Moza FSR2 w pigułce

Zalety i wady
✅ Płyta czołowa z włókna węglowego
✅ Dobra jakość wykonania
✅ Duży ekran w centrum dotykowym
✅ 6 łopatek z tyłu
❌ Konstrukcja niemal identyczna z FSR, którą zastępuje
❌ Teksturowany skórzany uchwyt
Działająca w branży symulatorów od kilku lat marka Moza Racing szybko zbudowała konkurencyjny katalog, posuwając się nawet do konkurowania z takimi gigantami branży jak Fanatec. Dzięki bogatemu doświadczeniu we wszystkich kwestiach elektronicznych, zwłaszcza stabilizatorach kamer, zespołom Moza udało się włamać do sektora, który tak naprawdę nie był ich mocną stroną.
Obecnie Moza oferuje wirtualnym kierowcom pełną gamę urządzeń peryferyjnych, zaspokajając potrzeby zarówno początkujących, jak i profesjonalnych kierowców, a także amatorów. Z bazami Direct Drive, kilkoma kierownicami, w tym jedną dla F1, pedalboardami i innymi akcesoriami, katalog Moza jest spełnieniem marzeń, a także zapewnia wspaniałe wrażenia z jazdy.
W tym roku marka wprowadziła na rynek kilka produktów, w tym pełną gamę urządzeń peryferyjnych do symulacji lotniczych. Wraz z nimi światło dzienne ujrzał pierwszy aktywny pedalboard Moza, a producent odświeżył swoją kierownicę FSR dla fanów Formuły. Nazwaną FSR2 kierownicę można znaleźć w naszej konfiguracji symulatora wyścigowego, aby zobaczyć, co nowego w porównaniu do tej, którą zastępuje.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Płyta czołowa z włókna węglowego i konstrukcja ze stopu aluminium
- 4,3-calowy centralny kolorowy ekran dotykowy
- RevLED na górze i po bokach ekranu
- 19 elementów sterujących na płycie czołowej z przyciskami, przełącznikami, enkoderami obrotowymi i przełącznikami funky
- 6 tylnych łopatek, 4 magnetyczne i 2 progresywne
- Perforowane uchwyty ze sztucznej skóry
- Średnica 28 cm i prostokątny kształt
- Moza QR z tyłu, wywodząca się z D1-Spec
- Kompatybilny ze wszystkimi nowoczesnymi podstawkami marki
- Tylko kompatybilny z PC
Konstrukcja FSR2

Powiedzenie „nie zmienia się zwycięskiej drużyny” zostało potraktowane dosłownie w przypadku FSR2, ponieważ konstrukcja tej kierownicy jest w 99% identyczna z jej poprzedniczką. Poza nowymi diodami LED po bokach ekranu, ekranem dotykowym bez krawędzi i dodaniem 2 dodatkowych łopatek z tyłu, FSR2 jest kopią FSR.
Kierownica ma konstrukcję ze stopu aluminium i płytę czołową z włókna węglowego. Uchwyty wokół kierownicy są wykonane z perforowanej skóry, a na środku znajduje się kolorowy ekran o przekątnej 4,3 cala.
Z przodu 6 łopatek nie jest tak zauważalnych, ponieważ te w środku są ukryte za dość dużymi uchwytami. Moza FSR2 ma prosty design, z kilkoma efektownymi akcentami na przyciskach.
Montaż na zamówienie
Biorąc pod uwagę, że konstrukcja kierownicy pozostała praktycznie niezmieniona, FSR2 wykorzystuje QR Moza, podobnie jak wszystkie inne kierownice tej marki. Jest to Quick Release wywodzący się z D1-Spec i zapewnia doskonałe połączenie między kierownicą a podstawą Direct Drive, niezależnie od tego, czy jest to piasta Moza, czy innej marki.
Instalacja FSR2 na bazie jest bardzo prosta: wystarczy pociągnąć centralny pierścień, wyrównać oba urządzenia, włożyć QR i zwolnić pierścień. Jest to proste, skuteczne i przede wszystkim wolne od ryzyka, ponieważ nie ma wystających pinów połączeniowych, a komunikacja między kierownicą a bazą jest bezprzewodowa.
Produkcja i wykańczanie kół
Moza to marka działająca w segmencie symulatorów wyścigowych klasy premium. Jest to szczególnie widoczne w modelu FSR2, z konstrukcją ze stopu aluminium (występującą w prawie wszystkich kierownicach marki) i płytą czołową z włókna węglowego.
Chwyty kierownicy są wykonane z dobrze wykonanej perforowanej skóry, co oznacza, że można ich używać bez rękawiczek, ale w cenie, w której FSR2 jest sprzedawany, chciałbym mieć skórę. Trzeba było jednak pójść na ustępstwa, by utrzymać w miarę konkurencyjną cenę.
Jeśli chodzi o resztę kierownicy, wszystko jest najwyższej klasy i można się tego spodziewać, biorąc pod uwagę, że FSR2 znajduje się na samym szczycie katalogu Moza. Dbałość o szczegóły jest widoczna wszędzie, od części składających się na kierownicę po jakość przycisków. Wszystko jest niklowane, wysokiej jakości i godne rywalizacji z konkurencją.
Obsługa kierownicy
FSR2 to kierownica o średnicy 28 cm i prostokątnym kształcie. Niektórzy mogą powiedzieć, że jest mała, ale w rzeczywistości jest dokładnie tym, czego potrzebujesz do F1 i wyścigów wytrzymałościowych.
19 elementów sterujących na przednim panelu i 6 łopatek na tylnym panelu idealnie leży pod palcami, bez konieczności gimnastykowania się w celu naciśnięcia przycisku. Ergonomia FSR2 jest znakomita i dziesięciokrotnie lepsza dzięki dodaniu panelu dotykowego na środku. Wszystkie elementy sterujące są zaskakująco dobrze skalibrowane, łatwe w obsłudze i wcale nie niezgrabne, jak w KS Moza.
Jeśli chodzi o ekran i diody RevLED, wszystko można skonfigurować za pomocą oprogramowania Pit House. Możesz przypisać określone dane do wyświetlania na RevLEDs, takie jak flagi, ale także dane telemetryczne pojazdu, który prowadzisz. Radzę poświęcić trochę czasu na grzebanie w menu, aby uzyskać interfejs, który Ci odpowiada.
Wrażenia podczas gry
Czucie FSR2 na torze jest doskonałe jak na kierownicę typu F1, co omówię bardziej szczegółowo. Przyczepność kierownicy jest po prostu znakomita, z pozycją jazdy 09H15 i zamkniętymi górnymi i dolnymi uchwytami. Co więcej, perforowana skóra ekologiczna jest bardzo przyjemna w dotyku i można jej używać bez rękawiczek.
Jeśli chodzi o tylne łopatki, są one optymalnie rozmieszczone, a odstępy między nimi są regulowane. Górne 4 są magnetyczne, a dolne progresywne, co czyni je idealnymi do wszystkiego, od sprzęgieł po pedały przyspieszenia i hamulca dla kierowców bez pedałów. Ale z drugiej strony, jeśli ścigasz się w tym segmencie kierownic, wątpię, czy twój setup nie jest wyposażony w sim-racingowy mechanizm korbowy.
Jeśli chodzi o diody RevLED, można je dostosować do wyświetlania informacji specyficznych dla wyścigu za pomocą oprogramowania Moza. Uważam, że jest to bardzo przydatne, zwłaszcza w przypadku flag i tym podobnych. Jeśli chodzi o ekrany, można je również skonfigurować lub użyć domyślnych.
Przyciski i elementy sterujące FSR2 są bardzo przyjemne w użyciu podczas wyścigów, a także intuicyjne. Wszystko jest blisko użytkownika, łatwe do szybkiego znalezienia i naciśnięcia. Zauważyłem jednak, że pokrętła nie były zbyt precyzyjne, zarówno w rękawiczkach, jak i bez nich. Czasami pokrętło obracało się szybko, czasami trochę się zacinało. Ale hej, na płycie czołowej jest wystarczająco dużo elementów sterujących, aby ich nie używać.

Kompatybilność z FSR2
Kierownica FSR2 jest obsługiwana przez wszystkie bazy Direct Drive znajdujące się obecnie w katalogu Moza. Można również używać tej kierownicy z bazami innych marek, pod warunkiem posiadania określonej piasty, którą można wymienić za 50 euro.
Jeśli chodzi o platformę, FSR2 działa tylko na PC, ku wielkiemu przerażeniu graczy konsolowych. Dotyczy to praktycznie całego asortymentu Moza, z wyjątkiem R3, który jest również kompatybilny z Xbox. Nawet jeśli masz skrzynki zdolne do uczynienia tej kierownicy i innego sprzętu Moza kompatybilnym z konsolami, nie polecam tego robić, ponieważ wrażenia z jazdy będą bardzo osłabione.
Stosunek jakości do ceny
Cena FSR2 jest taka sama jak cena kierownicy, którą zastępuje, i wynosi 699 euro. Moim zdaniem jest to bardzo dobry stosunek jakości do ceny, zwłaszcza po dodaniu pary tylnych łopatek i przełączeniu na ekran dotykowy. To prawda, że wolałbym zobaczyć skórę na uchwytach, ale materiał użyty przez Moza jest już wysokiej jakości, więc jest w porządku.
Mój werdykt na temat kierownicy FSR2 od Moza Racing
Jeśli szukasz kierownicy F1 i/lub endurance, Moza FSR2 to bardzo dobry wybór spośród kierownic dostępnych na rynku. Jest to kierownica premium, która jest konkurencyjna, a przede wszystkim dobrze nadaje się do wyścigów F1. Co więcej, cena pozostała niezmieniona, co w dzisiejszych czasach nie zawsze jest gwarantowane.
Jeśli chodzi o mnie, bez wahania polecam FSR2, zwłaszcza jeśli jesteś już w ekosystemie Moza.
0 komentarzy