Asetek Forte Bundle w pigułce

Zalety i wady
✅ Wyjątkowa jakość wykonania
✅ Wszechstronne oprogramowanie do zaawansowanego zarządzania urządzeniami peryferyjnymi
✅ Wciągające siłowe sprzężenie zwrotne dla jednostki bazowej średniej klasy
❌ Niewygodny zestaw pedałów, z pedałami ustawionymi niemal pionowo, i czujnik obciążenia, który jest zbyt twardy zbyt szybko
❌ Tylko 2 łopatki na kierownicy
ㅤ
Marka Asetek jest dobrze znana fanom niestandardowych komputerów PC. Trzeba przyznać, że firma jest właścicielem mniej więcej wszystkich patentów powszechnie wykorzystywanych przez producentów komponentów chłodzenia wodnego. Oczywiście mówimy o pompach, konstrukcji CPU i GPU, rurkach, chłodnicach i wszystkim pomiędzy. Ale nie o to chodzi.
Asetek mniej więcej dominuje na swoim rynku, a firma czuje się dobrze finansowo. Chcąc dodać nową strunę do swojego łuku, holenderski gigant rozpoczął przygodę z wyścigami symulacyjnymi z dwóch głównych powodów:
- Szef firmy jest fanem wyścigów samochodowych i brał udział w zawodach, gdy był młody. Uwielbia też wyścigi symulacyjne.
- Jego syn ściga się w GT3, jeśli nie jestem głupi, i była to okazja, by pomóc mu w treningu.
W rezultacie Asetek rozpoczął pracę nad gamą urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych, podzielonych na 3: Prima, Forte i Invicta. Dzisiaj przyjrzymy się produktom Forte, a ja powiem wam, co o nich myślę.
Główne i techniczne cechy zestawu
- Podstawa napędu bezpośredniego rozwijająca 18 nm momentu obrotowego
- 22-bitowy koder oparty na
- Kompozytowa kierownica F1/GT (tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym) o średnicy 29 cm
- Mechanizm korbowy z 2 pedałami Load Cell i pedałem hamulca, który może wytrzymać nacisk do 180 kg.
- Zbudowany z najwyższej jakości materiałów, w tym włókna węglowego i aluminium
- 12 przycisków, 6 przełączników obrotowych, 2 przełączniki i 3 enkodery na płycie czołowej kierownicy
- QR z tyłu identyczny jak w Simucube
Asetek Forte design
Zacznijmy od projektu kierownicy. Kierownica Forte ma raczej stonowany wygląd, mimo że płyta czołowa jest pokryta włóknem węglowym. Jest kilka pomarańczowych akcentów, w szczególności 4 przyciski i przycisk QR z tyłu. Z drugiej strony, logo marki jest w różnych kolorach (białym i czerwonym), co uważam za trochę nieestetyczne.
Jeśli chodzi o pedalboard Forte, jest on po prostu wysublimowany, z jego czarnym / metalowym wykończeniem, posypanym pomarańczowymi częściami Load Cell, a także systemem mocowania pedałów. Tutaj logo jest znacznie bardziej stonowane, jasnoszare i wygrawerowane na metalu. Pedały z pewnością były inspirowane tymi stosowanymi w hipersamochodach takich jak Pagani i Koenigsegg.
Podstawa ma dość prostą konstrukcję. Obudowa jest długa i pokryta żeberkami chłodzącymi silnik i elektronikę. Z przodu, podobnie jak z tyłu, znajduje się plastikowa osłona i QR Base Side, który wygląda bardzo podobnie do tego na Simucube. W rzeczywistości jest praktycznie taka sama.

Montaż na zamówienie
Podstawa Forte może być zamontowana tylko na podwoziu, i to mocnym, ponieważ nadal wytwarza 18 nm szczytowego momentu obrotowego. Do montażu dostępna jest opcja przednia tuż za pokrywą QR, a także raczej standardowa opcja dolna. W przypadku montażu przedniego zauważysz, że w plastiku utworzy się szczelina, ponieważ działa on z siłowym sprzężeniem zwrotnym. Jest to czysto kosmetyczne i w żaden sposób nie wpływa na strukturę.
Kierownica Forte wykorzystuje QR, który wygląda bardzo podobnie do Simucube z tego prostego powodu, że Asetek współpracuje z firmą, która jest właścicielem Simucube w zakresie wymiany technologii. W rezultacie kierownica pasuje bezpośrednio do gniazda w podstawie i pozostanie tam bez względu na wszystko.
Jeśli chodzi o mechanizm korbowy, istnieje standardowy wzór mocowania, który będzie pasował do praktycznie każdego podwozia na rynku. Ponownie, ten zestaw jest przeznaczony do użytku w kokpicie, a nie na meblach. Co więcej, nie sądzę, aby marka oferowała zaciski lub inne zaciski stołowe do swoich urządzeń peryferyjnych.
Produkcja i wykończenie
Konstrukcja kierownicy Forte została wykonana z kompozytu. Innymi słowy, jest to tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym. Nie jest to zbyt wysokiej klasy produkt, zwłaszcza biorąc pod uwagę cenę zestawu, ale przynajmniej jest świetnie wykończony.
W podstawie zastosowano aluminium dla obudowy i plastik dla 2 pokryw (przedniej i tylnej). Jest ona również bardzo dobrze wykończona, z wyjątkiem pokryw, które nie pokrywają się idealnie z żeberkami na podstawie. Występuje lekkie przesunięcie, które jest szczególnie zauważalne, jeśli zdecydujesz się na przednie mocowanie podstawy.
Mechanizm korbowy Forte jest bardzo wysokiej jakości, znacznie bardziej niż pozostałe dwa urządzenia peryferyjne. Konstrukcja wykonana jest w całości z aluminium, z niezwykłą dbałością o szczegóły.
Zapoznanie się z pakietem
Kierownica Forte została zaprojektowana specjalnie z myślą o wyścigach F1, a nawet GT. W rezultacie jej kształt jest prostokątny, o średnicy 29 cm. W porównaniu z konkurencją, jej rozmiar jest przeciętny, nieco większy niż w przypadku innych marek, ale nie jest to w żaden sposób wada.
Ergonomia jest naprawdę bardzo dobra, a przyciski są rozmieszczone wokół płyty czołowej i można do nich łatwo dosięgnąć podczas pracy. Zauważyłem jednak, że niektóre elementy sterujące, zwłaszcza enkodery, były nieco zbyt trudne w użyciu. Nie wiem, czy jest to problem tylko z moją kierownicą, czy jest to ogólny problem z Asetek.
Tylne łopatki mają odpowiedni rozmiar, ale są tylko 2, co będzie karą dla fanów kontroli startu i tak dalej. Za cenę, za jaką sprzedawana jest kierownica Forte, fajnie byłoby mieć co najmniej 4 łopatki.
Na koniec pedały. Podnóżek jest duży, ale pedały są prawie pionowe, co wcale nie jest ergonomiczne dla stóp, szczególnie podczas sesji sim-racingowych trwających dłużej niż 30 minut. Jedyną wygodną pozycją z tym mechanizmem korbowym jest zainstalowanie go na podwoziu w stylu F1.
Wrażenia podczas gry
Podstawa

Zaczynam czuć grę z bazą Forte. Dzięki 18 nm szczytowego momentu obrotowego możesz pożegnać się z przycięciami w prawie każdym symulatorze wyścigów w swojej bibliotece.
Silnik w tym podstawowym modelu jest mocny, responsywny i bardzo komunikatywny. Poczujesz wszystkie efekty opracowane i doświadczane przez samochód, od bardzo delikatnych po super mega doładowanie. Absolutnie wszystko przechodzi przez wał napędowy, nawet koktajl efektów.
Co więcej, oprogramowanie pozwala na precyzyjne dostrojenie parametrów bazy, umożliwiając jej granulację podczas transkrypcji efektów fizycznych lub rzucanie wszystkiego na raz. Jest to baza, która pokazuje, że współpraca z Simucube opłaciła się i szczerze mówiąc, Asetek dał nam doskonałą bazę średniej klasy.
Kierownica

Mimo że kierownica ta wykorzystuje strukturę kompozytową z aluminiową płytą tylną, jej jedyną poważną wadą jest waga. Koło Forte waży ponad 1,3 kg i czasami można to odczuć podczas wyścigów. To prawda, że chainstay doskonale radzi sobie z przeciwdziałaniem ścinaniu, ale moim zdaniem 1,3 kg to wciąż dużo. Mimo to czucie z kierownicy jest doskonałe, w dużej mierze dzięki podstawie. Konstrukcja jest solidna, QR jest prawie przyspawany do podstawy, a ogólne wyczucie jest bardzo dobre. Nie mam wiele do powiedzenia na temat tej kierownicy, poza kilkoma enkoderami i elementami sterującymi, które są nieco zbyt twarde jak na mój gust.
Pedały

Jeśli o mnie chodzi, największą wadą tego zestawu są pedały. Otrzymujesz 2 pedały i są one regulowane pod każdym względem: długość skoku, pozycja pedału i ogranicznik końcowy, opór, martwa strefa itp. Jest kompletny i nie można oczekiwać niczego mniej od zestawu pedałów premium w tym samym czasie. Jest kompletny i nie oczekiwalibyśmy niczego mniej od pedalboardu klasy premium.
Jeśli chodzi o przepustnicę, pedał jest bardzo liniowy i płynny w użyciu, co jest również przyjemne, gdy masz swoje ustawienia na miejscu. Ale nadal jest niewygodny podczas długich sesji ze względu na jego pionową pozycję. Myślę, że Asetek opracował ten pedalboard z myślą tylko o obudowie F1.
Jeśli chodzi o pedał hamulca, historia jest niestety mniej świetlana. Tak samo regulowany jak jego prawa siostra, pedał hamulca ma konwencjonalne dwustopniowe ogniwo obciążnikowe. Pierwszy stopień jest regulowany sprzętowo i programowo, podobnie jak drugi, ale bardzo trudno było mi znaleźć najlepsze miejsce. Szczerze mówiąc, nie mogłem go znaleźć nawet po wielu godzinach. Strefa obciążenia wstępnego jest krótka i szybko wpada się w strefę twardą.
Mówiąc o tym(druga strefa), pomimo zmiany sprzętu i spędzenia dużej ilości czasu nad oprogramowaniem, ogranicznik (część elastomeru) jest zbyt krótki pod względem odległości pokonywanej przez stopę. Oznacza to, że gdy tylko przekroczysz strefę napięcia wstępnego, niemal natychmiast uderzysz w elastomer, który prawie w ogóle się nie kompresuje. W rezultacie będziesz próbował popchnąć skałę prawą stopą i powodzenia, aby się poruszyła. Wrażenie to można zmniejszyć za pomocą oprogramowania (interpolacja hamowania), ale nie jest to opłacalne rozwiązanie długoterminowe.
Kompatybilność zestawu Asetek Forte Bundle
Asetek to wielka marka w branży PC, więc można było się spodziewać, że jej pierwsze produkty do symulatorów wyścigowych będą kompatybilne tylko z tą platformą. Oczywiście możesz używać dowolnego urządzenia peryferyjnego z gamy Asetek z innymi i nie będziesz miał żadnych problemów z kompatybilnością.
Stosunek jakości do ceny
Kompletny zestaw Forte od Asetek kosztuje ponad 2000 euro na stronie producenta, co jest dość wysoką kwotą. Co prawda, jest ona mniej więcej zgodna z tym, co oferuje konkurencja, ale nadal istnieje spora przepaść pod względem jakości wykonania.
Stosunek jakości do ceny tego zestawu nie jest najlepszy na rynku, co moim zdaniem w dużej mierze wynika z kompozytowej kierownicy. Samo koło kosztuje ponad 650 euro, a posiadanie plastiku na nim nie jest zbyt reprezentatywne dla segmentu premium, który Asetek chce podbić.
Mój werdykt na temat zestawu Forte od Asetek
Pakiet Asetek Forte zajmuje obecnie środkową pozycję w gamie symulatorów wyścigowych tej marki. Jeśli chodzi o mnie, to jego podstawa jest prawdziwym klejnotem symulacji wyścigowej, i to pod wszystkimi istotnymi względami, z dobrą jakością wykonania. Kierownica Forte nie wymaga myślenia; dobra do tego, co robi, jeśli jesteś fanem F1/GT, ale mogłaby być lepsza, szczególnie pod względem łopatek i materiałów (660 euro za kompozyt wcale tego nie ucina). A mechanizm korbowy jest dosłownie plamą na krajobrazie.
Spodziewałem się, że ten pakiet będzie idealny, ale wszystko, co z niego otrzymujesz, to surrealistyczna baza. To wstyd i mam nadzieję, że inne zestawy wypadną lepiej niż ten. W najgorszym wypadku, kup bazę, kierownicę i pedały od Simagic lub Fanatec.
Najlepsza alternatywa dla Asetek Forte Bundle

Moim zdaniem najlepszą alternatywą dla zestawu Asetek Forte jest Gran Turismo DD Extreme firmy Fanatec w połączeniu z pedałami Clubsport V3. Chociaż jednostka bazowa Clubsport DD+ rozwija 15 Nm momentu obrotowego, czyli nieco mniej niż jednostka bazowa Forte, doskonałość zestawu z nawiązką to rekompensuje. Wyjątkowa precyzja i szybkość reakcji GT DD Extreme w połączeniu z solidnością i precyzją pedałów Clubsport V3 zapewniają wciągające i realistyczne wrażenia z jazdy. Co więcej, przy cenie około 1700 euro za cały pakiet, ta kombinacja jest bardziej przystępna cenowo niż pakiet Asetek Forte o wartości 2260 euro, oferując jednocześnie wyjątkową wydajność i jakość wykonania.
0 komentarzy