Zaznacz stronę
Test et Avis de la base Fanatec CSL DD

Fanatec CSL DD - test i recenzja

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Fanatec CSL DD w kilku słowach

Sim Racing Nerd

Testy i opinie na temat jednostki bazowej Fanatec CSL DD
Projekt
Rozgrywka
Stosunek jakości do ceny

Zalety i wady

✅ Niesamowity napęd bezpośredni za niewielkie pieniądze
✅ Najwyższej klasy produkcja i wzornictwo
✅ Najnowocześniejsza technologia
❌ Nie jestem fanem plastikowych wykończeń
❌ Brak kompatybilności z PlayStation

4.7

Ci, którzy mnie znają, wiedzą, że nie ukrywam, iż jestem absolutnym fanem marki Fanatec i jej gamy produktów. Oczywiście zawsze jestem obiektywny i nie idę na łatwiznę, gdy coś mnie rozczaruje, niezależnie od producenta. Ale tutaj opowiem ci o jednym z ich akcesoriów, które ostatnio mogłem przetestować, ku mojej radości! Jest to produkt, który miałem na oku odkąd pojawił się w zeszłym roku, ponieważ naprawdę zrewolucjonizował świat wyścigów symulacyjnych. Jak zapewne się domyślacie, mowa o podstawie Fanatec CSL DD.

Trzeba przyznać, że dzięki tej kierownicy z napędem Direct Drive marka Fanatec naprawdę trafiła w dziesiątkę, a konkurenci musieli szybko zareagować, aby dostosować się do tego małego cudu… Prawdziwa przyjemność dla nas, entuzjastów wyścigów symulacyjnych, którzy nie mają takiego samego budżetu jak profesjonalni gracze, aby się wyposażyć. Fanatec sprawił, że technologia Direct Drive stała się dostępna dla każdego!

Główne i techniczne cechy Fanatec CSL DD

  • Siłowe sprzężenie zwrotne napędu bezpośredniego z maksymalnym momentem obrotowym 5 Nm (lub 8 Nm z zestawem Boost Kit).
  • Nieskończony zakres obrotu.
  • Wyposażony w opatentowaną i ekskluzywną technologię FluxBarrier™ oraz bezkontaktowy czujnik Halla o wysokiej rozdzielczości.
  • Kompatybilny z platformami Xbox i PC.
  • Wyposażony w system szybkiego zwalniania Fanatec.
  • Wymiary: 38 x 29 x 25 cm (dł. x szer. x wys.)
  • Waga: 6,85 kg

Najnowocześniejsze funkcje i technologie

Warto podkreślić to jeszcze raz, bo właśnie to robi różnicę: mamy tu do czynienia z technologią Direct Drive. Osobiście testowałem podstawę Fanatec CSL DD z momentem obrotowym wynoszącym 5 Nm (przy standardowym zasilaniu), ale jeśli zdecydujesz się na zakup zestawu Boost Kit oferowanego przez Fanatec, podstawa może zaoferować Ci do 8 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Byłem pod wrażeniem najnowocześniejszej technologii zastosowanej w tym modelu. Mam na myśli w szczególności jego w 100% dostosowany silnik, opracowany w Niemczech specjalnie do wyścigów symulacyjnych, ale także opatentowaną i ekskluzywną technologię FluxBarrier, która optymalizuje wydajność i płynność pracy silnika, a także bezkontaktowy czujnik Halla o wysokiej rozdzielczości. To wystarczy, aby wielu naszych rywali było zazdrosnych!

Przydatne okazało się to, że podstawa działa jak HUB, umożliwiając podłączenie 1 zestawu pedałów, 2 joysticków i hamulca ręcznego z ekosystemu Fanatec do urządzenia. Może to być szczególnie przydatne dla tych, którzy mogą nie mieć wystarczającej liczby wejść na swoim komputerze lub konsoli i nie chcą używać tradycyjnego koncentratora USB.

Budowa i projektowanie

Pierwsze wrażenie, jakie odniosłem po wyjęciu podstawy Fanatec CSL DD z pudełka, to zaskoczenie jej wagą! Jest ciężka (nieco ponad 6 kg), bardzo kompaktowa i solidna. Mimo to model ten jest naprawdę mały w porównaniu do innych baz dostępnych na rynku. Myślę, że daje to poczucie wysokiej jakości, jak w przypadku większości produktów Fanatec.

I muszę powiedzieć, że to nie tylko wrażenie… Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, Fanatec zrobił rzeczy w wielkim stylu z CSL DD, który obejmuje, na przykład, pierwszy silnik przemysłowy wyposażony w wał silnika z kompozytu włókna węglowego.

W tym modelu nie ma już wentylatora, a jego całkowicie aluminiowy korpus działa jak pasywny radiator, utrzymując silnik w przyjemnej i chłodnej temperaturze nawet przy utrzymującym się wysokim poziomie momentu obrotowego. Całkiem fajnie, co? Zwłaszcza, że dzięki temu nie musisz radzić sobie z irytującym hałasem wentylatora, który osobiście może szybko działać mi na nerwy.

Jeśli chodzi o design, jedyną drobną przeszkodą jest dla mnie oczywiście plastikowe wykończenie. Jak często powtarzam, plastik to nie moja bajka. Zawsze odsyła mnie do produktów niskiej jakości, choć w tym przypadku muszę przyznać, że w żaden sposób nie umniejsza to jakości wykonania CSL DD ani jego wydajności.

Testy i recenzje płyty bazowej CSL DD 5nm firmy Fanatec

Pierwsze kroki

Przetestowałem bazę Fanatec CSL DD z moją kierownicą Fanatec CSL Elite McLaren GT3 V2 (dowiedz się więcej tutaj) i mogę powiedzieć, że wcale się nie zawiodłem! Myślę, że trochę się powtarzam, jeśli powiem, że dla mnie Direct Drive to naprawdę crème de la crème, prawda? W każdym razie podstawa Fanatec CSL DD zapewniła mi naprawdę niesamowite wrażenia z gry.

Moc napędu Direct Drive jest zaskakująca, podobnie jak jego czystość, płynność i precyzja. Za kierownicą wrażenia są po prostu zapierające dech w piersiach: mogłem naprawdę poczuć każdy szczegół wyścigu, nierówności, krawężniki, luki na torze… wszystko! Czysta radość dla entuzjastów wyścigów symulacyjnych, takich jak ja, którzy zawsze chcą poprawić swoje wyniki.

Kompatybilność

Przepraszamy fanów PlayStation, Fanatec CSL Direct Drive nie jest dla was! Jest kompatybilny tylko z platformami Xbox i PC . Cóż, mówię „tylko”, ale to całkiem nieźle. Co więcej, ma nawet przycisk, który pozwala wybrać platformę, na której będziesz grać.

Posiada również system Quick Release i jest oczywiście kompatybilny z całym ekosystemem Fanatec.

Model ten jest również kompatybilny z kierownicami Podium, ClubSport i CSL, wszystkimi pedałami i hamulcami ręcznymi Fanatec oraz kokpitami RennSport.

Podstawa Fanatec CSL DD jest gotowa do użycia we wszystkich głównych grach wyścigowych dostępnych obecnie na rynku.

Oprogramowanie

Podobnie jak w przypadku wszystkich urządzeń Fanatec, do zmiany ustawień i aktualizacji oprogramowania stacji bazowej CSL DD można użyć aplikacji Fanatec Control Panel.

Menu ustawień zostało uproszczone, aby było łatwiejsze w użyciu, zwłaszcza dla początkujących graczy. Zaawansowane menu ustawień jest jednak nadal dostępne dla tych, którzy chcą nieco więcej majstrować i wiedzą, co robią.

Kiedy wszystko działa dobrze, uważam, że panel sterowania Fanatec jest bardzo przydatny, a nawet dość łatwy w użyciu. Niestety, jestem skłonny powiedzieć, że to, czy działa poprawnie, jest bardzo niepewne.

Na przykład, podczas gdy nie miałem problemu z aktualizacją bazy CSL DD do najnowszego oprogramowania sprzętowego, miałem poważne problemy z zapisaniem zmian, które wprowadziłem w menu ustawień, mimo że zastosowałem ustawienia zalecane przez Fanatec dla gry iRacing. Gdy tylko odłączyłem lub ponownie uruchomiłem komputer, wszystkie moje zmiany zostały usunięte i automatycznie powróciłem do wartości domyślnych.

Dobrze, że nie ma zbyt wielu ustawień sugerowanych przez Fanatec dla iRacing, w przeciwnym razie doprowadziłoby mnie to do szaleństwa w pośpiechu!

Stosunek jakości do ceny

Fanatec zdecydowanie zmienił zasady gry w sektorze symulatorów wyścigowych, wprowadzając bazę Direct Drive. Nie sądzę, aby w tej chwili istniała konkurencyjna marka, która może zaoferować tak wysokiej jakości produkt w cenie CSL DD.

Chociaż jego maksymalna siła jest prawdopodobnie bardziej dostosowana niż w przypadku innych konkurencyjnych modeli, moim zdaniem jest więcej niż wystarczająca, aby spełnić oczekiwania praktycznie wszystkich typów graczy.

Jeśli dobrze liczę, za mniej niż 700 euro można uzyskać kompletny zestaw, składający się wyłącznie z wysokiej jakości akcesoriów Fanatec. Jeśli znajdziesz coś lepszego na rynku, daj mi znać!

Fanatec CSL DD

Mój werdykt

Nieważne, znowu się powtarzam, ale uwielbiam technologię Direct Drive. A bazowy Fanatec CSL DD to model, który był dla mnie naprawdę niesamowity do przetestowania.

Myślę, że nie mylę się twierdząc, że jest to podstawa, która pozostanie liderem na rynku przez długi czas i która da szansę takim firmom jak Thrustmaster i Logitech…

Czy po tym warto kupić zestaw 8 Nm? Jeśli o mnie chodzi, to nie. Myślę, żemaksymalny moment obrotowy 5 Nm jest więcej niż wystarczający i że dostaniesz kopa z tym modelem. Ale to tylko moja skromna opinia.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *