Grid MPX w pigułce

Zalety i wady
✅ Wysokiej klasy, minimalistyczny design kierownicy
✅ Styl GT z doskonałą ergonomią
✅ Duże możliwości personalizacji
❌ Raczej wysoka cena detaliczna
❌ Kompatybilność ograniczona do podstaw PC
Grid Engineering to firma, która działa na rynku sim-racingowym od jakiegoś czasu, ale która w większości jest nieznana przeciętnemu kierowcy. Trzeba przyznać, że jej segment jest dość specyficzny i obejmuje głównie akcesoria, takie jak deski rozdzielcze, panele przycisków i kilka wsporników dla różnych produktów. Katalog Grid obejmuje również kierownicę opracowaną we współpracy z Porsche: 911 RSR.
Nawiasem mówiąc, ta 911 RSR to wspaniała kierownica z ogromnym ekranem pośrodku, bardzo praktyczna w wyścigach wytrzymałościowych i GT. Ma jednak wysoką cenę (2250 euro), co, jak sądzę, nie robi Gridowi wiele dobrego, ponieważ ogranicza liczbę potencjalnych klientów. Wszyscy producenci wysokiej klasy urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych oferują niedrogie pozycje w swoim katalogu. Tak jest w przypadku Simagici Fanatec a nawet Simucube.
Tak więc, aby zwiększyć sprzedaż, Grid musiał wymyślić rozwiązanie przyjazne dla budżetu. Przywitaj się z MPX, zupełnie nową kierownicą w stylu GT, która kosztuje mniej niż jej większy brat, 911 RSR. W dalszej części przyjrzymy się jej symulacyjnym właściwościom.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Cała konstrukcja aluminiowa
- Płyta czołowa z włókna węglowego o grubości 5 mm
- 9 enkoderów ELMA, 8 przełączników APEM, 2 przełączniki 7-drożne i 8 podświetlanych przycisków (w sumie 87 diod LED RGB dla elementów sterujących)
- 4 tylne łopatki, 2 magnetyczne i 2 analogowe
- Palety o regulowanej wysokości i rozstawie
- QR z tyłu o rozstawie 6×70 mm
- Kompatybilność z komputerami PC poprzez 6-pinowy kabel Lumberg i USB
- Kompatybilność z SimHub
- Średnica 29,5 cm i waga 1,7 kg
- W pełni remapowalne elementy sterujące
Konstrukcja kierownicy MPX
Konstrukcja MPX jest moim zdaniem stonowana, z dość prostokątnym kształtem, płytą czołową z włókna węglowego i licznymi elementami sterującymi z przodu, z których wszystkie są podświetlane za pomocą około 87 diod LED RGB dla wszystkich elementów sterujących.
Z tyłu znajduje się uniwersalna piasta QR, otoczona 4 łopatkami. Na chwytach Grid zastosował silikon jako materiał, który jest standardem w tej kategorii, a nawet w zawodach, jak sądzę.
MPX to piękna, prosta kierownica, która będzie pasować do każdego symulatora wyścigowego. Co więcej, jej dużą przewagą nad konkurencją pod względem wzornictwa są przyciski RGB LED, które pozwalają dostosować kolory.

Montaż na zamówienie
MPX wykorzystuje uniwersalną piastę ze wzorem 6×70 mm dla swojego QR. W pudełku znajduje się 5 cm podkładka dystansowa, która działa jako adapter, jeśli masz podstawę, która używa czegoś innego niż 6×70 mm.
Piasta ta pozwala na zamontowanie MPX na praktycznie każdej bazie napędu bezpośredniego dostępnej na rynku, czy to Simagic, Simucube, Fanatec czy nawet Moza. Lista jest długa, jeśli chodzi o kompatybilność z QR, a operacja montażu jest bardzo łatwa z tego prostego powodu, że każdy otwór w przekładce, a także większość piasty, są gwintowane. Z tego co pamiętam, tylko MPX oferuje to obecnie na rynku i jest to doskonałe rozwiązanie pod względem kompatybilności z bazami DD.
Produkcja i wykończenie
Konstrukcja kierownicy wykonana jest w całości z kęsów aluminium, wycinanych za pomocą maszyn CNC. Oznacza to, że kierownica MPX jest wycinana z jednego bloku aluminium, aby dopasować się do kształtu jej struktury. Co więcej, kierownica ta została poddana licznym testom z wykorzystaniem rozwiązań modelowania 3D FEA w celu uzyskania doskonałej sztywności przy jednoczesnym zminimalizowaniu masy.
Płytka z włókna węglowego o grubości 5 mm jest zamontowana na płycie czołowej, aby dodać odrobinę klasy i utrzymać niską wagę. Na wadze MPX waży 1,7 kg, co nadal jest dość ciężkie w tej kategorii, ale nie jest to kara, o ile masz dobrą podstawę Direct Drive.
Wykończenie jest po prostu wzorowe. Co prawda MPX to budżetowa kierownica od Grida, ale kiedy ją projektowano, budżet na badania i rozwój nie miał granic, jak sądzę, i dzięki temu otrzymaliśmy jedną z najbardziej premium kierownic w swoim segmencie. Wszystko w MPX jest idealne, od przycisków i naklejek po szczeliny.
Obsługa kierownicy
Średnica koła wynosi 29,5 cm, co jest całkiem dobrym wynikiem do wyścigów GT. Nie jest ani za szeroka, ani za mała, tylko odpowiednio wyważona. Jeśli chodzi o elementy sterujące, na płycie czołowej znajduje się 5 przełączników obrotowych, po 2 na uchwytach po każdej stronie i 2 inne na kciukach, a także 8 przycisków z przodu. Z tyłu znajdują się 4 łopatki i 2 przyciski Otto P9 na palcu wskazującym.
Chwyt MPX jest bardzo dobry, zwłaszcza przyciski, które są bardzo blisko palców. Nawet pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, z silikonowymi uchwytami, które oferują bardzo wysoki poziom przyczepności bez potrzeby stosowania rękawic do wyścigów symulacyjnych. Jedyną rzeczą, którą mogę zarzucić tej kierownicy, jest brak RevLED i wyświetlacza na płycie czołowej, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że Grid oferuje już tego rodzaju akcesoria do sim-racingu w swoim katalogu. Chyba nie zamierzasz konkurować z własnymi produktami?
Wrażenia podczas gry
Co jest warte MPX w wyścigach symulacyjnych? Po pierwsze, to nowe koło zamachowe Grid może być używane z praktycznie każdą bazą Direct Drive dostępną na rynku. Najlepiej sparować je z bazą rozwijającą więcej niż 12nm momentu obrotowego, a najlepiej między 14 a 16nm, aby uniknąć przycięcia (koło zamachowe waży w końcu 1,7 kg).
Na torze MPX okazał się bardzo praktyczny, zwłaszcza dzięki podświetlanym elementom sterującym z możliwością zmiany ustawień. Kierownica wyścigowa GT jest łatwa do uchwycenia, a przyciski są również łatwe w użyciu. Dzięki silikonowym uchwytom nie będziesz potrzebował rękawiczek, ponieważ materiał ten nadal pozwala dłoniom dobrze oddychać, ale lepiej je mieć, choćby ze względu na zwiększoną immersję.
Tylne łopatki można regulować w dwóch osiach, co rzadko zdarza się w kierownicach do symulatorów wyścigowych. W rezultacie każdy kierowca może dostosować łopatki do swoich preferencji, co poprawia wrażenia z gry.

Kompatybilność z MPX
MPX jest kompatybilny ze wszystkimi symulatorami wyścigów na PC dostępnymi obecnie na Steam lub innej platformie online. Połączenie z komputerem PC odbywa się za pomocą kabla Lumberg i USB, który podłącza się do kierownicy z tyłu. Nie wspomniano jednak nic o kompatybilności z konsolami.
Jeśli chodzi o bazy Direct Drive, piasta MPX jest kompatybilna z praktycznie wszystkimi bazami największych marek w branży symulatorów wyścigowych, takich jak Fanatec, Simagic, Simucube i inne. Nie będziesz miał żadnych problemów z używaniem tego koła z bazą DD.
Stosunek jakości do ceny
Kierownica ta jest obecnie sprzedawana za 1100 euro na stronie internetowej Grid Engineering, zamiast zwyczajowych 1200 euro. Trzeba przyznać, że jest droga w porównaniu z konkurencją, a kierownica nie ma pewnych funkcji, takich jak ekran i RevLED, ale jej konstrukcja, jakość wykonania, a przede wszystkim wysoki poziom personalizacji sprawiają, że jest warta swojej ceny wywoławczej. Jeśli chodzi o mnie, MPX oferuje całkiem dobry stosunek jakości do ceny; nie jest najlepszy, ale nie jest też najgorszy na rynku.
Mój werdykt na temat kierownicy Grid MPX
Na rynku z pewnością nie brakuje kierownic w stylu GT, czy to od Simucube, Simagic, Fanatec, Moza czy jakiejkolwiek innej marki sim-racingowej. Ale MPX wciąż oferuje kilka unikalnych funkcji, takich jak sterowanie RGB, regulowane łopatki, kompatybilność z prawie wszystkimi bazami Direct Drive na rynku, a przede wszystkim bardzo wysoką jakość wykonania.
Jeśli jesteś zafascynowany produktami Grid Engineering i szukasz kierownicy GT, która nie będzie kosztować fortuny (mówię o 911 RSR), MPX jest idealnym kandydatem. Jest wysokiej jakości, konfigurowalna, dyskretna i można ją dostosować do wszystkich baz DD. Poleciłbym ją każdemu kierowcy wyścigowemu, który może sobie na nią pozwolić.
0 komentarzy