Sim-racing przeszedł długą drogę w ostatnich latach, szczególnie dzięki demokratyzacji wysokiej jakości zestawów i urządzeń peryferyjnych. Firmy i inni producenci są aktywni w tym segmencie od dłuższego czasu, niektórzy z dziesięcioleciami doświadczenia.
Konfiguracje symulatorów wyścigowych różnią się naturalnie z tego prostego powodu, że każdy wirtualny kierowca ma własne potrzeby, a także budżet. Dla początkujących konfiguracja zazwyczaj składa się z dość prostej podstawy, kierownicy i pedałów, oferując niewiele w zakresie immersji wyścigowej. Stopień wyżej znajdują się doświadczeni kierowcy wyścigowi z kilkuletnim doświadczeniem, a przede wszystkim prawdziwą pasją do tej dyscypliny, co znajduje odzwierciedlenie w ich konfiguracji. Ich podwozia, inspirowane zawodami urządzenia peryferyjne i zakrzywione ekrany to prawdziwy przepis na realistyczne doznania. Oczywiście są też zawodowi kierowcy, którzy używają sprzętu symulacyjnego do treningu wyścigowego. Mówimy tu o dynamicznym podwoziu, napędzie bezpośrednim oferującym ogromny moment obrotowy i hydraulicznych pedałach.
Mówiąc o podwoziach lub kokpitach, rynek składa się ogólnie z 3 kategorii. Mamy podstawki, które są bardzo podstawowe, ale nadal stanowią dobrą podstawę do ścigania się i wejścia w tę dyscyplinę. Istnieją również podwozia rurowe i podwozia z profili aluminiowych. Są one przedmiotem tego artykułu, a jeśli masz niewiele lub nie masz żadnych informacji na ich temat, nadszedł czas, aby wyciągnąć notatniki i zrobić kilka notatek.
Rurowa obudowa - niskobudżetowa, ale ogólnie całkiem dobra

Po pierwsze, czym jest podwozie rurowe? Jest to struktura używana jako podstawa dla sprzętu symulacyjnego (wyścigowego lub lotniczego), składająca się ze stalowych rur. Rury te stanowią szkielet sprzętu, oferując zarówno sztywność, jak i możliwość dostosowania (w miarę możliwości).
Kokpity rurowe są bardzo powszechne w symulatorach wyścigowych z wielu powodów, które omówimy poniżej. Oferują one doskonały kompromis między ceną, możliwościami dostosowania, personalizacją i rozmiarem. Istnieją główni gracze w branży, tacy jak PlaySeat lub Rseat, na przykład, lub Fanatec.
Zalety technologii rurowej
Porozmawiajmy o zaletach podwozia rurowego.
- Ceny sprzedaży. W większości przypadków kokpity rurowe są sprzedawane po niższej cenie niż te wykonane z profili aluminiowych. Powodem jest prostsza konstrukcja, z mniejszą liczbą części, a tym samym niższa cena sprzedaży. Innym ważnym czynnikiem jest to, że podwozia rurowe są lżejsze niż ich kuzyni z profili aluminiowych.
- Prosta konstrukcja i montaż. Jak już wiesz, będziesz musiał złożyć podwozie do wyścigów symulacyjnych, ponieważ zostanie ono dostarczone w częściach. Ramy rurowe różnią się od swoich aluminiowych kuzynów prostotą konstrukcji, a także tym, że ich montaż nie zajmuje dużo czasu. Powodem tego jest mniejsza liczba części w pudełku, ponieważ cała konstrukcja opiera się na kilku stalowych rurach. Pomijając różne wsporniki, montaż kokpitu rurowego nie zajmie ci dużo czasu ani nie będzie wymagał dodatkowej pomocy. Przynajmniej w większości przypadków.
- Wygląd przypominający samochód wyścigowy. W zależności od wybranego modelu, można uzyskać wygląd, który bardzo przypomina samochód wyścigowy, a zwłaszcza jego kokpit. Rurowe podwozie często przypomina klatkę bezpieczeństwa, co zwiększa stopień zanurzenia kierowców.
- Mniejszy ślad. Chociaż podwozia do wyścigów symulacyjnych są duże i nieporęczne, wpływ rur jest mniejszy niż aluminiowych profili.
- Zarządzanie kablami. Biorąc pod uwagę charakter rurowej obudowy (stalowe rury), zarządzanie kablami jest nie tylko łatwiejsze, ale także znacznie ładniejsze. Różne kable można poprowadzić przez puste rury, a większość producentów oferuje przelotki, dzięki którym wszystkie przewody znikają ze sprzętu do symulacji wyścigów.
Wady technologii rurowej
Oczywiście, podobnie jak w przypadku praktycznie 99,99% produktów, które mamy na tym świecie, rurowe podwozia nie są pozbawione wad.
- Personalizacja. Oczywiście można je skonfigurować za pomocą uchwytów na urządzenia peryferyjne do sim-racingu (manetki, hamulce ręczne itp.), uchwytów na monitor i innych akcesoriów, ale zależy to wyłącznie od chęci producenta do oferowania konkurencyjnego sprzętu. Większość mocowań, jeśli nie wszystkie, pochodzi od producenta. Jeśli producent uważa, że nie potrzebujesz konkretnego mocowania, nie będziesz w stanie dodać tego akcesorium do swojej konfiguracji, chyba że w niedzielę przejdziesz na pełny MacGyver.
- Stabilność. Zasadniczo ramy rurowe są stabilne, o ile nie używasz mocnych podpór łańcucha Direct Drive i mechanizmów korbowych Load Cell, które wymagają dużego nacisku do działania. Jeśli zaczniesz posuwać się tak daleko, jak może to zrobić rurowy kokpit, będziesz miał pewien luz w całej konstrukcji.
- Nie nadaje się do stołów dynamicznych. Jeśli w bliższej lub dalszej przyszłości planujesz przejść na dynamiczne podwozie, tj. takie, które może się przechylać, aby odtworzyć ruchy ciała, rurka nie będzie w stanie go pomieścić z różnych powodów, zwłaszcza strukturalnych.
Obudowa z profilu aluminiowego - nieograniczone możliwości personalizacji

Przechodzimy teraz do podwozi o profilu aluminiowym. Jest to kategoria kokpitów skierowana głównie do profesjonalnych odbiorców wirtualnych wyścigów. Jak sama nazwa wskazuje, podwozia z profili aluminiowych są wykonane z aluminiowych prętów o różnych rozmiarach (zazwyczaj 80, 120 i 160), z szynami ze wszystkich 4 stron.
Szyny te służą do mocowania innych drążków, a także różnych akcesoriów do simracingu, takich jak wsporniki do sprzętu, prowadnice do foteli kubełkowych itp. Ramy z profili aluminiowych są „Go-To” dla ludzi, a przynajmniej zawodników, poszukujących wysokiej jakości produktów, które są wysoce konfigurowalne, a przede wszystkim bardzo sztywne, w zamian za cenę sprzedaży, która jest często wysoka, a nawet bardzo wysoka. Są tacy gracze jak Rseat, Next Level Racing i Simlab.
Zalety profilu aluminiowego
- Sztywność. Jest to jedna z największych zalet obudów o profilu aluminiowym i jedyny powód, dla którego większość profesjonalnych wirtualnych zawodników wybiera tę drogę. Pod względem sztywności, nawet z najpotężniejszymi urządzeniami peryferyjnymi do wyścigów symulacyjnych, nie można pokonać kokpitu o profilu aluminiowym.
- Personalizacja. Kolejnym punktem, który jest wysoko ceniony przez profesjonalistów w tej dyscyplinie, jest personalizacja. Podobnie jak w przypadku samochodu, który można skonfigurować według własnych upodobań, podwozie o profilu aluminiowym nie zna granic pod względem personalizacji. Co więcej, nie kończy się to na producencie podwozia, ponieważ można dołączyć mniej lub bardziej dowolne akcesoria sim-racingowe, nawet innej marki. Powód jest prosty: aluminiowe belki profilowe są standardowe, o ile używasz tych samych wymiarów.
- Wszechstronność. Kokpit o profilu aluminiowym jest bardzo wszechstronny, ponieważ można go skonfigurować zarówno do wyścigów, jak i symulacji lotniczych, i to bez rozbijania banku.
Wady profilu aluminiowego
Wady obejmują
- Wysoka cena sprzedaży. Cóż, można się tego spodziewać. Obudowy profilowe są drogie, nawet bardzo drogie, jeśli zaznaczy się wszystkie dostępne opcje. A Simlab GT1 Evo zaczyna się od około 450 euro w wersji bare-bone, wzrastając do prawie 1400 euro z pełną opcją. Jest to tylko jeden przykład podwozia, ponieważ dotyczy on mniej więcej wszystkich modeli dostępnych na rynku.
- Trudność montażu. Składająca się z dziesiątek części, z których każda jest tak samo duża i ciężka jak kolejna, aluminiowa rama profilowa jest trudna w montażu. I waży tyle samo, co rama rurowa.
- Konstrukcja, która pozostawia wiele do życzenia. Ostatnio, i jest to raczej subiektywne odczucie, opływowe podwozia są znacznie mniej atrakcyjne niż te rurowe. Zbyt kanciaste, zdecydowanie nie przypominają wnętrza samochodu wyścigowego.
Którą z nich wybrać?
Wybór zależy od wielu czynników, głównie budżetu, personalizacji i przede wszystkim rozwoju w sim-racingu. Jeśli celujesz w średnią półkę tej dyscypliny, z zamiłowaniem do atrakcyjnych wizualnie produktów, tubular powinien załatwić sprawę, o ile podstawa DD nie przekracza moim zdaniem 20nm.
Ale jeśli chcesz zacząć od małego i wspinać się na wyższe poziomy wyścigów symulacyjnych, tj. wspinać się po drabinie mocy, lepiej jest wybrać model o niskim profilu, nawet jeśli będzie cię to kosztować rękę i nogę, gdy masz odpowiednie opcje, a jego wygląd nie każdemu przypadnie do gustu.
0 komentarzy