Niemiecka marka urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Fanatec działa na rynku od ponad 20 lat, a stwierdzenie, że ma doświadczenie, byłoby niedopowiedzeniem. Jej katalog obejmuje bazy Direct Drive, pedały z lub bez Load Cell, liczne kierownice dla wszystkich kategorii sportów motorowych, manetki, hamulce ręczne i inne akcesoria do sim-racingu.
Jeśli chcesz robić zakupy w Fanatec, mniej więcej znajdziesz to, czego szukasz w tej marce. Jest zarówno wszechstronna, jak i wysokiej jakości, z produktami na każdą kieszeń. Co więcej, Fanatec jest niekwestionowanym liderem na rynku urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych na konsole Xbox i Playstation, znacznie wyprzedzając inne marki, takie jak Logitech i Thrustmaster. Pomimo tego, że te dwie ostatnie firmy oferują wiele produktów dla konsol, segment najwyższej klasy pozostaje zdominowany przez Fanatec.
Mówiąc o produktach do sim-racingu, niemiecka marka oferuje 5 pedalboardów, z których 4 to Load Cell. Czasami trudno jest dokonać wyboru, zwłaszcza jeśli chodzi o tego rodzaju urządzenia peryferyjne do wyścigów, i tu właśnie wkraczamy my. Pomożemy ci wybrać spośród 5 opcji dostępnych dla pedalboardów Fanatec.
Poniższa lista podzielona jest na trzy kategorie: początkujący, amatorzy i profesjonaliści.
Pedalboardy Fanatec dla początkujących wirtualnych pilotów
Pedały CSL w wersji standardowej i z ogniwem obciążnikowym

CSL Pedals to podstawowy pedalboard firmy Fanatec. Urządzenie to posiada metalową (stalową) konstrukcję o dość stonowanym designie. Paleta kolorów obejmuje czarny kolor podnóżka i płyt pedałów (z tworzywa sztucznego) oraz jasnoszary/srebrny kolor samych pedałów.
Pedały CSL to podstawowy mechanizm korbowy, idealny dla początkujących kierowców. Mechanizmy oporu są równie proste, ze sprężynami na pedałach. Standardowa wersja jest dostarczana z jednym pedałem przyspieszenia i jednym pedałem hamulca, ale można dodać kolejny pedał sprzęgła za 40 euro.
Czucie tego pedalboardu jest odpowiednie, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z wyścigami symulacyjnymi lub jeśli jesteś niedzielnym kierowcą spędzającym kilka godzin na przykład w Forza Horizon. Przepustnica jest liniowa i bardzo płynna pod prawą stopą, to samo dotyczy sprzęgła. Pedał hamulca jest nieco twardszy niż pozostałe dwa, ale nic więcej.
Pedały CSL wykorzystują 12-bitowe czujniki magnetyczne do rejestrowania sygnałów wejściowych. Jest to nie tylko dokładniejsze niż potencjometry, ale także bardzo niezawodne w czasie. Co więcej, można regulować odstępy między pedałami, aby uzyskać wygodną pozycję podczas jazdy.
Ten mechanizm korbowy można rozbudować o zestaw Load Cell, który zmienia pedał hamulca na taki z dość podstawowym LC. Otrzymasz elastomery i martwą strefę około 10 kg nacisku, co przy okazji nie jest dużo. Środkowy pedał z LC będzie twardszy pod stopą, ale odczucia będą lepsze w wyścigach symulacyjnych.
Teraz przejdźmy do ceny. Standardowe pedały CSL kosztują 80 euro, zestaw LC kosztuje 140 euro, a jeśli zdecydujesz się od razu na pedały Load Cell, rachunek wyniesie 200 euro. Jeśli chodzi o mnie, pedały CSL są idealne dla kierowców wyścigowych, którzy chcą bardziej wciągającego pedalboardu i nie są zbyt drogie, czy to na konsolach, czy na PC. Warto zauważyć, że pedały CSL są w połowie zdemontowane w pudełku ze względu na opakowanie.
Pedalboard Fanatec dla wirtualnych pilotów-amatorów
CSL Elite V2

Teraz przechodzimy do wyboru kierowców amatorów, tych z dużym doświadczeniem w wyścigach symulacyjnych. Jest to bardziej muskularna wersja pedałów CSL: CSL Elite V2.
Konstrukcja pozostaje zasadniczo taka sama, z funkcjami wspólnymi dla dwóch pedałów (CSL Pedals i Elite V2). Z przodu znajduje się podnóżek, a z tyłu 3 pedały. Ale dużą zmianą wizualną jest kolor. Tym razem jest on malowany proszkowo na czarno, co poprawia wygląd pedalboardu.
Podobnie jak pedały CSL, Elite umożliwiają regulację odstępów między pedałami, ale niestety tracisz aspekt personalizacji swojego mniejszego brata. Nie jest to wielka sprawa, ale warto to odnotować.
Konstrukcja Elite V2 jest w całości metalowa i tego też należy się spodziewać, ponieważ ten mechanizm korbowy jest standardowo wyposażony w Load Cell o sile 90 kg. Pedały przyspieszenia i sprzęgła są bardzo płynne w użyciu, oferując niewielki opór pod stopami. Co więcej, są one połączone z 12-bitowymi czujnikami magnetycznymi, zapewniając długoterminową precyzję i niezawodność.
Przejdźmy teraz do wyczucia środkowego pedału. Hamulec jest wyposażony w standardowe dwustopniowe ogniwo obciążnikowe. Jest niebieska sprężyna, która odpowiada za początkowy skok pedału i 3 elastomery na drugim etapie. Jeśli chodzi o sprężynę, ściska się ona całkiem dobrze pod stopą, zapewniając niewielkie hamowanie na początku. Należy pamiętać, że Elite V2 jest dostarczany z inną sprężyną dla LC, dzięki czemu można dostosować ustawienia do własnych potrzeb.
Jeśli chodzi o część elastomerową, w pedale znajdują się łącznie 3, a w pudełku znajdują się również trzy inne zestawy o różnych poziomach oporu. W kategoriach bezwzględnych jest precyzyjny, nie kompresuje się zbytnio i zapewnia bardzo dobre wyczucie jazdy.
Elite V2 jest kompatybilny z konsolami i komputerami PC, oczywiście pod warunkiem posiadania bazy Fanatec, jak ma to miejsce w przypadku wszystkich pedalboardów niemieckiej marki. Jeśli chodzi o cenę, to urządzenie to kosztuje 300 euro, a do pełnego wykorzystania jego Load Cell potrzebny będzie kokpit.
Pedalboardy Fanatec dla profesjonalnych wirtualnych pilotów
Pedały ClubSport V3 i odwrócone

Zakończmy najlepszą ofertą Fanatec: pedałami ClubSport V3. Jest to najwyższej klasy 3-pedałowa konfiguracja niemieckiej marki, z jednym z najbardziej atrakcyjnych projektów w tym segmencie.
ClubSport V3 opiera się na całkowicie aluminiowej konstrukcji, obrabianej za pomocą maszyn CNC. Do dyspozycji są trzy pedały, które można regulować na wiele sposobów: rozstaw, nachylenie, płytki pedałów, wysokość itp. Wystarczy użyć klucza imbusowego dostarczonego w pudełku, aby dostosować wszystko do swoich preferencji jazdy.
Konstrukcja ClubSport V3 jest wspaniała, ze szczotkowanym szarym wykończeniem i czerwonymi akcentami na osprzęcie i innych częściach mechanizmu korbowego. Pedał hamulca ma białą literę Fanatec „F” i to wszystko.
Z tyłu części mechanizmu oporu są zaznaczone na czerwono. Przepustnica i sprzęgło są wyposażone w sprężyny, które zapewniają bardzo dobre wyczucie pod stopami. Pedał przyspieszenia można ustawić na bardzo miękki lub nie.
Jeśli chodzi o hamulce, Fanatec wyposażył ten mechanizm korbowy w dwustopniowe ogniwo obciążnikowe, które może wytrzymać siłę 90 kg. System można regulować zarówno sprzętowo, za pomocą pokrętła na amortyzatorze hamulca, jak i programowo, od martwej strefy po nasycenie.
Czucie hamulca jest początkowo liniowe, podczas początkowego skoku pedału. Gdy tylko dotrzesz do LC, czyli elastomerów, sytuacja się zmienia. Twoja stopa uderzy w ścianę i prawie się nie poruszy, nawet jeśli pójdziesz na całość. W rzeczywistości bardzo wskazane jest używanie tego pedalboardu na kokpicie z oczywistych powodów: jeśli hamujesz zbyt mocno, a urządzenie znajduje się na podłodze, nawet jeśli ma gumowe podkładki, będzie się ślizgać. Należy zauważyć, że LC można regulować za pomocą innych dostarczonych sprężyn i elastomerów.
Fanatec oferuje te same pedały, ale w wersji odwróconej z pedałami sprzęgła i hamulca zamontowanymi na wsporniku w górnej części urządzenia. Celem tej wersji jest zapewnienie większego realizmu, a także zwiększonej immersji ze względu na położenie pedałów. Czucie jest identyczne, więc nie ma tu żadnych niespodzianek.
Kompatybilność jest taka sama jak w przypadku innych produktów niemieckiej marki. ClubSport V3 będzie działać na komputerach PC z lub bez bazy Fanatec (kabel USB), a na konsolach tylko z bazą tej samej marki.
Na koniec przejdźmy do cen. Standardowe pedały ClubSport V3 kosztują 400 euro, a wersja Inverted 200 euro więcej, czyli 600 euro. To wciąż drogo, tak, ale nie można wycenić pasji. Co więcej, jest to najlepszy pedalboard oferowany obecnie przez Fanatec i myślę, że jest zdecydowanie wart swojej ceny.
0 komentarzy