GT DD Extreme w pigułce

Zalety i wady
✅ 15 nm stałego momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik
✅ PS5 i kompatybilny z PC
✅ Doskonałe siłowe sprzężenie zwrotne
❌ Ergonomia przycisków pozostawia wiele do życzenia
ㅤ
Niemiecki gigant wyścigów symulacyjnych Fanatec zaprezentował właśnie najnowszą odsłonę swojego zestawu (tym razem tylko kierownica + podstawa) stworzonego z myślą o fanach sagi Gran Turismo® : GT DD Extreme, i mogę powiedzieć, że jest to nie lada gratka.
Od pewnego czasu Fanatec oferuje wysokowydajne podstawy dla doświadczonych biegaczy w postaci Podium DD1 i DD2ale także bazy dla początkujących i amatorów w postaci CSL DD. Dla tych, którzy nie mają informacji o produktach Fanatec, niemiecka marka oferuje bazy rozwijające 5, 8, 20 i 25 nm momentu obrotowego. Dla profesjonalistów i początkujących jest to idealne połączenie. Ale dla riderów szukających sweet spotu, czyli baz wytwarzających od 12 do 17 nm momentu obrotowego, Fanatec długo był nieobecny na tym rynku, aż do niedawna wraz z wydaniem ClubSport DD i DD+, wytwarzających odpowiednio 13 i 15 nm momentu obrotowego, w trybie stałym i nieszczytowym.
W przypadku zestawu GT DD Extreme, Fanatec po raz kolejny współpracował z Polyphony Digital, studiem stojącym za sagą Gran Turismo®, aby opracować kierownicę dla tego zestawu, biorąc pod uwagę, że podstawą jest nic innego jak ClubSport DD+. Poniżej przedstawię wam ten zestaw i powiem, co o nim myślę.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Podstawa rozwijająca 15 nm momentu obrotowego
- Kierownica Gran Turismo ze sztucznej skóry o średnicy 30 cm
- Kompatybilny z PS5, PS4 i PC
- 4 tylne łopatki
- 2,7-calowy wyświetlacz na panelu przednim
- Kompatybilność z całym ekosystemem Fanatec
- Kilka przycisków kierunkowych, nietypowe przełączniki i przyciski na kierownicy
- Kąt obrotu ponad 2500°, ale ograniczony przez oprogramowanie
GT DD Extreme design
Jeśli widziałeś już GT DD Pro od Fanatec, oficjalnie licencjonowaną kierownicę Gran Turismo, GT DD Extreme nie zmieni się zbytnio. Konstrukcja jest zasadniczo podobna, a kształt koła zmienia się nieznacznie, aby stać się całkowicie okrągłym.
Płyta czołowa zawiera logo Gran Turismo® pośrodku, z 2,7-calowym ekranem u góry, a także diodę RevLED. Znajdują się tu również chromowane przełączniki i przyciski kierunkowe, z których większość jest podświetlana. Jeśli chodzi o kierownicę, tym razem mamy do czynienia ze skórą wegańską (imitacją skóry), co stanowi drastyczną zmianę w stosunku do gumy ze starego zestawu, pozwalając temu nowemu produktowi przenieść się na wyższy poziom, nawet jeśli plastik nadal dominuje w konstrukcji.
Zasadniczo jest to ClubSport DD+ o konstrukcji przypominającej CSL DD (w kształcie litery X), bardzo piękny i całkowicie czarny.

Montaż na zamówienie
Chociaż technicznie możliwe jest zamontowanie tej podstawy na meblach za pomocą zacisków ClubSport DD Table Clamp i ClubSport Table Clamp V2, które oczywiście nie są zawarte w zestawie, jest to wysoce niewskazane, a powód jest dość prosty: podstawa wytwarza 15 nm stałego momentu obrotowego, a to wystarczy, aby uszkodzić dowolne meble.
Fanatec wyraźnie celuje w odbiorców tego zestawu, a mianowicie tych, którzy mają kokpit lub przynajmniej stojak na kierownicę. Jeśli masz w domu jeden z tych dwóch elementów wyposażenia, ClubSport DD+ można zamontować od dołu lub z boków, oczywiście przy użyciu specjalnego sprzętu zawartego w zestawie. Operacja ta jest nie tylko łatwa do przeprowadzenia, ale także bardzo szybka. System szyn T-Nut oznacza również, że podstawę można łatwo regulować, gdy jest już na miejscu.
Produkcja i wykończenie kierownicy i podstawy
W przypadku ClubSport DD+ jest to odlew aluminiowy, obrabiany maszynowo CNC, co oznacza, że wykończenie jest wzorowe. Nie zauważyłem żadnych zadziorów, wad produkcyjnych, odlewniczych ani niczego innego. Jest po prostu idealny pod każdym względem.
Aluminium działa również jako radiator dla silnika i wbudowanej elektroniki, ponieważ DD+ nie ma wentylatora chłodzącego. Nawiasem mówiąc, podstawa nie jest tak gorąca w dotyku, co jest dobrą rzeczą.
Jeśli chodzi o kierownicę, jedyną zauważalną zmianą jest materiał wokół koła: z bardzo taniej gumy na wegańską skórę. Wygląda świetnie, zwłaszcza z czarnymi przeszyciami, które są również subtelne. Jednak rama jest nadal wykonana z tworzywa sztucznego, ale jest lepiej wykończona. Jest solidniejsza niż wcześniej, a wrażenie posiadania zabawki w rękach jest mniej oczywiste na pierwszy rzut oka.
Zapoznanie się z pakietem
Przejdźmy teraz do obsługi kierownicy. Kierownica jest zupełnie nowa, choć płyta czołowa jest mniej więcej identyczna ze starą. Mamy teraz całkowicie okrągłą kierownicę o średnicy 30 cm, o dość dobrej grubości, co poprawia przyczepność.
Jeśli chodzi o sterowanie i jego ergonomię, historia nie jest taka sama. Blisko dłoni znajdują się przyciski kierunkowe, które są bardzo niewyraźne w użyciu i krótko mówiąc, niezbyt przydatne w wyścigach. Jedyne przyciski, które będą przydatne na torze, znajdują się daleko od palców, co sprawia, że nowa kierownica jest raczej przeciętna.
Na szczęście Fanatec nadrobił to 4 tylnymi łopatkami, 2 magnetycznymi i 2 analogowymi, które są wykonane z aluminium, a nie z tworzywa sztucznego. W rezultacie przyczepność na kierownicy jest mieszana: kierownica jest ergonomiczna, ale elementy sterujące są dalekie od przydatnych podczas wyścigów.
Wrażenia podczas gry
Zaczynam czuć ten GT DD Extreme. Dla przypomnienia, ClubSport DD+ rozwija 15 nm stałego momentu obrotowego, co jest sporą zmianą w stosunku do konkurencji z Moza i Simagic. Jeśli chodzi o sprzężenie zwrotne, ta baza to czysta radość pod każdym względem.
Trzeba jednak poświęcić trochę czasu na odpowiednią konfigurację, zwłaszcza na komputerze PC, gdzie można w pełni wykorzystać jego wydajność. Moment obrotowy jest dostarczany w sposób liniowy, bez szarpnięć lub rozmycia przenoszonego na wał napędowy. Nawet jeśli popchniesz układ napędowy do granic możliwości w grach na Playstation lub PC, w ogóle się nie nasyci. Wręcz przeciwnie, można poczuć, że silnik i jego elektronika doskonale kontrolują sytuację i informacje zwrotne, zapewniając mnóstwo szczegółów na temat tego, co robi samochód.
Na przykład na zakrętach, gdy siedzisz za kierownicą dość ciężkiego samochodu, poczujesz punkt, w którym przednie koła tracą przyczepność, co powoduje podsterowność, tak jak w prawdziwym samochodzie. To samo dotyczy nadsterowności, ruchów ciała, przenoszenia masy i tak dalej. Naprawdę, naprawdę podobały mi się godziny spędzone z tą bazą, nawet jeśli ergonomia kierownicy pozostawia wiele do życzenia.

Kompatybilność z kierownicą
Na papierze ClubSport DD+ jest kompatybilny z PlayStation i PC, ale można go używać na Xbox Series S/X, zamieniając kierownicę. Należy jednak pamiętać, że pod względem odczuć i wrażeń nie jest to to samo, co na PS5 lub PC. Oprogramowanie obsługujące konsole Xbox pozostaje w tyle w porównaniu z konsolami Playstation, ale nadal możliwe jest korzystanie z tego zestawu na konsoli Microsoftu.
Jeśli chodzi o ekosystem, QR2 pozwala na zamontowanie praktycznie wszystkich kierownic Fanatec na podstawie i to samo dotyczy pozostałych urządzeń peryferyjnych niemieckiego producenta.
Stosunek jakości do ceny
Obecnie w przedsprzedaży, zestaw będzie dostępny 29 lutego 2024 roku za 1300 euro. Jeśli o mnie chodzi, to nadal jest to trochę strome, zwłaszcza że w zestawie nie ma pedalboardu, a to urządzenie peryferyjne będzie musiało zostać zakupione osobno. Niemniej jednak podstawa ClubSport DD+ jest zabójcza i praktycznie usuwa wszystkie niedociągnięcia zestawu.
Mój werdykt w sprawie Gran Turismo DD Extreme
Jeśli szukasz wydajnej podstawy i pięknej kierownicy do grania w symulatory wyścigów na PS4, PS5 i PC, gorąco polecam GT DD Extreme. Podstawa z nawiązką zrekompensuje niedociągnięcia i kompromisy poczynione w przypadku kierownicy w tym zestawie.
Wyraźnie widać, że Fanatec jest zdeterminowany, aby powrócić do walki z konkurencją, a GT DD Extreme jest częścią pierwszej fali, która posłuży do destabilizacji innych marek. Jest to drogi produkt, tak, ale działa tak dobrze, że zapomina się o jego cenie po wykonaniu kilku okrążeń wokół toru.
0 komentarzy