Asetek La Prima Bundle w pigułce

Zalety i wady
✅ Doskonała jakość wykonania
✅ 12 nm momentu obrotowego dla podstawy
✅ Mechanizm korbowy Load Cell oparty na technologii zastosowanej w Forte
❌ Pedały w pozycji zbliżonej do pionowej
Chociaż Asetek działa na globalnym rynku chłodzenia wodnego od wielu lat, a nawet na nim dominuje, jest to młoda firma w segmencie sim-racing. W konkurencyjnym segmencie sim-racingu walczy ze sobą kilku graczy, a ci, którzy przetrwają, często mają za sobą wieloletnie doświadczenie. Mógłbym tu wymienić takie marki jak Fanatec i Simucube, jeśli chodzi o wszystko ze średniej i najwyższej półki. Ale mamy też inne nazwy, takie jak Logitech i Thrustmaster które znacznie bardziej koncentrują się na klasie podstawowej i średniej.
Biorąc pod uwagę, że Asetek jest dobrze znany wśród graczy, zwłaszcza tych zajmujących się niestandardowym chłodzeniem wodnym, wyobrażam sobie, że opcja oferowania produktów klasy podstawowej lub nawet średniej została szybko odłożona na bok. I to też jest zrozumiałe. W rezultacie Asetek, poprzez serię współpracy, umów wymiany technologii i nie wiem co jeszcze z firmą, która jest właścicielem Simucube, opracował przyzwoitą gamę urządzeń peryferyjnych do sim-racingu. Mamy podstawową La Primę, średniej klasy Forte i topową Invictę. Nie martw się, wszystkie produkty Asetek są premium w porównaniu do konkurencji.
Dziś przyjrzymy się bliżej urządzeniom peryferyjnym z serii La Prima, a mianowicie podstawie Direct Drive, kierownicy w stylu F1 i pedałom Load Cell.
Główne i techniczne cechy zestawu
- Podstawowy napęd bezpośredni rozwijający moment obrotowy 12 nm z przyciskiem Kill Switch
- Mechanizm korbowy Load Cell wytrzymuje nacisk do 180 kg
- Mechanizm korbowy i konstrukcja chainstay wykonane z najwyższej klasy aluminium
- Kompozytowa kierownica i aluminiowa płyta czołowa
- 12 przycisków, 2 przełączniki, 3 enkodery z przodu i 2 inne w pobliżu kciuków
- RevLED w górnej części panelu przedniego
- Zestaw kompatybilny tylko z komputerami PC
Projekt pakietu La Prima
Pod względem wzornictwa urządzenia peryferyjne Asetek we wszystkich seriach wyglądają bardzo podobnie, a nawet posunąłbym się do stwierdzenia, że są niemal identyczne, przynajmniej w przypadku kierownic i pedałów.
Konstrukcja kierownicy La Prima jest dość prosta, o otwartym kształcie. Oznacza to, że uchwyty nie są przymocowane do płyty czołowej, co pomaga pod względem ergonomii. Poza kilkoma pomarańczowymi akcentami, Gun Metan dominuje na całej kierownicy. Ogólnie wygląda dobrze, a także podświetlane enkodery, a także RevLED na górze płyty czołowej.
Jeśli chodzi o pedalboard, jest on wysublimowany i wygląda bardzo podobnie do tych z innych serii Asetek. Po raz kolejny kolor Gun Metal dominuje w tym urządzeniu, z kilkoma pomarańczowymi elementami. Projekt jest udany, zwłaszcza pedały i ich struktura obrabiana CNC. Nadaje to bardzo industrialny, inspirowany samochodami wyścigowymi wygląd.
Zakończmy na podstawie. Jest to prosta, minimalistyczna obudowa z logo Asetek SimSports na górze. Ta podstawa jest identyczna z innymi z tej marki, z wyjątkiem rozmiarów; im mocniejsza, tym dłuższa podstawa.

Montaż na zamówienie
Kierownica wykorzystuje QR podobny do tego z SImucube, ze zmianami w mechanizmie, który odłącza kierownicę. W rezultacie kierownica jest mocowana bezpośrednio do QR Base Side i pozostaje dobrze dopasowana, w ogóle się nie poruszając. Co więcej, z tyłu kierownicy znajduje się rodzaj przycisku, który odblokowuje QR i jednocześnie zdejmuje kierownicę. Jest to bardzo praktyczne i intuicyjne rozwiązanie.
Podstawa La Prima wykorzystuje dwie metody montażu na podwoziu: metodę montażu przedniego za pomocą wspornika lub bezpośrednio na kokpicie oraz metodę montażu dolnego. Jeśli zdecydujesz się na tę drugą metodę, nie będziesz miał problemu ze znalezieniem zestawu zdolnego pomieścić tę podstawę, ponieważ mocowanie jest standardowe. Co więcej, moc znamionowa wynosi tylko 12 nm momentu obrotowego, więc nie ma potrzeby rozglądania się za solidnym producentem podwozia.
Montaż z przodu wymaga jednak specjalnego wspornika, a także zdjęcia przedniej pokrywy z podstawy. Konstrukcja jest solidna, a mocowanie doskonałe. Jeśli chodzi o konstrukcję, między wspornikiem a plastikową osłoną znajduje się szczelina. Jest to estetyczne i nie wpływa w żaden sposób na montaż, ale wygląda trochę brzydko.
Produkcja i wykończenie
Kierownica La Prima wykorzystuje strukturę kompozytową (włókno węglowe i tworzywo sztuczne) z przednią płytą ze szczotkowanego aluminium. Jest świetnie wykonana i to samo dotyczy wykończenia, które jest niemal wzorowe. Zauważyłem, że niektóre elementy sterujące były nieco trudne w użyciu, ale nie wiem, czy wynika to z mojej kierownicy, czy jest to ogólne. Pozostaje to do potwierdzenia w dalszych testach na kierownicy.
Mechanizm korbowy ma aluminiową konstrukcję, a wszystkie części są wykonane z tego samego materiału. Jest pięknie wykończony, strukturalnie bardzo solidny, a także piękny, ale już o tym wspomniałem. Trudno będzie znaleźć wadę, zadzior lub cokolwiek innego, co dotyczy prawie każdego produktu oferowanego przez Asetek. Jest to produkt premium, można to zobaczyć i poczuć.
Zapoznanie się z pakietem
Kierownica La Prima jest bardzo łatwa do opanowania, podobnie jak ta z serii Forte, a powód jest prosty: tylko kilka materiałów różni się między tymi dwoma urządzeniami. 19 elementów sterujących (przyciski, przełączniki i enkodery), a także 2 tylne łopatki, są łatwo dostępne w locie, w środku wyścigu. Jedynym niewielkim problemem z kierownicą, który udało mi się przetestować, było to, że niektóre elementy sterujące, w szczególności przyciski i enkodery, wydawały mi się nieco zbyt twarde.
Poza elementami sterującymi, otwierane w dół uchwyty zapewniają doskonałą przyczepność na kierownicy, zwłaszcza w tytułach typu F1 lub nawet GT. Silikon zapewnia dobrą przyczepność, nawet gdy dłonie są spocone. To idealne rozwiązanie na długie sesje wyścigów symulacyjnych.
Historii o dobrej ergonomii nie można jednak odnieść do mechanizmu korbowego La Prima. Jak już wspomniałem, pedały w tym urządzeniu znajdują się w pozycji quasi-pionowej, co jest naprawdę niewygodne, jeśli korzystasz z niego przez ponad 30 minut na podwoziu typu GT. W kokpicie F1, takim jak Playseat Formula 1, nie będzie żadnego problemu, ponieważ stopy będą w fazie z pedałami La Prima. Zaletą tego urządzenia, w przeciwieństwie do serii Invicta, jest to, że można go używać bez butów.
Wrażenia podczas gry
Pedały

Pedał przyspieszenia wykorzystuje 16-bitowy czujnik Halla i system oporowy, którego mniej więcej nie ma. Jest lekki, precyzyjny i niezawodny. Jednak niektórym rowerzystom nie spodoba się jego przesadna lekkość, podczas gdy inni będą go przeklinać. Osobiście podobały mi się pedały przyspieszenia Asetek i nie zamierzam narzekać.
Jeśli chodzi o hamulec, jest to dość standardowy LC z 2 stopniami i maksymalnym naciskiem 180 kg. Mówiąc dokładniej, jest to praktycznie ten sam system, który zastosowano w korbie Forte, więc Prima dziedziczy te same wady. Możesz dostosować sprzęt i oprogramowanie do swojego stylu jazdy, ale dla mnie nie było to dobre doświadczenie. Strefa napięcia wstępnego jest zbyt krótka, co oznacza, że masz tylko kilka milimetrów, aby osiągnąć drugi stopień (LC). A ten ostatni jest zbyt twardy jak na mój gust, prawie w ogóle się nie porusza, co sprawia, że nauka korzystania z tego mechanizmu korbowego jest nieco trudna.
Podstawa

Podstawa La Prima zmierzyła się z Moza R12, Simagic Alpha Mini i Fanatec ClubSport DD, by wymienić tylko kilka. Konkurencja jest z pewnością silna, ale Asetek przebija się przez nią śpiewająco. Moc dostarczana przez podstawę jest doskonale zbalansowana, zarówno przy lekkich, jak i ciężkich efektach. Z tym urządzeniem nie będziesz miał problemów z odczuwaniem wszystkiego, zwłaszcza jeśli chodzi o szybkość reakcji. Rzadko widziałem, aby podstawa o tak niskim momencie obrotowym (12 nm) zapewniała tak realistyczne odczucia jak La Prima.
Kierownica

Mimo że koło wykorzystuje kompozyt (tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym) i aluminium, jego waga jest nadal wysoka, co jest ograniczeniem przy podstawie rozwijającej się poniżej 15 nm. Niemniej jednak, nie zauważysz zbyt wielu przycięć z pakietem La Prima, a kierownica okazała się naprawdę przyjemna w użyciu w symulatorach wyścigów, głównie ze względu na jej QR.
Jeśli chodzi o wyczucie, jest świetny w GT, ale w F1 zdecydowanie potrzebujesz więcej łopatek. 2 to naprawdę za mało dla najważniejszej dyscypliny sportów motorowych i mam nadzieję, że Asetek opracuje moduł zawierający co najmniej 4 łopatki w przyszłości.
Kompatybilność zestawu
Podobnie jak reszta urządzeń peryferyjnych Asetek, produkty z serii La Prima są kompatybilne tylko z komputerami PC, co jest całkiem normalne, jeśli o mnie chodzi. Ta marka jest młoda w segmencie symulatorów wyścigowych, a Microsoft i Sony nie zamierzają dostarczać jej jako priorytetu, pozostawiając Fanatec i spółkę w tyle.
Niemniej jednak duńska marka podkreśliła chęć oferowania produktów kompatybilnych z konsolami w przyszłości. Możemy mieć tylko nadzieję, że ta przyszłość będzie bliska, a nie daleka.
Stosunek jakości do ceny
Zestaw La Prima kosztuje nieco poniżej 1500 euro na stronie Asetek. Trzeba przyznać, że stosunek jakości do ceny tych urządzeń peryferyjnych nie jest najlepszy, głównie za sprawą mechanizmu korbowego. Pozostają drogimi produktami, które zostaną przyjęte tylko przez określoną grupę odbiorców wyścigów symulacyjnych.
Mój werdykt na temat zestawu La Prima od Asetek SimSports
Podobnie jak w przypadku innych serii urządzeń peryferyjnych Asetek do symulatorów wyścigowych, gwiazdą tego zestawu jest niewątpliwie baza La Prima. To prawda, że rozwija tylko 12 nm momentu obrotowego, ale wrażenia, jakie zapewnia, są po prostu wysublimowane, doskonałe i ultrarealistyczne. To prawdziwy klejnot do codziennego użytku w wirtualnych wyścigach i nie mogę go wystarczająco polecić praktycznie wszystkim początkującym, amatorom i profesjonalistom.
Kierownica La Prima nie jest zła, ale moim zdaniem trochę ciężka i strasznie słabo obsadzona w dziale palet. Myślę, że potrzebujesz co najmniej 4 takich kierownic do tytułów F1 i GT, zwłaszcza jeśli nie masz pedału sprzęgła. OK, plastikowy kompozyt może wywoływać wzdrygnięcia, ale ta kierownica nie jest też przesadnie droga (w okolicach 420 euro). Nadal jest to bardzo przystojne urządzenie klasy premium z bardzo dobrym wykończeniem. Tak więc, jeśli o mnie chodzi, to zdaje egzamin.
A teraz korba. W Next Level Racing F-GT Elite 160 pozycja stóp jest bardzo niewygodna podczas długich sesji wyścigowych. Myślę, że dotyczy to praktycznie wszystkich podwozi, które nie mają typowej pozycji jazdy F1. Co więcej, LC nie jest zbyt atrakcyjny, chyba że lubisz bardzo twarde pedały hamulca, do których trzeba się przyzwyczaić.
Po raz kolejny ten zestaw jest mieszany, podobnie jak Forte; podstawa jest świetna, kierownica niezła, ale korba już nie bardzo. Jeśli nie masz kokpitu F1, zapomnij o korbie La Prima. W przeciwnym razie jest to możliwe, jeśli oczywiście możesz sobie na to pozwolić.
Najlepsza alternatywa dla zestawu La Prima

Dla mnie najlepszą alternatywą dla zestawu Asetek La Prima jest bez wątpienia zestaw ClubSport DD F1 Esport w połączeniu z pedałami ClubSport V3. Zestaw ten oferuje nie tylko niezrównaną precyzję kierowania dzięki podstawie Direct Drive, która gwarantuje ultrarealistyczne sprzężenie zwrotne siły, oraz pedałom V3, znanym z solidności i wyjątkowej czułości, ale jest również bardziej ekonomiczny. Zestaw Asetek La Prima kosztuje 1 478,11 euro, podczas gdy zestaw ClubSport DD F1 Esport z pedałami V3 kosztuje łącznie 1 299,90 euro (899,95 euro za podstawę i 399,95 euro za pedały). Dzięki bardziej atrakcyjnej cenie i lepszej wydajności, pakiet ClubSport stanowi niezwykle konkurencyjną opcję dla entuzjastów symulacji wyścigowych.
0 komentarzy