Zaznacz stronę
quel volant de la marque asetek simsports choisir pour le sim racing

Kierownice wyścigowe Asetek SimSports : Porównanie

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Duńska marka Asetek ma ogromne doświadczenie w dziedzinie chłodzenia wodnego komputerów PC, a powód jest dość prosty: jest to firma, która posiada praktycznie wszystkie patenty związane z pompami, rurami, chłodnicami i wszystkim innym, co jest potrzebne do opracowania i stworzenia systemu chłodzenia wodnego.

Jeśli jesteś fanem personalizacji komputera, zwłaszcza w świecie chłodzenia cieczą i twardych rurek, z pewnością słyszałeś o Asetek. Marki takie jak Corsair, Cooler Master, a nawet Be Quiet korzystają z patentów i planów Asetek. Z punktu widzenia zarządzania biznesem, bardziej atrakcyjne finansowo jest wykorzystanie patentu i wypłacenie dywidendy niż opracowanie pompy, węża lub chłodnicy. Wszystko, co musisz zrobić, to wdrożyć technologie i zapłacić część zysków firmie, która jest właścicielem patentów.

Ale jeśli to czytasz, to dlatego, że interesujesz się wyścigami symulacyjnymi. A co to ma wspólnego z firmą zajmującą się chłodzeniem wodnym? Cóż, Asetek oferuje urządzenia peryferyjne do wyścigów symulacyjnych poprzez swój oddział SimSports. Został on uruchomiony nie tylko w celu dywersyfikacji portfolio klientów, ale także w celu zaspokojenia pasji szefa firmy, a także jego syna, który jest kierowcą wyścigowym. Poniżej przyjrzymy się jej kierownicom i zobaczymy, która z nich jest odpowiednia dla Ciebie.

Lotki wahadłowe Asetek SimSports

Asetek SimSports to oddział firmy Asetek, który oferuje urządzenia peryferyjne do wyścigów symulacyjnych w 3 seriach. Mamy La Prima , która reprezentuje najtańszy bilet wstępu, Forte dla produktów lepiej wyposażonych pod względem funkcjonalności i Invicta dla najwyższej klasy.

W przypadku tylnych widełek i pedałów istnieje specyficzne wyposażenie dla każdej serii. Jednak nie dotyczy to jeszcze kierownic, ponieważ Asetek oferuje tylko 2 kierownice w swoim katalogu: La Prima i Forte. Krążą plotki, że duńska marka pracuje nad kierownicą Invicta i mam nadzieję, że wkrótce ją zobaczymy.

Kierownica La Prima

Projekt

Zacznijmy od najtańszej kierownicy w zestawie, z serii La Prima. Jej konstrukcja jest stosunkowo stonowana, z płytą czołową ze szczotkowanego aluminium i kompozytową strukturą (tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym).

Kierownica La Prima ma 29 cm średnicy i otwarty kształt w dolnej części. Oznacza to, że uchwyty nie łączą się z płytą czołową, co poprawia ergonomię kierownicy. Aluminiowa obudowa w kolorze gun metal jest w kilku miejscach przełamana jaskrawymi, pomarańczowymi akcentami. Jest to nieco krzykliwe, ale nadaje kierownicy wyścigowy wygląd.

W górnej części płyty czołowej znajduje się dioda RevLED z 3 kolorami (pomarańczowym, zielonym i niebieskim), która jest przydatna na torze. Co więcej, trzy główne enkodery są podświetlane w tych samych kolorach. Jak wspomniałem wcześniej, ta kierownica to stonowana sprawa i myślę, że to sukces.

Opinie na temat kierownicy La Prima od Asetek SimSports dla Sim Racing

Montaż na zamówienie

Mimo że kierownica ta jest częścią serii La Prima, nadal wykorzystuje QR bardzo podobny do tego z Simucube, w którym kierownica przesuwa się po szynie, aby przesunąć się na miejsce. Asetek podpisał umowy o współpracy z firmą, która jest właścicielem Simucube, a wymiana technologii miała miejsce między tymi dwoma podmiotami, co znacznie ułatwiło Asetekowi wejście do świata wyścigów symulacyjnych.

Jak wspomniałem wcześniej, ta kierownica nie jest specyficzna dla serii La Prima i można jej używać na wszystkich bazach Asetek, a także Fanatec, Simucube, Simagic i praktycznie wszystkich innych producentów urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych.

QR firmy Asetek oferuje bardzo solidne mocowanie do wału napędowego podstawy. W przeciwieństwie do wersji Simucube, która wykorzystuje sworzeń do zabezpieczenia QR na miejscu, QR Asetek wyrzucił tę metodę zabezpieczania części na rzecz znacznie prostszego mechanizmu. W rzeczywistości, aby wymienić kierownice Asetek, z tyłu znajduje się przycisk, który odłącza mechanizm mocujący, umożliwiając znacznie szybszą zmianę kół.

Produkcja i wykończenie

Kierownica La Prima wykorzystuje kompozyt w swojej strukturze i aluminium w płycie czołowej, a także silikon na uchwytach. Kompozyt to po prostu wymyślne słowo oznaczające plastik, ale wzmocniony włóknem węglowym. Widać to zresztą na tylnej części kierownicy.

Jakość wykonania jest naprawdę na najwyższym poziomie, godna konkurencji, z którą Asetek mierzy się w tym segmencie. Wszystkie elementy kierownicy są dobrze wykonane i nie zauważyłem na nich żadnych zadziorów.

Obsługa kierownicy

Moja opinia na temat kierownicy asetek simsports la prima do wyścigów symulacyjnych

Kierownica La Prima to typowa kierownica F1, o prostokątnym kształcie typowym dla kierownic używanych w wyścigach samochodowych. Przyczepność jest doskonała, co jest wzmocnione przez otwieraną w dół kierownicę.

Jeśli chodzi o ergonomię, wszystkie przyciski na płycie czołowej są łatwo dostępne w pełnym ruchu, podobnie jak przełączniki, enkodery i łopatki. Mówiąc o łopatkach, kierownica La Prima ma tylko 2 z tyłu, co nie jest zbyt dużą liczbą, jeśli o mnie chodzi.

Nagroda za kierownicę La Prima

Ta kierownica jest dostępna w sprzedaży detalicznej za niecałe 420 euro na stronie internetowej Asetek, co jest całkiem przyzwoite, jeśli o mnie chodzi. Co prawda rama jest wykonana z tworzywa sztucznego, a uchwyty nie są skórzane, ale jakość wykonania jest na najwyższym poziomie.

Kierownica Forte

Projekt

Konstrukcja kierownicy Forte jest praktycznie identyczna z jej mniejszym bratem z gamy La Prima. Jedyną zauważalną różnicą są materiały użyte na przedniej płycie: mieliśmy szczotkowane aluminium, a teraz jest to włókno węglowe. Poza tym wszystko jest takie samo.

Opinie na temat kierownicy Asetek SimSports Forte dla Sim Racing

Montaż na zamówienie

Kierownica ta jest montowana do wsporników łańcucha Asetek w taki sam sposób jak kierownica La Prima, z QR bardzo podobnym do kierownicy Simucube. Montuje się ją, wkładając QR po stronie podstawy, aby zabezpieczyć obie części razem. Oczywiście, niezależnie od zastosowanej podstawy, wał napędowy nie będzie elastyczny.

Produkcja i wykończenie

Ta kierownica wykorzystuje tę samą strukturę, co jej mniejszy brat, a mianowicie kompozyt z tworzywa sztucznego wzmocniony włóknem węglowym. Jest równie solidna i bardzo dobrze wykończona. Proces produkcji jest taki sam, więc nie znajdziesz żadnych wad ani niczego innego.

Przednia płyta jest teraz wykonana z dość standardowego włókna węglowego. Osobiście wolałbym konstrukcję z kutego włókna węglowego, tak jak na tylnej płycie, ale hej, jest piękna i bardzo dobrze wykonana, a także świetnie wykończona. Asetek to marka działająca w segmencie premium i jej produkty doskonale to odzwierciedlają.

Obsługa kierownicy

Moja opinia na temat kierownicy Forte od Asetek simsports do simracingu

Uchwyt tej kierownicy jest taki sam jak w przypadku serii La Prima. Forte jest również otwarta w dolnej części, z silikonowymi uchwytami, które zapewniają doskonały kontakt z kierownicą, nawet dla osób o spoconych dłoniach.

Praktycznie wszystkie elementy sterujące są teraz podświetlane na bladopomarańczowy kolor, co muszę powiedzieć, że tworzy całkiem spójny projekt. I tak mi się podoba. Jednak kierownica Forte nadal ma 2 łopatki z tyłu, co jest prawdziwym obrzydliwością w tak drogim urządzeniu.

Cena kierownicy Forte

Ta kierownica kosztuje około 680 euro na stronie internetowej Asetek, a wzrost ceny nadal wynosi 50% w porównaniu do jej mniejszego brata. Jakość wykonania jest nadal taka sama: doskonała, zmieniły się materiały (włókno węglowe zamiast aluminium na przedniej płycie), ale nadal utknęliśmy z tymi samymi elementami sterującymi, w tym 2 łopatkami zamontowanymi z tyłu. I szczerze mówiąc, nie nadaje się ona do wyścigów F1/GT, a zwłaszcza nie do kierownicy, która kosztuje prawie 700 euro.

Nagie falbany

Moja opinia na temat nagich kierownic Asetek Simsports dla Sim Racing

Aby dotrzeć do większej liczby rowerzystów, Asetek oferuje nagie lotki, bez płyty czołowej: wszystko, co otrzymujesz, to puste koło, w 3 różnych kształtach i 2 różnych materiałach.

Materiały to skóra i rodzaj alcantary, który Asetek nazywa Confort+. Do wyboru jest również wiele kolorów, w tym czarny, ciemnoszary i pomarańczowy.

Jeśli chodzi o kształty, Asetek oferuje 2 w pełni okrągłe koła, 2 koła z płaskim dnem i 2 koła z płaskim dnem otwarte u góry, podobnie jak nowe kierownice Tesla Yoke. Osobiście nie jestem wielkim fanem tego ostatniego, ponieważ będziesz potrzebował dużo czasu, aby się do niego przyzwyczaić.

Również w katalogu Asetek, który ma tendencję do uzupełniania gołych kierownic, mamy 2 Button Boxy, które są w rzeczywistości modułami przycisków/plastiku do kierownic. Te Button Boxy mają praktycznie wszystkie elementy sterujące standardowymi kierownicami La Prima i Forte, z wyjątkiem kilku przełączników i przycisków. Jeśli chodzi o ceny, spodziewaj się zapłacić ponad 290 euro za La Prima Button Box i 400 euro za Forte. Dzięki dobrej kombinacji nagich kierownic i Button Box, możesz uzyskać kierownicę, która jest tańsza niż standardowe kierownice Asetek, zwłaszcza jeśli nie przepadasz za F1.

Którą z nich wybrać?

Wybór kierownicy do simracingu jest często subiektywny, ponieważ moje preferencje i potrzeby niekoniecznie pokrywają się z Twoimi. Na przykład, mogę lubić wyścigi GT, ale unikać F1. Jest jednak kilka rzeczy, które mogą pomóc w dokonaniu wyboru:

  • Cena kierownicy. Spójrzmy prawdzie w oczy: cena produktu jest często czynnikiem decydującym o zakupie. Jeśli na przykład nie możesz sobie pozwolić na kierownicę Forte, zdecydujesz się na kierownicę z serii La Prima. To samo dotyczy kierownic, które są w specjalnej ofercie, gdzie można sobie pozwolić na zakup kierownicy, która niekoniecznie mieściła się w budżecie. Na przykład w przypadku Asetek można kupić kierownicę Forte zamiast La Prima z odpowiednimi promocjami, chociaż jestem prawie pewien, że duński producent nie obniży swoich cen tak bardzo.
  • Rodzaje gier wyścigowych. Gier typu sim-racing jest mnóstwo i obejmują one praktycznie każdą dyscyplinę sportów motorowych. Jeśli chcesz skupić się na wyścigach turystycznych lub GT, najlepszą opcją jest wybranie kierownicy z płaskim dnem i wybranym Botton Boxem. Jeśli na przykład jesteś fanem rajdów, to w pełni okrągłe kierownice są znacznie lepiej dostosowane do tej dyscypliny. A jeśli bardziej interesujesz się F1, to standardowe kierownice Forte lub La Prima są idealne.
  • Dostępność. Może to nie dotyczyć wszystkich, ponieważ dostępność produktów jest różna. Mówiąc ogólnie, może się zdarzyć, że będziesz musiał kupić konkretną kierownicę, ponieważ nie ma jej w magazynie. Na przykład, jest to bardzo częste zjawisko w Fanatec, gdzie wiele popularnych produktów i urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych jest niedostępnych, co może trwać przez długi czas, zmuszając zawodników do korzystania z innych produktów.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *