Zaznacz stronę
Mon avis sur le volant BMW M4 GT3 de Fanatec pour le sim racing

Fanatec BMW M4 GT3: Moja szczera opinia na temat tej kierownicy

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Fanatec BMW M4 GT3 w kilku słowach

Sim Racing Nerd

Moja opinia na temat kierownicy Fanatec BMW M4 GT3 dla Sim Racing
Projekt
Rozgrywka
Stosunek jakości do ceny

Zalety i wady

✅ Kuta struktura włókna węglowego
✅ Kierownica BMW opracowana dla M4 GT3
✅ Doskonała ergonomia
✅ QR2 Pro
❌ Dość wysoka cena jak na kierownicę
❌ Brak kompatybilności z Xbox

4.7

Na rynku symulatorów wyścigowych istnieje wiele marek, z liderami takimi jak Fanatec, Logitech, Thrustmaster, Simucube a lista jest długa. Podobnie jak w przypadku praktycznie każdego rynku, symulatory wyścigowe są podzielone na kilka kategorii, w tym podstawowe, średniej klasy, wysokiej klasy i bardzo wysokiej klasy.

Każda marka ma produkty zaprojektowane do generowania sprzedaży w jednym lub kilku segmentach. Najprostszym przykładem jest marka Thrustmaster, która jest skierowana głównie do segmentu podstawowego i średniego, z kilkoma pozycjami na górnym końcu zakresu.

Fanatec jest przykładem marki, która dotyka wszystkiego: mamy katalog CSL dla klasy podstawowej, ClubSport dla klasy średniej i Podium dla najwyższej klasy. Każdy katalog ma swoje własne produkty, takie jak kierownice, podstawy, pedalboardy i wiele innych urządzeń peryferyjnych.

Mówiąc o kierownicach, mamy jedną, która jest naprawdę wyjątkowa. Należąca do gamy Podium, BMW M4 GT3 to kierownica opracowana przez bawarski oddział M producenta samochodów, która ma służyć jako kierownica dla jego M4 biorących udział w zawodach GT3, a przy okazji do symulacji wyścigów dla tych, którzy mogą sobie na nią pozwolić. W dalszej części przedstawię tę kierownicę i powiem, co o niej myślę.

Główne cechy techniczne kierownicy

  • Kierownica kompatybilna z Playstation i PC
  • 12 podświetlanych przycisków, 2 przełączniki obrotowe, 2 przyciski z tyłu kierownicy i 3 enkodery
  • 2 magnetyczne łopatki z włókna węglowego w konfiguracji Push-Pull i 2 łopatki analogowe
  • Kompletna konstrukcja z kutego włókna węglowego
  • Jednocalowy ekran OLED
  • Średnica 308 mm i prostokątny kształt
  • QR2 Pro z tyłu
  • Waga ok. 1,5 kg

Stylistyka BMW M4 GT3

Zacznijmy od wyglądu M4 GT3. Kierownica ma dość unikalny kształt, mniej więcej prostokątny. Średnica koła wynosi 308 mm, ale nie jest ono okrągłe.

Płyta czołowa dumnie prezentuje kute włókno węglowe, ten sam materiał, z którego wykonano całą konstrukcję kierownicy. Zapewnia to nie tylko doskonałą sztywność, ale także w znacznym stopniu przyczynia się do wyglądu kierownicy. Myślę, że M4 GT3 jest po prostu piękny, zwłaszcza dzięki kolorom na elementach sterujących, które nadają mu bardzo wyścigowy wygląd.

Moja opinia na temat kierownicy Fanatec BMW M4 GT3 dla Sim Racing

Montaż na zamówienie

Ta kierownica jest obecnie dostarczana z QR2 Pro (wersja złota), więc można ją zainstalować na wszystkich podstawach Fanatec z QR2 Base Side. Instalacja jest prosta: pociągnij złoty pierścień, wyrównaj kierownicę, zwracając uwagę na styki, włóż kierownicę do QR w podstawie, a następnie zwolnij pierścień, gdy wszystko jest na swoim miejscu.

Niemniej jednak pierwsze modele tej kierownicy były dostarczane z QR1 Gold, a Fanatec przeszedł na QR2, gdy tylko został wydany. Montaż jest taki sam, niezależnie od tego, czy masz QR1 czy 2, więc nie ma problemu.

Produkcja i wykończenie

M4 GT3 wykorzystuje kute włókno węglowe w całej swojej strukturze; od przodu do tyłu wszystko jest kute z włókna węglowego z czarnymi i szarymi akcentami. Jeśli chodzi o produkcję M4 GT3, tym razem nastąpiła zmiana w porównaniu z faktem, że ta kierownica jest używana w samochodach wyścigowych BMW.

W innych kierownicach Fanateca płyta czołowa jest przymocowana do płyty tylnej, w której znajduje się QR. W M4 GT3 nie ma płyty tylnej, ponieważ kierownica jest… powiedzmy monocoque, chociaż wiem, że nie jest to właściwe określenie. Jeśli chodzi o QR2 Pro, mocuje się go bezpośrednio do tylnej części kierownicy.

Jeśli chodzi o wykonanie, to jest to biżuteria. Wszystko jest idealne, wyrównane co do milimetra. Nie ma żadnych szczelin, pustych przestrzeni, źle zmontowanych części ani żadnych innych wad produkcyjnych. Jest po prostu idealna i to samo dotyczy wykończenia M4 GT3. Trzeba wierzyć, że ta kierownica została wyprodukowana zgodnie z wysokimi standardami Fanatec i BMW.

Obsługa kierownicy

Średnica kierownicy wynosi 30,8 cm, a jej kształt jest dość prostokątny. Z przodu znajduje się 12 przycisków, wszystkie umieszczone bardzo blisko kciuków. Nad uchwytami znajdują się 2 przełączniki obrotowe, również dostępne za pomocą kciuków. Na płycie czołowej znajdują się 3 enkodery.

Z tyłu znajdują się 2 magnetyczne łopatki w konfiguracji Push-Pull i 2 analogowe łopatki do wszystkiego, od kontroli startu po kontrolę sprzęgła. Ponadto na poziomie palca wskazującego znajdują się dwa inne małe przyciski, które moim zdaniem są nieco wysoko. Ale nic nie szkodzi.

Ogólna ergonomia tej kierownicy jest doskonała i dzięki Bogu za to! Nie zapominajmy, że BMW M4 GT3 to kierownica opracowana dla samochodów wyścigowych przez BMW i Fanatec. Musiała więc być łatwa do uchwycenia, intuicyjna, a przede wszystkim dostępna dla kierowcy.

Wrażenia podczas gry

Przed rozpoczęciem jazdy testowej należy posiadać bazę Fanatec Podium. Kierownica M4 GT3 nie powinna być używana z bazą ClubSport, ani tym bardziej CSL. Jest to produkt z najwyższej półki i dlatego powinien być połączony z mocną podstawą. Mając to z głowy, czas porozmawiać o wrażeniach z jazdy.

Testy przeprowadziłem na podium DD2 z własnymi ustawieniami, których używam do AC i ACC. W GT3 ta kierownica to czysta błogość, pokonując wszystkie, które wypróbowałem od Fanateca, nawet Porsche. No, może nie te wytrzymałościowe, ale reszta tak. Kierownica jest bardzo sztywna w dłoniach, a nawet na osi przekładni, która w ogóle się nie porusza dzięki QR2 Pro. Z tą kierownicą nie ma czegoś takiego jak martwa strefa, a gdy tylko obrócisz ją o jeden stopień, samochód na ekranie przed tobą natychmiast zmieni trajektorię.

Materiał zastosowany w uchwytach M4 GT3 jest idealny do długich sesji symulacyjnych. Co więcej, nie trzeba zakładać rękawiczek, aby zapobiec poceniu się dłoni, ponieważ materiał ten jest dość przewiewny. Oczywiście można założyć rękawiczki, aby zwiększyć immersję, ale nie jest to konieczne do czerpania przyjemności z jazdy.

Jeśli chodzi o tylne łopatki, te magnetyczne świetnie klikają w pełnym wyścigu i są typu Push-Pull, co oznacza, że możesz zmieniać lub redukować biegi tylko jedną ręką (lub łopatką), jeśli na przykład drugą rękę trzymasz na enkoderach. Ta kierownica jest po prostu idealna do wyścigów symulacyjnych na wysokim poziomie.

Moja opinia na temat kierownicy Fanatec BMW M4 GT3 dla Sim Racing

Kompatybilność z M4 GT3

Według Fanatec, BMW M4 GT3 jest kompatybilne z całym ekosystemem marki, w tym z bazami CSL, ClubSport i Podium. Jeśli chodzi o platformy, masz natywnie PC i Playstation. Będziesz mógł jednak korzystać z niego na Xbox, pod warunkiem, że masz bazę kompatybilną z konsolą Microsoftu. Jednak wrażenia mogą nie być optymalne na Xbox ze względu na oprogramowanie układowe konsoli.

Stosunek jakości do ceny

Przejdźmy więc do najważniejszego punktu tego testu: ceny M4 GT3. Ta kierownica jest wymieniona na stronie internetowej Fanatec za 1500 euro, a to dość wysoka cena, jeśli o mnie chodzi. Jest ona jednak bardziej niż uzasadniona kutym włóknem węglowym, ultraintuicyjnymi elementami sterującymi, doskonałym wykończeniem, a przede wszystkim faktem, że jest używana w BMW M4 startujących w GT3. Już samo to wystarczy, by uzasadnić cenę wynoszącą 1500 euro.

Mój werdykt na temat kierownicy BMW M4 GT3 od Fanatec

Co sądzę o M4 GT3. Cóż, to świetna kierownica, idealna dla hardkorowych fanów sim-racingu i GT3. Wykończenie jest wzorowe, godne wysokich standardów Fanatec i BMW. Materiały są najwyższej jakości, szczególnie kute włókno węglowe, a kierownica jest typowo wyścigowa.

Jeśli możesz sobie na nią pozwolić, oczywiście wraz z Podium DD1 lub DD2, to jest to kierownica, którą naprawdę polecam fanom wyścigów GT3. Co więcej, posiadanie kierownicy dopasowanej do samochodów wyścigowych M4 w prawdziwym życiu to prawdziwa klasa. To prawie największy flex, jaki można zrobić przed znajomymi, oczywiście poza posiadaniem M4 GT3.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *