Moza Racing FSR Formula w pigułce

Zalety i wady
✅ Struktura z włókna węglowego
✅ Dostępne z uniwersalnym zestawem piasty
✅ 4-calowy ekran na płycie czołowej
✅ Magnetyczne łopatki z tyłu
❌ Przyciski działają trochę długo
❌ Naklejki nie zawsze prawidłowo przyklejone
❌ Telemetria nie w pełni kompatybilna z SimHub
ㅤ
Chińska marka urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Moza przeszła długą drogę od swoich początków zaledwie kilka lat temu. Trzeba przyznać, że producent ten był jednym z najbardziej zmotywowanych do wprowadzania innowacji w branży, aby wyrzeźbić sobie miejsce wśród marek, które trzeba mieć.
Cóż, w rzeczywistości punkt dotyczący innowacji nie może być zastosowany do całej gamy Moza, biorąc pod uwagę, że ten producent nie wynalazł koła na nowo. Pojawiło się kilka innowacji tu i ówdzie, zwłaszcza w zakresie dźwigni zmiany biegów marki z systemem, który utrzymuje zanieczyszczenia i inny kurz z dala od mechanizmu.
Niemniej jednak, Moza szybko stała się kluczowym graczem w branży symulatorów wyścigowych, konkurując z takimi markami jak Fanatec i Simagic(uwaga spoiler: te dwie marki współpracują nad wieloma urządzeniami peryferyjnymi i/lub akcesoriami do wyścigów symulatorów).
Mówiąc o peryferiach wyścigowych, Moza oferuje umiarkowanie szeroką gamę kierownic dla wszystkich zawodników. Wśród 7 kierownic tego producenta mamy FSR, która jest kierownicą premium, zaprojektowaną dla zawodników szukających emocji w samochodach jednomiejscowych (F1). Poniżej przyjrzymy się tej kierownicy, omówimy jej mocne i słabe strony oraz przedstawimy moją opinię na jej temat.
Główne i techniczne właściwości koła
- Struktura z włókna węglowego o grubości 5 mm
- Kierownica w stylu F1 o średnicy 28 cm
- Kolorowy ekran o przekątnej 4,3″
- Perforowane skórzane mankiety
- 3 mm ostrza z kutego włókna węglowego
- Płyta tylna ze stopu aluminium
- 10 podświetlanych przycisków mechanicznych, 2 przełączniki obrotowe i 5 enkoderów
- RevLED
- Kompatybilność z modelami R5, R9, R16 i R21
Konstrukcja Moza FSR
Zacznijmy od wyglądu Moza Racing FSR. Jak dla mnie jest to bardzo ładna kierownica, być może nawet najlepsza jaką marka ma do zaoferowania. Struktura z włókna węglowego nadaje jej świetny wygląd, ale naprawdę chciałbym mieć kute włókno węglowe. Ale hej, trzeba było pójść na kompromis, aby utrzymać konkurencyjną cenę.
W górnej części panelu czołowego znajduje się bardzo ładny 4,3-calowy ekran wyświetlający niektóre dane telemetryczne. Wokół kierownicy znajdują się przyciski sterowania FSR z podświetlanymi przyciskami. Podsumowując, ta kierownica jest wspaniała i będzie idealnie pasować do konfiguracji symulatora wyścigowego Moza.

Montaż na zamówienie
Domyślnie QR D1-Spec Moza jest zamontowany z tyłu FSR, umożliwiając przymocowanie koła do tylnych widełek marki, a także do tych innych producentów za pomocą uniwersalnego zestawu piast, który jest oczywiście sprzedawany osobno.
Montaż tej kierownicy jest bardzo prostą operacją, a FSR można zamontować do wielu baz marki (R5, R9, R16 i R21). Nie wiem dlaczego na liście nie ma R12, ale prawdopodobnie jest to kwestia komunikacji między bazą a kierownicą.
Produkcja i wykończenie kierownicy
Konstrukcja wykonana jest z włókna węglowego o grubości 5 mm. Jest ona przymocowana do tylnej płyty ze stopu aluminium, która zawiera QR. Jakość wykonania jest po prostu na najwyższym poziomie, czego można się spodziewać, biorąc pod uwagę, że FSR to kierownica Moza z najwyższej półki.
W międzyczasie wykończenie jest mniej premium pod pewnymi względami. Ogólnie rzecz biorąc, jestem nieco wybredny, jeśli chodzi o niektóre elementy, ale FSR nadal kosztuje rękę i w zamian oczekuje się dobrego produktu. Na niektórych elementach sterujących, w szczególności na enkoderach, naklejki są przyklejone i mogą nie znajdować się na swoim miejscu (niewielkie przesunięcie). Ponownie, nie jest to przełom, ale uważam, że kierownica do sim-racingu kosztująca ponad 600 euro powinna być bardzo dobrze wykończona, bez widocznych wad.
Poza tym reszta kierownicy jest dobrze złożona, z dużą dbałością o szczegóły.
Obsługa koła
FSR ma średnicę 28 cm i typowy prostokątny kształt. Mankiety wykonane są z bardzo wysokiej jakości perforowanej skóry, która zapewnia doskonałą przyczepność podczas sesji sim-racingowych. Osobiście wolę ten materiał od alcantary, która może szybko ulec zniszczeniu w obecności potu.
Wszystkie elementy sterujące, z wyjątkiem kilku na środku płyty czołowej, są łatwo dostępne w pełnym wyścigu, a przyciski są podświetlane i mechaniczne. W tej kwestii są to stare przyciski Simagic z nieco długim skokiem, jak na mój gust. Działa to dobrze, nie zrozumcie mnie źle, po prostu jestem przyzwyczajony do używania przycisków o znacznie krótszym skoku. Niemniej jednak ma to tę zaletę, że pozwala uniknąć wypadków.
Z tyłu znajdują się 4 łopatki, z których 2 są magnetyczne. Wykonane z kutego włókna węglowego, łopatki mają dobry rozmiar i bardzo dobrze klikają. Jednak są tylko 4 łopatki zamiast 6, które można znaleźć u konkurencji.
Wrażenia podczas gry
Po pierwsze, można używać tej kierownicy ze wspornikami łańcuchów R5, R9, R16 i R21, ale także z innymi wspornikami łańcuchów konkurencyjnych marek dzięki uniwersalnemu zestawowi koncentratora (połączenie USB). Naprawdę fajnie jest mieć tego rodzaju kompatybilność, ponieważ otworzy to markę Moza na innych zawodników korzystających z konkurencyjnych ekosystemów.
Jeśli chodzi o odczucia, to jest to 90% szczęścia. Ergonomia FSR ułatwia trzymanie, zwłaszcza jeśli jesteś fanem jednomiejscowych samochodów i/lub wyścigów GT. Tylne łopatki klikają bardzo dobrze, są dobrze rozmieszczone względem tylnej płyty i nie będziesz miał problemów z używaniem ich w środku wyścigu. Przyciski są doskonale rozmieszczone na płycie czołowej, a także podświetlane, co dodatkowo poprawia ergonomię kierownicy. A perforowana skóra na manetkach jest po prostu najwyższej jakości, nie ma o czym mówić.
Właśnie powiedziałem powyżej, że ta kierownica była w 90% szczęśliwa. A co z pozostałymi 10%? Cóż, to ekran, przyciski i łopatki. Ekran można skonfigurować za pośrednictwem Pit House, ale w przypadku SimHub (wyścigi na wysokim poziomie) często będziesz mieć z nim problemy. Czasami działa, czasami działa z opóźnieniem, a czasami w ogóle nie działa, aby wyświetlić telemetrię w czasie rzeczywistym.
Jeśli chodzi o przyciski, są to stare Simagic z długim skokiem, jak wspomniałem wcześniej. No i wreszcie łopatki. W cenie FSR chciałbym mieć zestaw 6 lub przynajmniej możliwość rozbudowy do 6.

Kompatybilność z kierownicą FSR
Kierownica ta jest kompatybilna z 4 podstawami Moza (R5, R9, R16 i R21), a także innymi podstawami konkurencyjnych producentów za pośrednictwem uniwersalnego zestawu piasty sprzedawanego oddzielnie. Jeśli chodzi o tytuły i platformy symulatorów wyścigowych, mamy do czynienia z ACC, AC, iRacing, rFactor i tak dalej, a wszystko to tylko na PC.
Stosunek jakości do ceny
FSR jest obecnie w sprzedaży za 699 euro u autoryzowanego dystrybutora Moza we Francji, co zapewnia doskonały stosunek jakości do ceny. Jest to kierownica premium pod każdym względem, z doskonałą ergonomią, zapierającym dech w piersiach designem i przede wszystkim dobrym chwytem, a także oferująca kompatybilność z podstawami innych marek.
W porównaniu z konkurencją, cena FSR jest naprawdę ograniczona. Nie ma konkurenta w tej samej kategorii wyścigów samochodowych. Jedynym, który przychodzi mi na myśl, jest Podium BMW GT3Podium, ale to inny poziom i kosztuje dwa razy więcej niż FSR.
Mój werdykt na temat FSR Formula od Moza Racing
Czy ta kierownica jest dla Ciebie? Oczywiście, że tak! Jeśli jesteś fanem F1 i GT, to FSR jest dla Ciebie, nawet jeśli ma swoje wady. W rzeczywistości, szczerze mówiąc, praktycznie wszystkie urządzenia peryferyjne do sim-racingu mają swoje wady, choćby cenę.
Jeśli jednak jesteś profesjonalnym kierowcą, który korzysta z wielu programów do telemetrii (takich jak SimHub), doświadczenie nie będzie pozbawione turbulencji. Mimo że FSR jest już dostępny od jakiegoś czasu, marka nie rozwiązała w pełni problemu telemetrii z SimHub, co może być naprawdę frustrujące w niektórych przypadkach.
Alternatywy dla Moza FSR Formula
3
0 komentarzy