Moza R21 w kilku słowach

Zalety i wady
✅ Doskonałe sprzężenie zwrotne siły
✅ Maksymalny moment obrotowy 21 nm
✅ Bardzo zaawansowana parametryzacja poprzez Pit House
❌ Kompatybilny tylko z PC
❌ Niezbyt dokładny w konfiguracji fabrycznej
ㅤ
Powrót w czasie do 2021 roku, Moza Racing była prawie nieznaną marką w sim-racingu z tego prostego powodu, że pojawiła się znikąd. Nikt nie wiedział o tym producencie peryferiów wyścigowych, ale w tej marce było coś ekstra. Fani wirtualnych wyścigów samochodowych doskonale zdają sobie sprawę, że Moza zrobiła duży plusk w 2021 roku, wprowadzając na rynek swoją topową bazę R21 Direct Drive.
Trzeba przyznać, że było to ryzykowne posunięcie, ale skoro sprawdziło się w przypadku marki takiej jak Tesla, to dlaczego nie Moza? Chiński producent zaczynał od urządzeń peryferyjnych z najwyższej półki, a z czasem zaczął sprzedawać produkty o niższej wydajności, a także tańsze. Poniżej przyjrzymy się pierwszemu modelowi wprowadzonemu na rynek przez Moza Racing: bazowemu R21. Przedstawię jego mocne i słabe strony, a na koniec przedstawię swoją opinię.
Główne i techniczne właściwości bazy
- Podstawa napędu bezpośredniego rozwijająca 21 nm szczytowego momentu obrotowego
- Korpus wykonany w całości ze stopu aluminium
- Kompatybilny z oprogramowaniem PC i Pit House
- Wymiary: 33 x 17 x 13 cm
- Podstawa montowana od dołu i od przodu (za pomocą wspornika sprzedawanego oddzielnie)
- Ochrona Hands-Off dezaktywuje sprzężenie zwrotne, gdy kierownica nie wykryje rąk na niej.
- Częstotliwość odświeżania USB 1000 Hz
- Waży 9 kg
Konstrukcja Moza R21
Jeśli chodzi o podstawę, Moza mniej więcej podąża za bardzo precyzyjnym kodem stylistycznym: produkty o momencie obrotowym od 4 do 12 nm mają bardzo charakterystyczny kształt litery X, który jest jednocześnie rozpoznawalny. Jednak w przypadku mocniejszych jednostek napędowych (16 i 21 nm momentu obrotowego) chińska marka obrała drogę różnicowania, z projektem w dużej mierze inspirowanym, jak sądzę, włoskimi super samochodami.
Cechy są ostre, linie są rasowe i, szczerze mówiąc, jest piękny, nawet jeśli z pewnością nie spodoba się każdemu. Szczerze mówiąc, jest to mile widziana zmiana w stosunku do rywali R21, którzy często są bardzo kwadratowi i dyskretni. Być może marki takie jak Fanatec czy Simagic boją się być odważne w swoim designie.
W R21 Gen 1 płyty boczne były pomarańczowe, ale można je było dostosować. W Gen 2 są one bardziej subtelne, z całkowicie czarną obudową, białym logo i kilkoma białymi i zielonymi liniami.

Montaż na zamówienie
Domyślnie dostępne są dwie opcje montażu: dolny i przedni. W przypadku spodu dostępne są 4 punkty montażowe, które umożliwiają zamocowanie do praktycznie każdego nowoczesnego, wysokiej jakości podwozia. Unikaj tanich stojaków i innych kokpitów, ponieważ R21 kołysze się bardzo mocno, co może przekroczyć wytrzymałość konstrukcji produktu (nadmierne kołysanie).
W przypadku montażu z przodu, Moza sprzedaje rodzaj wspornika, który umożliwia przymocowanie R21 do podwozia, co zasadniczo oferuje większą wszechstronność w tym zakresie, szczególnie dla zawodników ze specyficznymi kokpitami.
Produkcja i wykończenie
W przypadku obudowy R21, Moza wykorzystała stop aluminium pochodzący z przemysłu lotniczego, co oznacza, że urządzenie jest dość lekkie (około 9 kg na wadze). Aluminium pomaga również chłodzić wszystko (silnik + elektronikę), gwarantując niskie temperatury podczas długich sesji symulacyjnych.
Jeśli chodzi o wykończenie, to jest ono najwyższej klasy pod każdym względem. Po dokładnym sprawdzeniu tej podstawy nie zauważyłem ani jednej wady produkcyjnej, zadziorów, nieprawidłowo zainstalowanych lub źle ustawionych komponentów ani niczego innego. R21 to podstawka klasy premium, świetnie wykonana, z wzorowym wykończeniem pod każdym względem. Trzeba przyznać, że Moza naprawdę podniosła poprzeczkę od czasu premiery swoich pierwszych produktów, a obecnie mamy do czynienia z doskonałej jakości urządzeniami peryferyjnymi, zwłaszcza tymi z najwyższej półki.
Zapoznanie się z bazą
Jak już wspomniałem, R21 waży tylko około 9 kg, co jest dość lekkie w porównaniu do Simagic Alpha z 12 kg, biorąc pod uwagę, że ta podstawa rozwija tylko 15 nm momentu obrotowego. Instalacja podstawy na obudowie jest stosunkowo łatwa dzięki 4 widocznym punktom mocowania, które pasują do praktycznie każdej obudowy dostępnej na rynku.
Wymiana kierownicy jest dziecinnie prosta dzięki QR Moza, który bazuje na D1-Spec. Co więcej, ta baza jest kompatybilna ze wszystkimi kierownicami marki, z wyjątkiem tych o niskim zasięgu (ES, CS V1 i GS V1), które komunikują się tylko przez Bluetooth.
Wrażenia podczas gry
Przede wszystkim, aby uzyskać jak najlepsze wrażenia z jazdy, musisz przejść przez Pit House (oprogramowanie Moza), aby skonfigurować R21. Ponadto sugeruję, aby nie przekraczać 60% całkowitej mocy bazy, jeśli jesteś początkującym, ryzykując zabawę z kierownicą.
Ten podstawowy model generuje 21 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co oznacza, że ma dużo pod maską, co jest rażąco oczywiste, gdy ustawisz go na ponad 90% jego mocy. Aby dać ci wyobrażenie o sile wymaganej do obracania kierownicą: przy ponad 90% i podczas dość długiej sesji wyścigowej, nie tylko będziesz wyczerpany pod koniec, ale będziesz musiał walczyć z kierownicą i nurkować z kierownicą, aby skręcić samochód na zakrętach. I będzie to ta sama historia dla każdego zakrętu, jeden po drugim.
Jeśli chodzi o szczegóły, 21 nm momentu obrotowego oznacza, że kierowca otrzymuje wiele informacji, zarówno lekkich, jak i szczegółowych, co bardzo mi się podobało. Czujesz w dłoniach różnice między nawierzchniami asfaltowymi, różnymi niedoskonałościami drogi, trawą, żwirem, stłuczkami z innymi samochodami itp. i to w różnym stopniu.
Na przykład, będziesz w stanie wyczuć, kiedy samochód traci przyczepność w zakręcie lub kiedy tylna oś zatrzymuje się, prowadząc do nadsterowności. To niesamowite, jak komunikatywna jest ta baza, nawet jeśli w rzadkich przypadkach zapewnia nieco rozmyte szczegóły. Nie, to raczej szczegóły, które są nieco zbyt sztuczne, zwłaszcza gdy droga, po której się poruszasz, jest naprawdę zła. Nie chodzi o to, że silnik jest przeciążony lub że sprzęt osiąga swoje granice, myślę, że to oprogramowanie robi trochę bałaganu. Ale hej, zdarza się to od czasu do czasu.

Kompatybilność podstawy Moza R21
Jak zwykle w przypadku produktów Moza Racing, R21 jest przeznaczona tylko dla komputerów PC, ale będzie działać z praktycznie wszystkimi kierownicami marki, z wyjątkiem ES, CS V1 i GS V1. Jeśli chodzi o inne produkty chińskiego producenta(pedały, deski rozdzielcze itp.), cały katalog jest mniej lub bardziej kompatybilny, z wyjątkiem produktów podstawowych.
Stosunek jakości do ceny
Ta baza jest dość tania, zwłaszcza gdy porówna się ją z tym, co oferuje konkurencja w tej samej cenie. Wyceniona na 1100 euro, oferuje doskonały stosunek jakości do ceny i wydajności, co powinno zadowolić większość biegaczy szukających potężnej bazy do swoich sesji sim-racingowych.
Mój werdykt na temat bazy Direct Drive R21 od Moza Racing
Czy ta baza jest dla ciebie? Cóż, odpowiedź jest prosta: jeśli szukasz wysokowydajnego urządzenia peryferyjnego do wyścigów symulacyjnych, które wytwarza ponad 20 nm momentu obrotowego i jesteś gotowy zanurzyć się w świecie Moza Racing, to tak, mogę polecić R21 bez najmniejszego wahania. Pomiędzy jakością wykonania, sprzężeniem zwrotnym i wyczuciem, ta podstawa ma wszystko, aby zadowolić wymagających zawodników. Co więcej, 21 nm momentu obrotowego pozwoli ci zmniejszyć moc i uzyskać podstawę, która jest znacznie bardziej wszechstronna niż inne.
Ale jeśli dopiero zaczynasz przygodę z sim-racingiem, R21 może nie być dla ciebie ze względu na dość wysoką moc wyjściową. W takim przypadku sugerowałbym R12 lub nawet R16.
0 komentarzy