Zaznacz stronę
toutes les étapes pour calibrer un volant Fanatec de A à Z

Jak skalibrować koło zamachowe Fanatec?

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Od samego początku Fanatec powoli, ale pewnie podbija świat wyścigów symulacyjnych dzięki wysokiej jakości urządzeniom peryferyjnym, które zwracają uwagę na szczegóły. Jeśli kiedykolwiek trzymałeś w rękach produkt Fanatec, taki jak kierownica, podstawa lub nawet dźwignia zmiany biegów, będziesz wiedział, jak dobrze jest on wykonany, z myślą o satysfakcji symulatorów. Wszystko zostało zaprojektowane i wyprodukowane z myślą o kierowcy i jego doznaniach.

Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu Fanatec mniej więcej działa w środowisku, w którym marka dominuje. Tylko kilku innych konkurentów może pochwalić się odpornością na niemieckiego giganta, a te marki są jeszcze bardziej premium, aby być z tobą szczerym. Najbardziej konkretnym przykładem jest Simucube, a marka ta skierowana jest przede wszystkim do kierowców wyścigowych, którzy chcą dopracować swój refleks na symulatorze, oraz fanów sim-racingu z mniej lub bardziej nieograniczonym budżetem.

Fanatec oferuje szeroki katalog produktów mających na celu zaspokojenie wszystkich potrzeb biegaczy. Można myśleć o tej marce jak o Apple i jego ekosystemie: po wejściu do środka poczujesz się lepiej, niż gdybyś miał wszystkie produkty producenta. Z jednej strony jest to gwarancja optymalnej wydajności, ponieważ wszystkie urządzenia peryferyjne w ekosystemie Fanatec są zaprojektowane tak, aby idealnie ze sobą współpracowały. Ale z drugiej strony konfiguracje mogą łatwo kosztować rękę i nogę, mimo że Fanatec oferuje pakiety, które są dość tanie w stosunku do postrzeganej jakości.

Ale nie o to chodzi. Dziś porozmawiamy o kalibracji kierownicy z podstawą Fanatec. W przeciwieństwie do produktów innych marek, takich jak Logitech czy Thrustmaster, podstawy Direct Drive niemieckiego producenta wymagają kalibracji, aby działały idealnie. W tym artykule przyjrzymy się, jak to zrobić.

Montaż podstawy i kierownicy

Pierwszą rzeczą do zrobienia, która pomoże skalibrować bazę/lotkę Fanatec, jest zainstalowanie urządzenia peryferyjnego w konfiguracji. Niezależnie od tego, czy korzystasz z biurka, stołu czy kokpitu, ważne jest, aby prawidłowo, a przede wszystkim bezpiecznie zamontować podstawę.

Oczywiście nie wszystkie konfiguracje są identyczne, zwłaszcza jeśli chodzi o mocowanie podstaw do kokpitów/podwozi. Aby uniknąć błędów montażowych i późniejszych problemów z kalibracją, zdecydowanie zalecam przestrzeganie instrukcji montażu podstawy i kokpitu. Niektóre podwozia wykorzystują przednie płyty montażowe, a inne boczne. W rezultacie montaż różni się w zależności od kokpitu, co wpływa również na kalibrację.

Gdy podstawa jest już mocno osadzona, albo na stole za pomocą zacisku, albo na podwoziu za pomocą śrub, nadszedł czas, aby przymocować kierownicę. Ten krok jest dość łatwy, a wszystko, co musisz zrobić, to wyrównać QR na kierownicy z osią podstawy, włożyć mechanizm do niego, uważając, aby umieścić go mocno i zastosować wystarczający nacisk, aż usłyszysz „kliknięcie”, a następnie zwolnić mechanizm QR. Po umieszczeniu kierownicy na miejscu upewnij się, że przestała się poruszać, delikatnie ją pociągając.

W przypadku najnowszych urządzeń peryferyjnych Fanatec do wyścigów symulacyjnych krok ten jest prosty i przede wszystkim identyczny, niezależnie od wybranego modelu. Jeśli masz starsze koło zamachowe / podstawę, operacja może być inna i sugeruję ponowne przeczytanie instrukcji produktu, aby upewnić się, że nie popełnisz błędu.

Instalacja programu FANALAB i aktualizacje oprogramowania/firmware

Symulator wyścigowy jest niczym bez oprogramowania, które umożliwia sterowanie nim. To samo dotyczy praktycznie wszystkich produktów elektronicznych, których używamy, niezależnie od tego, czy są to nasze komputery, tablety, smartfony, telewizory itp.

Aby w pełni wykorzystać ten etap, potrzebny będzie komputer. Jeśli ścigasz się na tej platformie, podłącz bazę bezpośrednio do komputera i wykonaj kroki, które zaraz opiszę. Jeśli korzystasz z konsoli, będziesz musiał przejść przez komputer, aby zaktualizować wszystko, zanim wrócisz do konsoli.

Aktualizacja oprogramowania / oprogramowania sprzętowego nie może być łatwiejsza:

  • Podłącz bazę/lot do komputera za pomocą gniazda USB.
  • Przejdź do sekcji pobierania na stronie Fanatec i wybierz produkt, który chcesz zaktualizować.
  • Na stronie produktu wystarczy kliknąć przycisk „Pobierz”.
  • Rozpocznij instalację oprogramowania zaraz po zakończeniu pobierania.

Po pobraniu i zainstalowaniu oprogramowania bazy/lotu na komputerze wystarczy uruchomić je za pomocą ikony na pulpicie lub w menu Start:

  • W interfejsie, który pojawi się na ekranie, ponownie wyszukaj posiadany produkt i kliknij przycisk „Właściwości”.
  • Powinno pojawić się wyskakujące okno z zaproszeniem do aktualizacji oprogramowania sprzętowego, jeśli dostępna jest jego nowsza wersja.
  • Wystarczy uruchomić aktualizację i poczekać na jej zakończenie

Przejdźmy do pobrania FANALAB, oprogramowania Fanatec, które umożliwia kalibrację urządzeń peryferyjnych marki. Również w tym przypadku korzystamy ze strony internetowej producenta, aby znaleźć to, czego potrzebujemy. Po pobraniu i zainstalowaniu oprogramowania na komputerze przejdziemy do centrowania podstawy / koła zamachowego przed powrotem do FANALAB.

Wyśrodkowanie podstawy/kierownicy

W tym przypadku należy „skalibrować” bazę, centrując kierownicę tak bardzo, jak to możliwe, podobnie jak w prawdziwym samochodzie, gdy trwa operacja wyrównania równoległego.

Aby to zrobić, podłącz kierownicę do bazy i naciśnij przycisk z ikoną klucza. Oczywiście przed wykonaniem tej czynności upewnij się, że baza jest włączona, a najlepiej podłączona do urządzenia. Teraz musisz obrócić koło, aż znajdzie się na środku. Ani o włos w prawo, ani o włos w lewo. Kierownica musi znajdować się dokładnie pośrodku.

Po wyśrodkowaniu naciśnij jednocześnie przycisk menu i przycisk „A” w przypadku kierownic Xbox lub przycisk „X” w przypadku kierownic Playstation. W ten sposób poinformujesz bazę, że pozycja, w której się obecnie znajduje, jest „zerowa”. Sugeruję jednak uruchomienie gry i sprawdzenie tego, ponieważ nigdy nie wiadomo. Słyszałem o kilku sim-racerach, którzy musieli powtórzyć ten krok 1 lub 2 razy, aby poprawnie skalibrować zero.

Kalibracja podstawy/kółka

Przechodzimy teraz do ostatniego etapu, który obejmuje kalibrację bazy Fanatec przy użyciu ustawień dostępnych w FANALAB, oprogramowaniu niemieckiego producenta urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych.

Najpierw należy uruchomić oprogramowanie FANALAB i upewnić się, że stacja bazowa/kierownica jest podłączona do komputera. To oprogramowanie pozwoli ci skalibrować lub dostosować, jeśli chcesz, szereg parametrów bazy, takich jak kąt obrotu kierownicy, moc siłowego sprzężenia zwrotnego, intensywność wibracji i tak dalej.

W interfejsie FANALAB można znaleźć kilka parametrów. Jeśli chcesz na przykład zmniejszyć moc siłowego sprzężenia zwrotnego, możesz zmienić wartość „FF „. Domyślnie wartość ta wynosi 100%, ale możesz ją obniżyć, jeśli masz na przykład podstawę Podium DD2 25 nm. Niektórzy rowerzyści, zwłaszcza początkujący, uznają siłowe sprzężenie zwrotne tej podstawy (25 nm) za dość silne, a nawet zbyt silne. W rezultacie można zmniejszyć maksymalną moc wyjściową silnika i uzyskać lepsze wrażenia z jazdy podczas rozpoczynania symulacji wyścigów. Ale jeśli wybrałeś CSL DD 5 lub 8 nm, nie będziesz musiał zmniejszać tej wartości. Przynajmniej w moim przypadku tak nie było.

Na FANALAB znajdziesz mnóstwo innych parametrów i wszystko, co musisz zrobić, to przeprowadzić kilka testów, aby skalibrować swoją bazę według własnego uznania, a zwłaszcza zgodnie z tytułami, w które grasz. Nie zapominaj, że wrażenia z sim-racingu są subiektywne i to, co ja uważam za przekonujące, może nie być takie dla ciebie.

Wnioski

Kalibracja koła zamachowego lub podstawy Fanatec może być początkowo trudna, a nawet znałem kilku symulatorów, którzy obawiali się tego. Ale kiedy już to zrobisz, naprawdę poczujesz różnicę, zwłaszcza między kołem z napędem bezpośrednim a kołem napędzanym paskiem.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *