Zestaw Moza R5 w pigułce

Zalety i wady
✅ Wysokiej jakości QR
✅ Wysokiej jakości konstrukcja i materiały
✅ Zestaw z podstawą DD, kierownicą i pedalboardem
❌ Wymaga aktualizacji pedalboardu
❌ Podstawa niekompatybilna z 2 kierownicami z serii Moza
❌ Pewne rozmycie podczas nasycania podstawy
ㅤ
Moza Racing jest nowicjuszem na globalnej scenie wyścigów symulacyjnych. W ciągu zaledwie kilku lat ten chiński producent zdołał znaleźć zasoby, aby opracować i wprowadzić na rynek doskonałe produkty wyścigowe, które są zarówno wysokiej jakości, jak i bardzo agresywne cenowo. Trzeba powiedzieć, że zadanie to nie jest takie proste, ponieważ Moza musi stawić czoła kilku gigantom sim-racingu, w szczególności Fanatec i Simagicchoć ta ostatnia nie jest zbyt popularna we Francji.
Tak czy inaczej, chiński producent Moza jest zdeterminowany, aby walczyć z innymi graczami w tym segmencie, a jego cel jest dość prosty: odebrać udział w rynku markom, które są w grze od jakiegoś czasu. Czy mu się to uda? To bardzo dobre pytanie, a my postaramy się na nie odpowiedzieć.
Moza oferuje szereg zestawów, w tym R5 , który składa się z kierownicy, podstawy Direct Drive i pedałów. W dalszej części przedstawię ten zestaw, opowiem o jego mocnych i słabych stronach oraz o tym, co o nim myślę.
Główne i techniczne cechy zestawu
- Base Direct Drive z maksymalnym momentem obrotowym 5,5 nm
- Aluminiowa konstrukcja
- 2-pedałowy mechanizm korbowy, ale z możliwością rozbudowy o sprzęgło i zestaw do pedału hamulca.
- Skórzana kierownica z płaskim dnem o średnicy około 28 cm
- Kompatybilny tylko z oprogramowaniem PC i Pit House
- Nieskończony kąt obrotu
- Podstawowa częstotliwość odświeżania 1000 Hz
- 18 przycisków, D-Pad i 2 palety
Konstrukcja Moza R5
Jeśli chodzi o projekt zestawu R5, nie sądzę, aby Moza poświęciła mu zbyt wiele uwagi. Podstawa R5 jest uderzająco podobna do modelu Fanatec CSL DDz ogólną konstrukcją w kształcie litery X, bardzo typową dla urządzeń Moza klasy podstawowej i średniej. Od razu powiem: podstawy Moza o momencie obrotowym do 12 nm mają niemal identyczny kształt.
Jeśli chodzi o kierownicę, to jest toES, o dość ładnym, nieco minimalistycznym designie. Wokół jest skóra, z białym paskiem u góry. Kierownica ma płaską podstawę, a elementy sterujące są rozmieszczone na płycie czołowej.
Jeśli chodzi o mechanizm korbowy, jest to całkowicie czarny SR-P Lite, który muszę powiedzieć, że jest bardzo przystojny i znacznie lepszy pod względem wzornictwa niż jego bezpośredni konkurent Fanatec. Podsumowując, ten zestaw R5 jest stylowy, piękny i będzie idealnie pasował do zestawów do wyścigów symulacyjnych.

Montaż na zamówienie
Domyślnie ten zestaw jest dostarczany z zaciskiem stołowym Moza, który można zainstalować na praktycznie każdym meblu w domu. Zestaw można zamontować na stole lub biurku.
Mechanizm korbowy jest wyposażony w gumowe podkładki zapewniające dobrą przyczepność do podłoża. Standardowo SR-P nie jest komórką obciążeniową i może być używany na ziemi, więc nie ma z tym problemu.
Podstawę R5 można również zamontować na obudowie lub statywie dzięki otworom na śruby na spodzie. W rezultacie można przymocować tę podstawę do platformy od dołu, a większość dostępnych na rynku obsługuje tę podstawę bez najmniejszego problemu.
Produkcja i wykończenie pakietu R5
Moza nie owijała w bawełnę, jeśli chodzi o podstawę: firma wykorzystała aluminium z przemysłu lotniczego do korpusu R5, stop aluminium do konstrukcji kierownicy ES i wzmocnioną stal do mechanizmu korbowego SR-P Lite.
Jeśli chodzi o wykończenie, naprawdę nie mam nic do powiedzenia: wszystko jest prawie idealne, z wyjątkiem kilku punktów dotyczących przycisków na kierownicy. Ale to naprawdę żaden problem.
Jakość wykonania uległa znacznej poprawie wraz z nowym pakietem R5 i jest teraz na równi z konkurencją w tym samym segmencie. Dotyczy to praktycznie wszystkich urządzeń peryferyjnych znajdujących się w R5, niezależnie od tego, czy jest to kierownica, podstawa czy pedały. Jak już wcześniej wspomniałem, produkty Moza są najwyższej jakości i będziesz mógł to potwierdzić, gdy dostaniesz w swoje ręce ten zestaw.
Zapoznanie się z pakietem
Koło ES ma średnicę 28 cm i płaski spód. Pod względem chwytu jest bardzo dobra, głównie ze względu na fakt, że koło nie jest zbyt duże, a przyciski są umieszczone na końcach płyty czołowej.
Do dyspozycji mamy 18 przycisków, 2 palety i 1 D-Pad, z których większość jest łatwo dostępna. Trzeba przyznać, że niektóre przyciski są gąbczaste, ale to też nie koniec świata. Kierownica jako całość jest bardzo łatwa do uchwycenia i można poczuć wysoki poziom solidności dzięki konstrukcji ze stopu aluminium.
Pedały to zupełnie inna historia. Co prawda pedały są wysoce regulowane pod względem ich rozstawu lub płytki pedału, ale wyczucie jest identyczne w obu przypadkach, niezależnie od tego, czy jest to hamulec, czy przepustnica, co oznacza, że musisz zapłacić za zestaw wyczynowy. To prawdziwa szkoda i wkrótce wrócę do tego punktu bardziej szczegółowo.
Wrażenia podczas gry
Nadszedł czas, aby porozmawiać o odczuciach tego zestawu, głównie podstawy i pedałów, ponieważ ergonomia jest doskonała dzięki kierownicy ES Moza. OK, zacznijmy od podstawy.
Na papierze R5 rozwija 5,5 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co powinno dać mu niewielką przewagę nad Fanatec CSL DD. W rzeczywistości jednak tak nie jest. Co prawda R5 dostarcza wielu szczegółów i informacji o torze, a przede wszystkim o zachowaniu samochodu, ale wyraźnie czuć, że czegoś mu brakuje.
Siłowe sprzężenie zwrotne, gdy podstawa jest w pełni wyregulowana, nie jest tak precyzyjne jak u konkurencji i można odczuć pewne rozmycie, gdy podstawa jest nasycona, co niewątpliwie wynika z oprogramowania produktu i algorytmu sterowania, które nie zostały jeszcze dopracowane. Wszystkie subtelne odczucia, takie jak bliska granica utraty przyczepności przedniej osi, a nawet lekkie ruchy ciała, nie są wyczuwalne na R5.
Jednak ta baza jest bardzo dobra dla początkujących Direct Drive, czego nie można powiedzieć o pedałach. Mówiąc prościej: oba pedały są identyczne pod względem czucia i będziesz musiał użyć zestawu wyczynowego na pedale hamulca, aby go poczuć. W wersji standardowej pedał hamulca jest zbliżony do tego z Thrusmaster T3PA i nie ma prawie nikogo w dziale czucia. To prawdziwa szkoda, jeśli o mnie chodzi.

Kompatybilność zestawu R5
Podobnie jak praktycznie cała gama Moza, pakiet R5 jest kompatybilny tylko na PC z tytułami sim-racingowymi, które działają na tej platformie. Jeśli chodzi o kompatybilność z resztą ekosystemu Moza, R5 nie obsługuje dwóch kierownic marki ( CS V1 i GS V1), ale poza tym jest w porządku.
Stosunek jakości do ceny
Obecnie cena tego zestawu wynosi 549 euro, a do tego trzeba doliczyć jeszcze 30 euro za zestaw pedałów hamulca, który jest niezbędny do uzyskania dobrego wyczucia.
Dziś oferuje znacznie lepszy stosunek jakości do ceny niż w momencie premiery (sprzedaż za prawie 690). Przy cenie 550 funtów powiedziałbym, że jest to całkiem dobry stosunek jakości do ceny, ale to wszystko, ponieważ konkurencja jest dość ostra w tym samym segmencie.
Mój werdykt w sprawie zestawu R5 od Moza Racing
Nie da się ukryć, że bezpośrednim konkurentem R5 jest CSL DD (w zestawie lub bez). W tej samej cenie pakiet Fanateca jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny, ponieważ jest nie tylko tańszy, ale także mocniejszy, z lepszą komunikacją z bazą Direct Drive, a przede wszystkim lepszym pedalboardem. Pedały CSL nie są oczywiście idealne, ale są lepsze niż standardowy SR-P Lite.
Jednak QR zestawu Moza jest na granicy doskonałości, wśród najlepszych dostępnych na rynku. Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z wyścigami symulacyjnymi, a Moza przemawia do Ciebie, możesz wypróbować pakiet R5 z zestawem wydajności suportu. Ale jeśli jesteś kierowcą, który jest całkiem dobry w wyścigach, polecam ekosystem Fanatec.
0 komentarzy