Moza Active Shifter w pigułce
Zalety i wady
✅ Urządzenie peryferyjne z możliwością wykorzystania w przyszłości jako manetka (sekwencyjna i H Pattern) oraz hamulec ręczny
✅ Kompatybilne z wieloma grami wyścigowymi
✅ Konfigurowalne dla doskonałych wrażeń wyścigowych
❌ Nieco wysoka cena detaliczna
❌ Niekompatybilne z konsolami
Targi urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych trwają już od jakiegoś czasu w Moza Racing. Po stworzeniu gamy wyścigowej, chińska firma przeszła do symulacji lotu, oferując szereg urządzeń peryferyjnych zaprojektowanych specjalnie dla pilotów samolotów.
Wśród produktów do symulacji lotu mamy bazę AB9, która jest pierwszą w swojej kategorii. Dzięki swojemu doświadczeniu w bazach DD, Moza zastosowała tę samą zasadę, aby zaoferować nam aktywną bazę do symulacji lotu. I zgadnij co? AB9 jest prawdziwym przełomem dla fanów samolotów, dzięki dwóm silnikom elektrycznym wytwarzającym 9nm stałego momentu obrotowego i 12nm w szczycie.
Kontynuując w tym samym duchu, Moza po raz kolejny mocno uderzyła w świat symulacji, przekształcając ten sam AB9 w aktywną skrzynię biegów. Tak, dobrze przeczytałeś te słowa: Moza opracowała pierwszy na świecie Active Shiter , wykorzystując urządzenie już dostępne w jej ofercie. W dalszej części przedstawimy ten shifter i powiemy, czy baza AB9 nadaje się do użytku w wyścigach symulacyjnych.
Główne i techniczne właściwości shiftera
- Podstawa AB9 z 2 silnikami elektrycznymi rozwijającymi 9 nm momentu obrotowego przy stałym i 12 nm przy szczytowym momencie obrotowym.
- Konstrukcja ze stopu aluminium
- Kompatybilność z całym ekosystemem Moza i Pit House
- Kompatybilny z wieloma natywnymi grami wyścigowymi
- Dostępne w trybie sekwencyjnym i H Pattern w zależności od konfiguracji
- Konfigurowalny do symulacji kilku typów skrzyń biegów
- Dwa silniki są używane do symulowania szyn skrzyni biegów w trybie H Pattern, przy czym jeden mocuje dźwignię w miejscu w trybie sekwencyjnym, podczas gdy drugi zmienia biegi na osi
Konstrukcja aktywnego przełącznika

Jeśli chodzi o design, to tak naprawdę nie ma tu nic nowego, zwłaszcza jeśli widziałeś już bazę Moza AB9. Obudowa tego urządzenia jest przystojna, cała czarna z kilkoma brązowymi akcentami. Jest minimalistyczna, o dość kwadratowym kształcie.
Podstawa jest wysoka, czego należy się spodziewać, ponieważ jest to przede wszystkim urządzenie do symulacji lotu. Na górze znajduje się skórzany klin i miejsce do przymocowania gałek zmiany biegów lub drążka sterującego. W sumie są 2: okrągły dla trybu H Pattern i cylindryczny dla trybu sekwencyjnego. Można je jednak dowolnie zamieniać.
Montaż na zamówienie
AB9 to podstawa z systemem mocowania do metalowych mebli. Podstawa jest montowana od dołu za pomocą otworów na śruby, a użytkownik ma również możliwość zamontowania jej na podwoziu, niezależnie od tego, czy jest to symulator lotu, czy jazdy.
Aby przekształcić AB9 w Active Shifter, zaleca się użycie obudowy zapewniającej doskonałą sztywność lub użycie wspornika meblowego, pod warunkiem, że masz dość solidne biurko. Nawet jeśli nie potrzebujesz dużej siły do zmiany biegów, lepiej mieć solidną konfigurację, aby uniknąć wypadków.
Produkcja i wykończenie dźwigni zmiany biegów
Obudowa AB9 została wykonana ze stopu aluminium, co nadaje jej charakter klasy premium. Podstawa jest, szczerze mówiąc, bardzo dobrze wykończona pod każdym względem. Niezależnie od tego, czy chodzi o lakier, montaż różnych części czy wykończenie, AB9 jest urządzeniem wysokiej jakości i trzeba powiedzieć, że nie oczekiwałbym niczego mniej od Moza Racing.
Obudowa jest z pewnością obrabiana CNC, dzięki czemu jest wolna od jakichkolwiek wad produkcyjnych. Nie ma ostrych krawędzi, a manetka dźwigni zmiany biegów (lub uchwyt, jeśli jesteś w konfiguracji lotniczej) ma białe szwy. Nie jestem pewien, czy jest to skóra, czy sztuczna skóra, ale skłaniałbym się ku temu drugiemu. Tak czy inaczej, jakość jest dobra.
