda do swojej oferty manetkę.
Oczywiście można używać tego pedalboardu na ziemi, co nie jest zalecane ze względu na LC, lub umieścić go na kokpicie z dolnymi mocowaniami. Trzeba przyznać, że jest dość standardowy, podobnie jak u konkurencji.
W zestawie znajduje się 9 elastomerów o różnych oporach, co powinno pomóc w znalezieniu tego, czego szukasz na pedale hamulca. Ze zdjęć wynika, że mechanizm wymiany elastomerów nie jest aż tak skomplikowany, co muszę przyznać jest dobrą rzeczą. Pedały można również regulować na wiele sposobów, w tym kąt i odstępy.
Kompatybilność zestawu RS Pure DD
Jeśli chodzi o kompatybilność, Revosim liczy najpierw na komputery PC z systemem Windows 10 i 11, a następnie na ewentualne wsparcie dla konsol. W przypadku tego drugiego punktu decyzja nie pochodzi od francuskiej marki, ale raczej od producentów konsol (Sony i Microsoft), ponieważ to oni muszą dostarczyć chipy umożliwiające działanie urządzeń peryferyjnych na ich platformie.
Jeśli chodzi o tytuły symulujące wyścigi, pakiet nie jest jeszcze natywnie obsługiwany przez gry dostępne na rynku. Deweloperzy i wydawcy będą musieli opracować aktualizacje, aby w pełni wykorzystać potencjał bazy DD. Oczywiście, gdy już pojawi się na rynku, będzie można korzystać z bazy w tytułach symulatorów wyścigów bez aktualizacji, ale wrażenia będą osłabione.
Dostępność i ceny
Ach, część, która interesuje nas najbardziej: dostępność i cena. W pierwszym przypadku Revosim zapowiada dostawy od czerwca 2025 roku, bez podania dokładnej daty. Jednak pakiet jest już dostępny w przedsprzedaży za 800 euro.
Oczywiście urządzenia peryferyjne można dokupić osobno, ale ich cena będzie wysoka, ponieważ podstawa kosztuje 550 euro, kierownica 200 euro, a pedały 150 euro. Co więcej, obecnie urządzenia Revosim współpracują tylko ze sobą i nie wiem, czy zmieni się to w przyszłości, co powinno sprawić, że zrezygnujesz z zakupu każdego urządzenia peryferyjnego osobno.

Co sądzę o RS Pure firmy Revosim
Cóż, dobrze jest mieć nowego konkurenta na rynku, który jest mniej lub bardziej zdominowany przez Fanatec. Podstawa rozwija dobry poziom mocy, a ogólna jakość pakietu jest bardzo dobra, raczej premium, co powinno ułatwić jego przyjęcie przez masy.
Cena jest odpowiednia, ale jeśli chodzi o mnie, chciałbym zobaczyć go nieco taniej (na przykład w okolicach 50 euro mniej), aby naprawdę wyróżnić się na tle konkurencji, zwłaszcza Fanatec, który oferuje zestawy praktycznie w tej samej cenie. Teraz pozostaje tylko czekać na premierę, abyśmy mogli przeprowadzić nasze testy i przekonać się na pewno.
0 komentarzy