Aktywne pedały mBooster w pigułce

Zalety i wady
✅ Bardzo konkurencyjna cena
✅ Bardzo dobre wyczucie w grze
✅ Dostępny w zestawie z mechanizmem korbowym CRP2
✅ Integracja ABS z obsługą kilku symulatorów
❌ Pedał generuje dużo hałasu podczas użytkowania
❌ Pedał zajmuje dużo miejsca w konfiguracji x2 lub x3
Rynek aktywnych pedałów do simracingu był ograniczony do jednej marki oferującej jeden produkt: Simucube ze swoimi pedałami ActivePedals. Ten pedał jest rewolucyjny i słusznie. Wykorzystując moc silnika elektrycznego, a także jego szeroki zakres zastosowań, Simucube dał nam najlepszy pedał w sim-racingu, przejmując rolę hamulca, ale także sprzęgła i akceleratora. Ma to jednak swoją cenę, i to bardzo wysoką. Aby kupić pojedynczy ActivePedal, trzeba wydać co najmniej 2500 euro, a konkurencji nie było. W rezultacie ActivePedal firmy Simucube pozostaje koniecznością, tak, ale jest również zbyt drogi, a producent nie miał powodu, aby obniżyć jego cenę.
Jeśli zauważyłeś, odniosłem się do ActivePedal jako jedynego na świecie w czasie przeszłym. Nie był to błąd z mojej strony, ponieważ Moza Racing właśnie wprowadziła na rynek swój ActivePedal i chce konkurować z prestiżową marką, która wyraźnie znajduje się w znacznie bardziej ekskluzywnym segmencie. Czy mBooster firmy Moza stanowi przyjazną dla budżetu alternatywę dla ActivePedals firmy Simucube, czy też jest to ersatz najlepszego aktywnego pedału na rynku? Cóż, tego właśnie się dowiemy, ponieważ mBooster znalazł się w naszej konfiguracji do testu.
Główne i techniczne właściwości pedału
- 21-bitowy enkoder magnetyczny
- 2 czujniki Load Cell, każdy o wadze 200 kg, do użytku w pozycji odwróconej
- 15-bitowy czujnik kąta
- Konstrukcja ze stopu aluminium
- Dostępne w konfiguracji 3-pedałowej
- Kompatybilny z PC i Pit House, a także tuzinem gier wyścigowych
- Haptyczne sprzężenie zwrotne dostępne z natywną obsługą ABS w niektórych grach wyścigowych.
- Kompatybilny z pedalboardem Moza CRP2
Konstrukcja Moza mBooster

Zacznijmy od konstrukcji mBoostera. Aktywny pedał Moza wygląda znacznie bardziej jak pedał niż Simucube. Projekt jest dość napięty, choć muszę przyznać, że jest stonowany. Kolorystyka jest całkowicie czarna, z brązowymi akcentami na kilku elementach, zwłaszcza na logo.
Sercem systemu jest duży cylinder mieszczący silnik elektryczny i nieskończoną śrubę. Z przodu znajduje się wspornik z czarną płytką pedału, a mBooster nawiązuje stylistycznie do mechanizmu korbowego CRP2. Jak już wspomniałem, rozwiązanie Moza znacznie bardziej przypomina pedalboard niż Simucube.
Montaż na zamówienie
Ponieważ jest to duży pedał, mBooster można zamontować tylko na kokpicie, który go obsługuje, lub na pedalboardzie CRP2. Moza oferuje również specjalną podstawkę, jeśli chcesz używać 3 aktywnych pedałów w swojej konfiguracji. Powinienem zaznaczyć, że mBooster jest duży i ciężki, a konfiguracja z 3 pedałami nieuchronnie spowoduje dość zajęty pedalboard, z niewielką ilością miejsca między hamulcem, sprzęgłem i przepustnicą. Co więcej, całe okablowanie wychodzi z boku mBoostera, co nie ułatwia sprawy na i tak już zatłoczonym cokole.
Ale poza tym montaż jest łatwy, a cały sprzęt otrzymujesz wraz z mBoosterem. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na montaż bezpośrednio na obudowie, czy za pomocą CRP2, zamocowanie wszystkiego na miejscu nie zajmie Ci dużo czasu.
Produkcja i wykończenie
mBooster opiera się na konstrukcji ze stopu aluminium, aby zapewnić mu wytrzymałość podczas użytkowania. Pedał jest w stanie symulować hamowanie z siłą do 200 kg, a to całkiem sporo w symulatorach wyścigowych, jeśli weźmiemy pod uwagę, że kierowcy F1 mogą naciskać na pedał hamulca z siłą do 180 kg.
Pod względem wykonania, mBooster jest dobrze wykonany. Co prawda jest tańszy niż rozwiązanie Simucube, ale Moza jest w grze wystarczająco długo, abyśmy mogli powiedzieć, że jej produkty są wysokiej jakości. Wszystkie części są doskonale wycięte, prawie na pewno przy użyciu maszyn CNC. Montaż jest perfekcyjny, podobnie jak lakier.
To samo dotyczy wykończenia, które jest niczym innym jak produktem premium. mBooster to produkt z najwyższej półki Moza, więc musiał być zgodny z kodami produkcyjnymi marki.
Regulacja wspornika dolnego
Regulacja mBoostera odbywa się głównie za pośrednictwem oprogramowania Pit House marki, które zostało przeprojektowane do obsługi aktywnego pedału. Jeśli chcesz dokonać ręcznych regulacji, możesz dostosować tylko kąt pedału i skok. To niewiele, ale większość z nich odbywa się za pośrednictwem komputera, ponieważ silnik elektryczny oferuje praktycznie nieograniczone konfiguracje.
W Pit House masz sprzężenie zwrotne, twardość, krzywą, ABS, odbicie, tarcie i cały szereg innych ustawień w mBooster. Jest bardzo wszechstronny, nawet jeśli ten pedał nie jest kompatybilny z SimHub. Ale szczerze mówiąc, po skorzystaniu z oprogramowania Moza nie sądzę, abyś naprawdę go potrzebował, ponieważ jest ono tak kompletne i będziesz w stanie znaleźć to, czego szukasz pod względem wyczucia pedału i pozycji, po prostu spędzając trochę czasu w Pit House.
Wrażenia podczas gry
Jeśli chodzi o to, jak to jest grać na mBoosterze, omówię 2 punkty. Pierwszym z nich jest korzystanie z aktywnego pedału bez pomocy silnika (haptyczne sprzężenie zwrotne), a drugim będzie korzystanie z niego.
W przypadku wrażeń bez pomocy silnika elektrycznego, tj. bez haptycznego sprzężenia zwrotnego i tak dalej, mBooster zachowuje się znakomicie jako pedał Load Cell. LC może przyjąć do 200 kg nacisku na pedał, a to ogromna liczba w wyścigach symulacyjnych. Sprzężenie zwrotne jest doskonałe i naprawdę można poczuć opór silnika, gdy bardzo mocno naciskasz na pedał. Co więcej, istnieje szereg ustawień oprogramowania, które pomogą Ci znaleźć odpowiednią równowagę.
A teraz mBooster ze wspomaganiem silnika. Poczujesz wszystko, co robi pojazd podczas hamowania, na przykład gdy interweniuje ABS. Prawidłowo ustawiony w Pit House, ABS okazał się bardzo pomocny w wyścigach. To samo dotyczy samochodów, które nie mają ABS, gdzie dzięki mBooster możesz poczuć dokładny moment, w którym koła się blokują. Trzeba przyznać, że jest to bardzo wciągające i praktycznie w każdym symulatorze wyścigowym, który obsługuje te dane.
Zauważyłem jednak jedną rzecz, której nie było w ActivePedals Simucube, a mianowicie degresywne haptyczne sprzężenie zwrotne. W mBooster wibracje są początkowo silne, a następnie stopniowo zmniejszają się, aby osiągnąć odpowiednią częstotliwość pod stopą. To dziwne uczucie, w tym sensie, że lepiej byłoby mieć coś odwrotnego, prawda? W Simucube natychmiast uzyskujesz właściwą częstotliwość, bez wahania silnika. Wyobrażam sobie, że jest to problem z oprogramowaniem, który zostanie szybko naprawiony. W każdym razie mam taką nadzieję.

Kompatybilność z mBooster
W porównaniu z konkurencją, kompatybilność mBoostera jest całkiem dobra. Po pierwsze, niekoniecznie będziesz potrzebować bazy Moza DD, aby korzystać z tego aktywnego pedału, ponieważ połączenie odbywa się bezpośrednio z komputerem przez USB. Nic dziwnego, że pedał ten działa tylko w systemach Windows 10 i 11.
A jeśli chodzi o gry wyścigowe, to mamy do dyspozycji dziesiątki tytułów, które obsługują ABS, a także wszystkie inne gry wyścigowe na rynku, które nie mają tego przywileju. Haptyczne sprzężenie zwrotne jest plusem, jeśli go chcesz, a nawet jeśli gra nie integruje go z danymi przesyłanymi do pedału lub podstawy, mBooster nadal będzie na nim działał.
Stosunek jakości do ceny
Porozmawiajmy teraz o pieniądzach. mBooster jest dostępny w sprzedaży detalicznej za 999 euro od oficjalnego partnera Moza we Francji, co daje mu doskonały stosunek jakości do ceny, zwłaszcza w obliczu konkurencji ze strony Simucube, gdzie jego ActivePedals kosztuje znacznie ponad 2000 euro.
Mój werdykt na temat aktywnych pedałów mBooster od Moza Racing
Moza Racing’s mBooster to dobra alternatywa dla Simucube’s ActivePedals, jeśli masz już kompletną konfigurację tej samej marki, czyli Moza. Uzyskasz doskonałe wyczucie gry, niezależnie od tego, czy używasz aktywnego pedału, czy Load Cell, nawet jeśli wahasz się co do haptycznego sprzężenia zwrotnego w ABS. mBooster jest piękny, bardzo dobrze wykonany i świetnie sprawdza się w wyścigach.
Simucube jest bez wątpienia ostatecznym punktem odniesienia, jeśli chodzi o aktywne pedały, ale wyraźnie nie jest w tej samej lidze. Moza mBooster, dostępny za około połowę ceny, oferuje doskonały stosunek jakości do ceny i wreszcie demokratyzuje tę technologię, wcześniej zarezerwowaną dla elity. Jak na pierwszy krok w świecie aktywnych pedałów, Moza odniosła wielki sukces - przystępny, wydajny i obiecujący na przyszłość.
0 komentarzy