Regulacja dźwigni i uchwyt
Do regulacji tego przełącznika potrzebne są dwa programy. Jeśli używasz AB9 tylko do Active Shifter, będziesz musiał zainstalować Moza Pit House, aby dostosować urządzenie. A jeśli jesteś kierowcą samolotu lub samochodu, najprawdopodobniej będziesz mieć Moza Cockpit i zaleca się przechowywanie go na komputerze.
Przejdźmy teraz do ustawień. Zasadniczo mamy tryb skrzyni biegów (H Pattern lub sekwencyjny), układ biegów i wszystko, co ma związek z oporem. Za pośrednictwem Pit House musisz wskazać, w jakim trybie będzie używany AB9, a jeśli jest to tryb manualny, tj. H Pattern, musisz wprowadzić liczbę biegów (5, 6 lub 7) i pozycję biegu wstecznego.
A potem masz same ustawienia bazowe DD. Mówię o tłumieniu, oporze zmiany biegów, momencie obrotowym silnika, skoku, wibracjach i całej masie innych parametrów, które należy dostroić przed jazdą samochodem. Nie zamierzam kłamać i mówić, że jest to szybkie, a proces ten będzie się różnił w zależności od kierowcy.
Wrażenia podczas gry
Przejdźmy do sedna, umieszczając AB9 jako Active Shifter w naszej konfiguracji wyścigów symulacyjnych i zobaczmy, ile warte jest to urządzenie peryferyjne. Po różnych ustawieniach i wszystkich konfiguracjach wymaganych dla każdego tytułu, ponieważ tak, jest to zrobione dla każdego tytułu, a przede wszystkim dla każdego pojazdu (niektóre mają 5-biegowe skrzynie biegów, podczas gdy inne są na 6- lub 7-biegowych skrzyniach biegów), okres nauki na Active Shifter Moza jest w porządku. W przeciwieństwie do innych skrzyń biegów dostępnych na rynku, AB9 nie ma siatki jako takiej. W rezultacie na początku będziesz miał do czynienia z rozmyciem podczas zmiany biegów, tak jakbyś był w samochodzie, który przejechał setki tysięcy kilometrów. Ale po około dwudziestu minutach poczujesz się jak w domu.
A więc doznania. Mówiąc wprost: to czysta błogość. Zmiana biegów i odczuwanie siły wywieranej przez silniki na drążek jest co najmniej wyjątkowym doznaniem i szczerze mówiąc, nigdy wcześniej tego nie doświadczyłem. Moza wywarła prawdziwy wpływ swoim Active Shifterem, znacznie przewyższając konkurencję.
W trybie ręcznym lub H Pattern poczujesz, że biegi zmieniają się tak, jak w prawdziwym samochodzie. Zobaczysz moment, w którym biegi ustawią się idealnie w jednej linii, pozwalając drążkowi, a także biegowi, zostać zassanym na swoje miejsce. Z Active Shifter jest identycznie pod każdym względem. A w trybie sekwencyjnym, gdy pociągasz lub pchasz drążek, aby zmienić bieg, słyszysz ten sam mechaniczny hałas kilku metalowych części współpracujących ze sobą, aby dać ci to, czego chcesz, a wszystko to z tak dużą ilością informacji zwrotnych i dotykowych, a dotyczy to również trybu ręcznego. To czysta rozkosz, jak wspomniałem powyżej.

Kompatybilność przerzutnika
Kompatybilność AB9 jako Active Shifter jest całkiem dobra. Nie wszystkie symulatory wyścigowe obsługują tę bazę natywnie, ale branżowe tenory tak, więc nie ma większych zmartwień.
Jeśli chodzi o platformę, jest to tylko PC z systemem Windows 10 i 11. Konsole mają bardzo ograniczone wsparcie dla takiego urządzenia, nie wspominając o oprogramowaniu potrzebnym do jego konfiguracji. Więc…
Stosunek jakości do ceny
AB9 kosztuje 600 euro sam w sobie, a pakiet shifterów kosztuje około 50 euro. Więc tak, 650 euro za aktywny shifter to dość wysoka cena. Ale z drugiej strony, Active Shifter Moza nie ma konkurencji i oferuje cały szereg wrażeń wyścigowych, co moim zdaniem bardziej niż usprawiedliwia jego cenę dla purystów.
Mój werdykt na temat Moza Racing Active Shifter
Jeśli szukasz nowych wrażeń, to Active Shifter od Moza to dla mnie pozycja obowiązkowa. Zapewni ci mnóstwo dodatkowych emocji, które sprawią, że zwątpisz w to, że prowadzisz symulator.
Jeśli jednak rzadko jeździsz w trybie manualnym, zwłaszcza w rajdach, nie mogę sugerować takiego urządzenia ze względu na jego dość wysoką cenę. Ale jeśli możesz sobie na to pozwolić, zmieni to sposób myślenia o manualnej i sekwencyjnej jeździe, i to na zawsze.
0 komentarzy