MOZA Essenza SCV12 w kilku słowach

Zalety i wady
✅ Oficjalnie licencjonowana kierownica Lamborghini
✅ Bardzo atrakcyjny wygląd i doskonała jakość wykonania
✅ Kompatybilna z całą gamą baz Moza DD
❌ Dostępna tylko z 2 tylnymi łopatkami i nie są one magnetyczne
❌ Duża kierownica pod względem rozmiaru, zwłaszcza pod względem głębokości
Moza Racing stała się kluczowym graczem w branży wyścigów symulacyjnych w ciągu zaledwie kilku lat. Marka zyskała dużą wiarygodność wśród wirtualnych kierowców wyścigowych, a to dzięki swojej wszechstronnej ofercie, która dociera zarówno do początkujących kierowców na PC i konsolach (Xbox), jak i doświadczonych kierowców wyścigowych i profesjonalistów.
Katalog Moza obejmuje kierownice do samochodów turystycznych, GT i F1, a ostatnio także do ciężarówek. I jak każdy dobry producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, partnerstwo z prestiżową marką samochodową było koniecznością. Chcąc być lepszym od konkurencji, Moza współpracowała nie tylko z Porsche w celu opracowania i wprowadzenia na rynek kierownicy, ale także z Lamborghini i jego oddziałem wyścigowym Squadra Corsa.
Rezultatem jest kierownica Essenza SCV12, oficjalna replika kierownicy zamontowanej w samochodzie Lamborghini o tej samej nazwie. Jest to hipersamochód zbudowany w zaledwie 40 egzemplarzach, z silnikiem V12 rozwijającym ponad 820 KM i nieposiadającym homologacji drogowej. A jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda mały klejnot Moza i Lamborghini, po prostu czytaj dalej.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Konstrukcja kierownicy ze stopu aluminium
- Płyta czołowa z włókna węglowego
- 2 mechaniczne łopatki z tyłu
- Uchwyt ze skóry zamszowej
- 4,3-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 800×480 pikseli
- 8 przycisków, 4 enkodery i 4 przełączniki obrotowe
- RevLED w górnej części panelu przedniego
- Kompatybilny ze wszystkimi podstawkami Moza dzięki QR pochodzącemu z D1-Spec
- Kompatybilny z Pit House
- Waży 1,95 kg
- Średnica 31 cm
Konstrukcja Essenza SCV12

Projekt Essenza SCV12 jest bardzo charakterystyczny dla Lamborghini, z prostokątnym kształtem. Niekuta płyta czołowa z włókna węglowego jest piękna, a także wytłaczana. Nie jest płaska jak inne kierownice, co nadaje Essenza SCV12 charakteru.
Jeśli chodzi o kolorystykę, przyciski mają różnokolorowe naklejki, to samo dotyczy enkoderów na panelu przednim, które nadal są dobrej wielkości. Oczywiście centralny ekran o przekątnej 4,3 cala wyświetla dane telemetryczne pojazdu, z grafiką i unikalnym wzorem Lamborghini, widocznym na Huracánie po przełączeniu na tryb Corsa.
Essenza SCV12 to bardzo przystojna kierownica do symulatorów wyścigowych, zwłaszcza z logo włoskiej marki Supercars w dolnej części przedniego panelu.
Montaż na zamówienie
Essenza SCV12 jest wyposażona w ulepszoną wersję płyty tylnej Moza Racing Quick Release. Jest ona oparta na modelu D1-Spec używanym w wyścigach samochodowych.
Aby zamontować Essenza SCV12 na podstawie, operacja jest bardzo prosta: należy pociągnąć za duży pierścień, wyrównać QR z jego odpowiednikiem po stronie podstawy, nie martwiąc się o piny łączące, ponieważ połączenie jest bezprzewodowe, i zwolnić pierścień.
Po zamontowaniu, Essenza SCV12 w ogóle nie rusza się z wału napędowego podstawy Direct Drive. QR Moza jest znany ze swojej solidności, nawet jeśli nie jest najlepszy w swojej kategorii, jeśli chodzi o długowieczność. Przynajmniej jego pierwsza wersja cierpiała z tego powodu i jest jeszcze za wcześnie, aby oceniać tę zamontowaną w Essenza SCV12.
Produkcja i wykończenie
Kierownica Essenza SCV12 oparta jest na konstrukcji ze stopu aluminium z płytą czołową z włókna węglowego. Stop aluminium zapewnia kierownicy doskonałą wytrzymałość i jest obrabiany za pomocą maszyn CNC. W rezultacie jakość wykonania jest taka, jakiej można oczekiwać od najwyższej klasy produktów Moza, bez wad i zadziorów.
Jeśli chodzi o wykończenie, włókno węglowe podkreśla wysokiej klasy wygląd Essenza SCV12, a zamszowa skóra dopełnia wysokiej klasy akcent. Oczywiste jest, że Essenza SCV12 to wysokiej jakości kierownica, doskonale wykonana, co jest odczuwalne nawet po naciśnięciu przycisków lub któregokolwiek z elementów sterujących na kierownicy.
Obsługa kierownicy
Przejdźmy więc do Essenza SCV12. Koło ma bardzo prostokątny kształt, wklęsłą płytę czołową i dość dużą głębokość. W rezultacie odległość między uchwytami a QR wynosi około 16 cm, co sprawia, że koło jest bardzo blisko użytkownika w konfiguracji standardowej. Będziesz musiał wyregulować podstawę kokpitu, aby uzyskać wygodną pozycję do jazdy.
Jeśli chodzi o ergonomię, nie mam wiele do powiedzenia poza tym, że świetnie leży w dłoni. Przy średnicy 31 cm kierownica nie jest ani za duża, ani za mała do użytku wyścigowego. Elementy sterujące są rozmieszczone na całej płycie czołowej, zarówno pod względem przycisków, przełączników, jak i enkoderów. Oznacza to, że można uzyskać do nich dostęp w trakcie wyścigu, bez odrywania rąk od kierownicy.
Z tyłu znajdują się tylko 2 palety, ale są one dobrej wielkości. Są duże, a ich rozstaw można regulować. W rezultacie można ich używać mniej więcej czterema palcami bez gimnastykowania rąk.
Wrażenia podczas gry
Przejdźmy do wrażeń dostarczanych przez Essenza SCV12 od Moza i Lamborghini. Po raz kolejny ergonomia tej kierownicy jest doskonała, głównie ze względu na jej kształt i średnicę 31 cm. Jej wklęsła konstrukcja zapewnia lepszą przyczepność niż w przypadku innych kół tej marki, ale ma to wpływ na pozycję za kierownicą.
Ponieważ kierownica jest dość długa, nieuchronnie będzie znajdować się bliżej użytkownika, co może powodować dyskomfort w niektórych konfiguracjach. Aby tego uniknąć, upewnij się, że twoje podwozie uwzględnia regulację odległości między tobą a kierownicą (na przykład poprzez odsunięcie podstawy lub kubełka).
Oprócz tego, a także niemagnetycznych łopatek, do których wrócę poniżej, Essenza SCV12 okazała się doskonałą kierownicą do wyścigów symulacyjnych. Prawdą jest, że żaden tytuł wyścigowy nie oferuje Lamborghini Essenza SCV12, przynajmniej nie z pamięci, ale kierownica jest mimo to doskonała do używania z innymi samochodami na wirtualnych torach.
Chwyty zapewniają wysoki poziom przyczepności, bez konieczności stosowania rękawic wyścigowych. Co więcej, zamszowa skóra jest bardzo wygodna, mniej prawdopodobne jest, że rozgrzeje dłonie i sprawi, że będą się pocić. Niemniej jednak, jeśli planujesz długie sesje symulacyjne, takie jak na przykład wyścigi wytrzymałościowe, jestem zwolennikiem używania rękawic, aby przedłużyć żywotność materiału.
Elementy sterujące były doskonałe w użyciu. Przyciski dobrze klikają i nie zacinają się, jak w innych kierownicach Moza. Jeśli chodzi o łopatki, to nie są one magnetyczne, lecz mechaniczne. Czucie jest, ale nie tak szybkie jak w przypadku magnetycznych. Co więcej, w sumie są tylko 2, co szczerze mówiąc ogranicza wykorzystanie Essenza SCV12 w wyścigach symulacyjnych.

Kompatybilność z kierownicą Essenza
To koło jest kompatybilne z całą gamą prowadnic Moza Direct Drive, od R3 do R21. Można go nawet używać na prowadnicach DD innych producentów, o ile posiada się zestaw piast Moza.
Jeśli chodzi o tytuły wyścigowe, wypróbowałem tę kierownicę na kilku, w tym Assetto Corsa, iRacing i rFactor, i nie miałem z nią żadnych problemów.
Stosunek jakości do ceny
Ten klejnot, owoc współpracy między Moza i Lamborghini, jest drogi. Spodziewaj się zapłacić około 1400 euro od partnerów Moza. Jeśli chodzi o mnie, naprawdę chciałbym zobaczyć pełną strukturę węglową za to, czego marka żąda w zamian, a to uczucie jest spotęgowane, gdy widzisz, że Fanatec oferuje kierownicę BMW GT3 za praktycznie taką samą cenę i kutą strukturę z włókna węglowego.
Mój werdykt
Szczerze mówiąc, dobrze się bawiłem z Moza Racing Essenza SCV12. To świetna kierownica, idealna do większości wyścigów symulacyjnych.
Ma swoje małe wady, takie jak liczba łopatek i ich czujniki, ale gdy tylko je podniesiesz, a byk Lamborghini stanie przed tobą, zapomnisz o wszystkim innym. Czy poleciłbym go kierowcom wyścigowym? Jeśli możesz sobie na to pozwolić, to tak. Czy jest idealny? Daleko mu do tego, ale na tym polega jego urok.
0 komentarzy