Zaznacz stronę
Le QR2 Lite, Standard et pro de Fanatec pour le Sim Racing est disponible

Fanatec właśnie wypuścił nowy QR2!

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Najwyższy czas, aby Fanatec wydał aktualizację, a raczej nową wersję swojego legendarnego Quick Release QR1, ponieważ jest on na rynku od jakiegoś czasu i strasznie się starzeje.

System QR firmy Fanatec jest bardzo popularny w świecie sim-racingu. Występujący wyłącznie w produktach niemieckiego producenta, ten QR działa dobrze w swojej metalowej wersji, oczywiście do pewnego stopnia, jest łatwy w użyciu do szybkiej wymiany kół i jest stosunkowo niedrogi, jeśli chcesz go ulepszyć.

Ale jak wszystko inne, czas pokazuje nam wady najlepszych produktów, które posiadamy, a raczej ich ograniczenia. A wraz z pojawieniem się napędu bezpośredniego , który rozwija ponad 20 Nm momentu obrotowego, QR1 szybko okazał się być poza zasięgiem w niektórych sytuacjach.

Czekaliśmy na nowy QR Fanateca już od jakiegoś czasu, zwłaszcza po tym, jak marka zaprezentowała nam swój prototyp QR2 pod koniec 2022 roku. Prawie rok później mamy wreszcie QR2 w ostatecznej wersji w trzech smakach: QR2 Lite, QR2 i QR2 Pro.

Różne wersje QR2 firmy Fanatec

QR2 Lite firmy Fanatec jest wreszcie dostępny
Fanatec QR2 Standard jest wreszcie dostępny
QR2 Pro firmy Fanatec jest wreszcie dostępny

Podobnie jak jego poprzednik, QR2 jest dostępny w kilku wersjach. Wersja Lite z kompozytu z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, wersja standardowa ze szlifowanego aluminium i wersja Pro z aluminium obrabianego CNC.

Kierownica QR2 Lite została zaprojektowana z myślą o zawodnikach z ograniczonym budżetem i docelowo będzie dostępna we wszystkich kierownicach CSL klasy podstawowej. Jej plastikowa konstrukcja oznacza, że jest lekka i niedroga, a włókno węglowe zapewnia jej znacznie większą sztywność podczas wyścigów. Nie będziesz odczuwać tak dużego ruchu, jak w przypadku wersji, którą zastępuje.

Standardowy QR2 jest wykonany ze szlifowanego aluminium, co zapewnia mu wytrzymałość, sztywność i praktycznie zerowe ugięcie podstawy, nawet jeśli mocno naciskasz na kierownicę. Ten QR jest idealny do wszystkich kierownic ClubSport i Podium, a także jest kompatybilny z kierownicami z serii CSL.

QR2 Pro jest ostateczną wersją QR firmy Fanatec. Zaprojektowany bezpośrednio z bloku aluminium obrabianego CNC, ten QR jest wyjątkowo wytrzymały, z designem łączącym czerń i złoto, a nawet posiada certyfikat FIA do użytku w wyścigach samochodowych. Oznacza to, że dzięki QR2 Pro możesz wykonywać sesje symulacji wyścigów w domu, a następnie zabrać kierownicę i jej QR i umieścić je w samochodzie na tor, co jest po prostu genialne.

Nowa strona bazowa dostarczana z QR2s

Fanatec QR2 Base-Side Type-C jest wreszcie dostępny
Fanatec QR2 Base-Side Type-M jest wreszcie dostępny

QR1 firmy Fanatec były częścią dwóch rzeczywistych komponentów: miałeś Wheel-Side, czyli QR, który mocuje się do kierownicy lub koła, i miałeś Base-Side, który mocuje się do wału napędowego silnika Direct Drive.

Stare Base-Sides były okrągłe z kulowym systemem mocowania, który pozwalał na połączenie koła zamachowego z podstawą przy jednoczesnym zminimalizowaniu ruchu i elastyczności. Muszę powiedzieć, że ten system jest całkiem dobry, łatwy w konfiguracji i całkiem solidny, gdy moment obrotowy jest ograniczony. Ale kiedy masz podstawy DD2 z momentem obrotowym 25 nm, ten QR szybko pokazuje swoje ograniczenia.

W przypadku nowego QR2 Fanatec wybrał inne podejście, czerpiąc inspirację od konkurentów, takich jak Simucube i innych. Część Base-Side, która montowana jest na wale napędowym, ma teraz dość prostokątny kształt, z wycięciami z tyłu, aby pomieścić zaczepy mocujące. Dawno minęły czasy kulek, w których z czasem pojawiał się pewien luz w miarę zużywania się części. Teraz mamy dwie „prostokątne” części, które stykają się i pozostają razem. Rezultat jest zaskakujący, z praktycznie zerowym ugięciem wału napędowego, z wyjątkiem wersji Lite, ale można się tego spodziewać, biorąc pod uwagę jego plastikową strukturę. Mimo to nie porusza się tak bardzo, zwłaszcza z podstawą, która wytwarza mniej niż 8 nm momentu obrotowego.

Istnieją 2 nowe Base-Sides, z wersją dla gamy podstawek Fanatec. Mamy więc Type-C Base-Side dla podstawek CSL DD i Type-M Base-Side dla podstawek Podium DD.

Kompatybilność z QR2

Tak więc nowe QR2 są kompatybilne ze wszystkimi gamami produktów Fanatec, czy to CSL, ClubSport czy Podium, i dotyczy to zarówno lotek, jak i baz. Jest tylko jedna kwestia, o której warto wspomnieć: w przypadku podstawek CSL DD należy używać Base-Side Type-C, a w przypadku Podium DD Type-M.

Montaż QR2 Wheel-Side jest bardzo prosty: wystarczy usunąć starą QR1 i zamontować nową za pomocą śrub. Jeśli chodzi o stronę podstawy, jest to łatwe w przypadku podstaw CSL DD i Podium DD2, a nieco trudniejsze w przypadku Podium DD1. Ale nadal jest to łatwe do zrobienia i nie powinno zająć więcej niż 15 minut, jeśli jesteś trochę zaradny.

Ceny i dostępność nowych QR2

Podane ceny pochodzą bezpośrednio od Fanatec i mamy QR2 Lite za 60 €, QR2 za 100 € i Pro za 200 € za Wheel-Side. Jeśli chodzi o Base-Side, Type-C kosztuje 70 euro, a Type-M 150 euro. Różnica w cenie wynika z zastosowanych materiałów: Type-C wykorzystuje szlifowane aluminium, podczas gdy Type-M wykorzystuje aluminium Billet obrabiane za pomocą maszyn CNC.

Dostępność można sprawdzić na stronie internetowej Fanatec. W chwili pisania tego tekstu w magazynie znajdują się tylko QR po stronie koła, co sugeruje duże zapotrzebowanie ze strony społeczności sim-racingowej.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *