Zaznacz stronę
Fanalab le logiciel de fanatec pour gérer votre setup sim racing

Fanalab: Oprogramowanie do zarządzania konfiguracją Sim-Racing

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

Niemiecki producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Fanatec jest bardzo dobrze znany w branży, a także bardzo doświadczony. Trzeba powiedzieć, że Fanatec mniej więcej dominuje w świecie wyścigów symulacyjnych od ponad 20 lat dzięki wysokiej jakości, niezawodnym i przede wszystkim bardzo wciągającym urządzeniom peryferyjnym klasy premium. Katalog produktów Fanatec jest szeroki i obejmuje praktycznie wszystkie segmenty rynku, od niedzielnych kierowców po profesjonalnych zawodników o bardzo specyficznych potrzebach.

Ekosystem niemieckiej marki jest kompletny i doskonale współpracuje z jej produktami. Możesz użyć praktycznie dowolnego urządzenia peryferyjnego Fanatec do wyścigów symulacyjnych w swojej konfiguracji, a one nie będą miały problemów z konfiguracją, dostosowaniem się do siebie nawzajem i zapewnieniem najlepszej możliwej wydajności.

Od wielu lat, zarówno w wyścigach symulacyjnych, jak i ogólnie w samochodach, sprzęt składa się z dwóch części: sprzętu i oprogramowania. W branży motoryzacyjnej jest to wykorzystywane do oferowania różnych urządzeń, a także opcji na życzenie, ale jest również wykorzystywane do dostosowywania pojazdów do rynków światowych, które często nie są takie same pod względem potrzeb i przepisów: sprzęt pozostaje zasadniczo identyczny, ale oprogramowanie może się drastycznie zmienić.

W sim-racingu jest praktycznie tak samo, a oprogramowanie pozwala nam maksymalnie wykorzystać naszą konfigurację. Mając to na uwadze, Fanatec opracował oprogramowanie do zarządzania urządzeniami peryferyjnymi do wyścigów symulacyjnych: Fanalab. Poniżej przyjrzymy się temu oprogramowaniu i jego mocnym stronom.

Czym zajmuje się Fanalab?

Fanalab to oprogramowanie używane przez Fanatec do zarządzania urządzeniami peryferyjnymi i produktami. Jak wiadomo, symulator wyścigowy składa się z co najmniej 3 urządzeń peryferyjnych: podstawy, kierownicy i pedałów. Może również zawierać manetkę, hamulec ręczny, RevLED i inne urządzenia peryferyjne.

Oczywiście każdy produkt ma swój własny kontroler lub mikroprocesor do zarządzania jego działaniem. Ideą dodania takiego układu lub kontrolera jest śledzenie danych generowanych przez urządzenie i wprowadzanie zmian w różnych parametrach. Na przykład, na podstawie Podium DD2 który rozwija maksymalny moment obrotowy 25 nm, z pomocą oprogramowania, w tym przypadku Fanalab, i kontrolera bazowego, można skonfigurować moment obrotowy zgodnie z własnymi preferencjami. Możesz więc skończyć z Podium DD2, który rozwija tylko 15 nm, jeśli chcesz. I właśnie dlatego takie oprogramowanie jest tak przydatne w wyścigach symulacyjnych.

Jakie urządzenia mogą korzystać z Fanalab?

Nie powiem nic nowego, gdy powiem, że katalog produktów Fanatec jest bardzo obszerny, z ponad 20 kierownicami, 6 bazami, 5 pedalboardami i innymi urządzeniami peryferyjnymi do sim-racingu. W trosce o spójność między produktami, Fanalab to oprogramowanie, które może być używane ze wszystkimi najnowszymi urządzeniami peryferyjnymi Fanatec do symulacji wyścigów, zarówno z serii CSL, ClubSport, jak i Podium.

Mówiąc prościej: jeśli ma logo Fanatec i nie ma 15 lat, Fanalab może być na nim używany. Jest jednak pewien haczyk: będąc oprogramowaniem, Fanalab działa tylko na PC. Urządzenia peryferyjne Fanatec do symulatorów wyścigowych umożliwiają pewną konfigurację momentu obrotowego na konsolach, na przykład za pośrednictwem interfejsu ustawień kierownicy, ale jest to ograniczone. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości swojego zestawu Fanatec, musisz korzystać z komputera PC.

Obsługa i ustawienia aplikacji Fanalab

Fanalab to oprogramowanie, więc należy je pobrać i zainstalować na komputerze. Wystarczy szybko przeszukać Internet, aby znaleźć link do pobrania. Jedna rada: używaj tylko najnowszych wersji Fanalab z oficjalnej strony Fanatec. Unikaj forów i innych stron z plikami do pobrania z oczywistych względów bezpieczeństwa IT.

Po zainstalowaniu i uruchomieniu Fanalab, znajdziemy interfejs „Game Profile „, menu zawierające praktycznie wszystkie tytuły symulatorów wyścigowych obsługiwane przez oprogramowanie Fanatec, długą listę, która obejmuje gry zręcznościowe, pół-zręcznościowe i symulacyjne. Następnym krokiem jest wybranie tytułu w celu uzyskania danych telemetrycznych dotyczących silnika graficznego i dostosowania go, takich jak kąt skrętu kierownicy, intensywność efektów gry itp.

Oto kilka przykładów ustawień możliwych dzięki Fanalab

  • Moc siłowego sprzężenia zwrotnego. Ten parametr umożliwia procentową regulację siły sprzężenia zwrotnego generowanego przez podstawę. Im wyższa wartość, tym bardziej baza zbliża się do maksymalnego momentu obrotowego.
  • Maksymalny kąt skrętu W zależności od używanej bazy, pozwala to na ustawienie maksymalnego kąta skrętu kierownicy, który jest ustawiany za pośrednictwem Fanalab. Kąt ten jest wyrażony w stopniach (°), a kierownica zablokuje się po osiągnięciu tej wartości. Można to porównać do zatrzymania się podczas kierowania samochodem.
  • Intensywność efektów gry. Za pomocą tego ustawienia można zmienić wszystkie efekty przesyłane przez grę za pośrednictwem silnika graficznego, takie jak wibracje, drżenie, kolizje itp.
  • Kalibracja siłowego sprzężenia zwrotnego. Zasadniczo należy ustawić podstawę DD tak, aby przekazywała informacje zwrotne dotyczące siły w sposób szorstki, płynny lub pośredni. To ustawienie jest bardzo ważne w przypadku baz, które rozwijają dużą moc lub moment obrotowy, takich jak na przykład Podium DD2. Ta kalibracja umożliwia dostosowanie czułości siłowego sprzężenia zwrotnego, zapewniając różne sprzężenie zwrotne, na przykład dla wibratora, wstrząsu, piasku itp.
  • Bezwładność kierownicy. To ustawienie dodaje dodatkową warstwę realizmu, zwłaszcza jeśli chcesz poczuć ruchy ciała spowodowane ciężarem samochodu, siłę docisku podczas szybkiego pokonywania zakrętów itp.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *