Moza ES w pigułce

Zalety i wady
✅ Liczne, w pełni konfigurowalne elementy sterujące
✅ Stonowany design z modem w stylu Formula
✅ Wysokiej jakości, lekkie materiały
✅ Dobry stosunek jakości do ceny
❌ Nie jest kompatybilny ze wszystkimi podstawkami Moza Racing
ㅤ
Od momentu pojawienia się na rynku wyścigów symulacyjnych, chińska marka Moza Racing z pewnością przeszła długą drogę, ewoluując od outsidera do producenta godnego miejsca w twojej konfiguracji. Katalog Moza nie zawiera tak wielu produktów, jak np. Fanatecktóry mniej więcej dominuje na rynku pod tym względem, ale kilka dostępnych opcji jest praktycznie wysokiej jakości.
Moza oferuje skromną, ale przyzwoitą gamę, skierowaną głównie do wszystkich wirtualnych kierowców wyścigowych. Mamy zestawy z bazami od 3,9 do 12 nm momentu obrotowego, z różnymi kołami zamachowymi, ale także topowe bazy z 16 i 21 nm momentu obrotowego, które starają się konkurować z Fanatec Podium DD1 i DD2, a także opcje od Simagic i innych marek premium.
Wśród kół Moza,ES reprezentuje podstawowe koła dostępne od chińskiego producenta urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych. W przeciwieństwie do Fanateca, który pozwala na kompatybilność wszystkich swoich kół ze wszystkimi swoimi bazami, pod warunkiem, że mają one odpowiedni Quick Release, Moza ma tendencję do dzielenia swojego asortymentu. Innymi słowy, ta niedroga kierownica nie będzie działać z podstawkami z najwyższej półki. Dla mnie to wielka szkoda, ale tak to już jest.
Główne i techniczne właściwości koła
- Średnica 28 cm z płaską podstawą
- Konstrukcja ze stopu aluminium
- 18 w pełni konfigurowalnych przycisków na płycie czołowej i 1 D-Pad
- RevLED w górnej części panelu przedniego
- Moza Quick Release z tyłu
- 2 mechaniczne łopatki ze stopu aluminium
- Skórzane obramowanie kierownicy z czarnymi przeszyciami
- Biały pasek w górnej części kierownicy
- Kompatybilność z komputerami PC z podstawami R3, R5, R9 V2 i R12
Moza ES design
Design jest zawsze elementem subiektywnym, z tego prostego powodu, że produkt może wyglądać pięknie dla mnie, ale dla Ciebie może być ohydny. Jeśli chodzi o kierownice Moza Racing, uważam, że przeszły one długą drogę od czasu ich premiery.
W przypadku ES, design jest stonowany, z dominującą czernią. Na płycie czołowej znajduje się kilka ciemnoszarych elementów, w tym przyciski na kierownicy i logo marki na czymś w rodzaju płytki pośrodku. W tym miejscu wolałbym mieć logo Moza namalowane jak na KS lub GS, ale hej, jest w porządku.
Wokół obręczy znajdziemy dość dobrze wykonaną skórę z czarnymi przeszyciami. Po raz kolejny ES to stonowana kierownica, która będzie bardzo dobrze pasować do wszystkich konfiguracji sim-racingowych.

Montaż na zamówienie
Ta kierownica zawiera QR Moza Racing, który jest oparty na D1-Spec. Aby zamontować kierownicę na kompatybilnej podstawie, wystarczy pociągnąć pierścień zabezpieczający do siebie, wyrównać QR, zamontować kierownicę i zwolnić pierścień. Operacja jest niezwykle szybka do wykonania, a 5-letnie dziecko może to zrobić bez najmniejszego problemu.
Jeśli chodzi o kompatybilność z bazą, ES nie może być używany na wszystkich bazach marki, a to prawdziwa szkoda. Co prawda zdaję sobie sprawę, że tak niskiej klasy kierownica nie będzie brana pod uwagę przez gracza z R16 lub R21, ale nadal miło jest mieć tanią opcję w rogu szafki, na wszelki wypadek. W rezultacie ES może być używana tylko na podstawkach R3, R5, R9 V2 i R12. Wciąż jest to spora część katalogu Moza.
Produkcja i wykończenie
Mimo że kierownica ta nie jest droga, producent wybrał dla tego produktu raczej szlachetną drogę materiałową. Konstrukcja kierownicy wykonana jest ze stopu aluminium, ale nie jest to typowy materiał Moza z przemysłu lotniczego. Niemniej jednak jest to metal, z odrobiną plastiku w niektórych częściach panelu czołowego (głównie tam, gdzie znajdują się niektóre przyciski).
Muszę przyznać, że skóra wokół obręczy jest całkiem dobra. Daleko jej do skóry premium, którą można znaleźć w kierownicach Fanatec Podium, ale to wciąż skóra na kierownicy, która kosztuje mniej niż 200 euro. Wykończenie jest bardzo dobrze wykonane, bez widocznych wad. Wszystkie komponenty ES są mocowane za pomocą śrub z tyłu, a odstępy są niewielkie.
Jeśli chodzi o jakość wykonania, to wyraźnie przewyższa on to, co oferuje konkurencja na tym poziomie cenowym, za co chylę czoła przed firmą Moza.
Obsługa koła
Średnica kierownicy wynosi niecałe 28 cm, co czyni ją niezwykle ergonomiczną. Przyciski są rozmieszczone dookoła płyty czołowej (18 i 1 D-Pad) i są łatwo dostępne bez opuszczania rąk.
Domyślnie pozycja kierowcy to 09:15, co jest standardem w praktycznie wszystkich kierownicach symulatorów wyścigowych, z wyjątkiem kilku kierownic typu Formula.
Z tyłu znajdują się 2 aluminiowe łopatki o dobrym rozmiarze, z odpowiednią odległością między nimi a palcami. Niestety, nie są one magnetyczne, czego można się spodziewać, biorąc pod uwagę cenę tego maleństwa. Czujnik jest mechaniczny, ale spełnia swoje zadanie i to jest najważniejsze.
Wrażenia podczas gry
Przejdę teraz do odczuć związanych z tą podstawową kierownicą od Moza Racing. Po pierwsze, kierownica jest niewielka (28 cm średnicy), co zapewnia doskonały chwyt. Biorąc pod uwagę, że praktycznie wszystkie przyciski znajdują się na płycie czołowej, ergonomia ES jest równie dobra, co pozwala cieszyć się wspaniałymi sesjami symulacji wyścigów.
Jeśli chodzi o sztywność kierownicy, jest ona na najwyższym poziomie, pomimo faktu, że ES jest kierownicą klasy podstawowej. Co prawda w opakowaniu znajduje się trochę plastiku, ale jest to tylko element podtrzymujący niektóre części, w tym kilka elementów sterujących. Konstrukcja wykonana jest w całości ze stopu aluminium, co zapewnia tej kierownicy doskonałą wytrzymałość. Można jej używać z praktycznie każdym tytułem sim-racingowym bez najmniejszego problemu; w ogóle się nie podłącza, nawet z podstawą R12. Jeśli chodzi o łopatki, to klikają całkiem dobrze (są mechaniczne), a odstęp między nimi a kierownicą jest moim zdaniem dobry.
Za około pięćdziesiąt euro Moza udostępniła mod, który przekształca kierownicę ES w kierownicę Formuły. Myślę, że to fajne, sprytne i przede wszystkim bardzo ekonomiczne. Wszystko, co musisz zrobić, aby zmienić kierownicę, to zamienić przyciski, QR i całą resztę, ponieważ dzięki temu modowi masz tylko strukturę kierownicy.

Kompatybilność z Moza ES
Jeśli chodzi o kompatybilność ES z ekosystemem Moza, jest to ta sama historia podziału na przedziały: ta kierownica może być używana tylko w bazach danych R3, R5, R9 V2 i R12. A priori jest to kwestia metody komunikacji z bazą, ale to wciąż ekosystem, który nie stosuje kompatybilności do wszystkich swoich produktów. Ponadto kierownica ta może być używana tylko na komputerze PC, podobnie jak praktycznie wszystko inne w gamie Moza.
Stosunek jakości do ceny
Wyceniona na 149 euro, kierownica ES od Moza oferuje doskonały stosunek jakości do ceny, znacznie przewyższając to, co oferuje konkurencja. Z łatwością można wydać nie mniej niż 200 euro za kierownicę wykonaną z materiałów najwyższej jakości i dodać kolejne 80-100 euro za metalowy QR. W Moza dostajesz to wszystko za prawie połowę ceny.
Mój werdykt na temat kierownicy Standalone ES od Moza Racing
Szczerze mówiąc, nie mam wiele więcej do powiedzenia na temat tej kierownicy, poza tym, że: kup ją bez najmniejszego wahania! Jasne, nie masz magnetycznych łopatek z tyłu, tu i ówdzie jest trochę plastiku i nie jest kompatybilna ze wszystkimi bazami Moza. Ale jeśli zamierzasz robić zakupy na tym poziomie cenowym, prawie na pewno nie zamierzasz kupować R16 lub R21 do swojego sprzętu, a ta kierownica jest kompatybilna z praktycznie wszystkimi innymi bazami Moza.
W prawie wszystkich przypadkach, z wyjątkiem sytuacji, gdy potrzebujesz taniego koła zapasowego do użycia z podstawą z najwyższej półki, ES jest dla Ciebie. Poleciłbym go wszystkim pilotom z ograniczonym budżetem, a nawet tym z nieco większym marginesem, jeśli tylko chcesz mieć go jako dodatkowe koło, pod warunkiem, że masz do niego bazę.
0 komentarzy