Pedał Moza SR-P w pigułce

Zalety i wady
✅ Doskonała jakość wykonania
✅ Dobra regulacja pedału
✅ Maksymalny nacisk 100 kg na hamulec Load Cell
❌ Nieco wysoka cena
ㅤ
Producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Moza od kilku lat stara się wyrobić sobie markę w branży i muszę przyznać, że idzie mu to całkiem nieźle. Marka szybko podbiła międzynarodowy rynek wirtualnych wyścigów dzięki kompleksowej, konkurencyjnej i dobrze wycenionej gamie produktów.
Obecnie Moza ma 6 mostków napędowych Direct Drive, 6 kierownic, 3 pedały, deski rozdzielcze, hamulec ręczny, manetkę i wiele innych akcesoriów. Producent ma jednak jeszcze sporo do zrobienia, nie tylko pod względem kompatybilności z konsolami. Poza zestawem R3, który jest kompatybilny z konsolą Xbox, reszta asortymentu Moza jest przeznaczona wyłącznie dla komputerów PC, co stawia tego producenta urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigów w niekorzystnej sytuacji.
Niemniej jednak faktem jest, że produkty Moza są dobre pod względem ceny (nie zawsze), jakości, materiałów, czucia itp. W katalogu marki znajdują się 3 pedalboardy: SR-P-Lite, który jest najbardziej podstawowy, SR-P, który dodaje ogniwo obciążnikowe, oraz CR-P, który jest topowym pedalboardem producenta z ogniwami obciążnikowymi na wszystkich 3 pedałach. Poniżej przedstawię model średniej klasy, SR-P.
Główne cechy techniczne mechanizmu korbowego
- Całkowicie metalowa konstrukcja
- Czujnik obciążenia wytrzymuje obciążenie do 100 kg dla pedału hamulca
- Czujnik kąta na pedałach
- Dostępny w wersji 2-pedałowej, z zestawem sprzęgła
- 16-bitowy interfejs dla czujników kąta
- Kompatybilność z PC tylko przez USB
- Dostępny opcjonalny zestaw akcesoriów do ogniw obciążnikowych
Konstrukcja pedału SR-P
Od samego początku Moza odniosła moim zdaniem sukces w projektowaniu wszystkich swoich produktów. I tak jest również w przypadku SR-P. Mamy przednią płytę, na której zamocowane są pedały i która służy również jako podnóżek. Z tyłu znajdują się pedały, w tym pedał gazu, który ma bardzo dobry rozmiar i przypomina te używane w samochodach klasy pre-mium. Czarna sukienka pokrywa cały zespół pedałów i jest piękna, jeśli o mnie chodzi. Jedynie logo marki na podnóżku znajduje się na tej płytce, ale to udane i przede wszystkim dyskretne rozwiązanie.

Montaż na zamówienie
Technicznie rzecz biorąc, ten pedalboard może być używany na parkiecie lub dywanie, ale nie jestem fanem tego pomysłu. Nawet jeśli ogniwo obciążnikowe może wytrzymać maksymalnie 100 kg, to nadal jest to wystarczający nacisk, aby pedalboard przewrócił się jak na lodowisku, nawet z podkładkami dołączonymi do zestawu.
W rezultacie radziłbym użyć podwozia z tym mechanizmem korbowym, a nawet mocowanie kierownicy doskonale spełni swoje zadanie. Kolejną kwestią, o której warto wspomnieć, jest to, że SR-P jest dostarczany całkowicie zdemontowany, a zadanie jego złożenia spoczywa na tobie. Ale spokojnie, to wcale nie jest fizyka jądrowa; każdy pedał trzyma się razem za pomocą 4 śrub.
Produkcja i wykończenie
Moza zastosowała wzmocnioną stal o „wysokiej wytrzymałości”, jak twierdzą na swojej stronie internetowej, do całej konstrukcji mechanizmu korbowego. Od przedniej płyty po pedały i jest naprawdę solidny jak na mechanizm korbowy, który nie jest tani.
Jakość wykonania jest bardzo dobra. Nie zauważyłem niczego niepokojącego pod względem konstrukcji, niezależnie od tego, czy chodzi o pedały, ich części czy podnóżek. Szczerze mówiąc, jest to dobry produkt, który przeszedł rygorystyczną kontrolę jakości.
Jeśli chodzi o wykończenie, farba jest lekko malowana proszkowo, aby poprawić przyczepność stóp do mechanizmu korbowego. Dotyczy to jednak głównie podnóżka. Na pedałach jest nieco gładka, ale muszę powiedzieć, że dobrze się trzyma. Ponadto lakier jest dobrze wykończony, co nie jest wcale zaskakujące, biorąc pod uwagę doświadczenie Moza.
Zapoznanie się z pedałami
SR-P to produkt średniej klasy, trzeba przyznać, że dość standardowy. Na płycie znajduje się 11 otworów umożliwiających dostosowanie pozycji pedałów. Domyślnie SR-P jest dostarczany w konfiguracji z 2 pedałami, ale można dodać pedał sprzęgła, który jest sprzedawany oddzielnie.
Jak wspomniałem wcześniej, pedały są wysoce regulowane, z rozstawem, płytkami, nachyleniem i całą resztą. Wszystko, co musisz zrobić, to poświęcić trochę czasu, aby znaleźć odpowiednią konfigurację dla swoich stóp. Szczerze mówiąc, jest to pewna zmiana w stosunku do mechanizmów korbowych innych marek, które ograniczają możliwość regulacji pedałów.
Wrażenia podczas gry
Jeśli chodzi o wyczucie, zacznę od pedału przyspieszenia. Jeśli chodzi o wyczucie, jest ono bardzo liniowe pod prawą stopą. Opór jest wyczuwalny, ale moim zdaniem bardzo rozrzedzony, co wcale nie jest złe. Gdy tylko mocno wciśniesz przepustnicę, pedał szybko się wbija, a czujnik kąta bezpośrednio przekazuje informację, że jesteś na 100%. Działa to dobrze, ponieważ jest bardzo precyzyjne, ale wymaga trochę przyzwyczajenia.
W przypadku sprzęgła, jeśli zdecydowałeś się na zestaw, jest dokładnie tak samo jak w przypadku akceleratora: opór jest bardzo mały, co szczerze mówiąc jest bardzo dobre dla pięty.
A teraz danie główne: czujnik siły hamowania. Dla przypomnienia, masz wybór sprężyn i elastomerów, aby dostosować pedał hamulca do swoich preferencji. Po prawidłowym ustawieniu jest to naprawdę dobre uczucie. System ma 2 etapy, a sprężyna jest liniowa, dopóki nie osiągnie elastomeru na drugim etapie. W tym momencie mechanizm korbowy zapewnia pewien zakres ruchu po dotarciu do elastomeru, dzięki czemu wydaje się, że hamujesz jak w prawdziwym samochodzie. Zupełnie inaczej niż u konkurencji w tym samym segmencie. Bardzo podobał mi się hamulec Load Cell w SR-P, ponieważ zapewnia prawie wszystko, czego można oczekiwać od dobrego systemu: dość lekki na początku i mocny na drugim etapie z pewnym ruchem, aby zarejestrować ciśnienie hamowania.

Kompatybilność pedałów SR-P
SR-P jest kompatybilny tylko z komputerami PC i właśnie w tym punkcie widzimy, że konkurencja wykopała bardzo szeroki rów z Moza. Inne marki praktycznie wszystkie oferują urządzenia peryferyjne kompatybilne z konsolami, ale Moza ogranicza się do komputerów PC.
Podobnie jak CR-P, SR-P jest kompatybilny nie tylko z ekosystemem Moza, ale także z innymi bazami i konfiguracjami symulatorów wyścigowych dzięki gniazdu USB, które jest wyjątkowe. Możesz więc podłączyć ten pedalboard bezpośrednio do komputera.
Stosunek jakości do ceny
W cenie 179 euro SR-P oferuje średni stosunek jakości do ceny, zwłaszcza w porównaniu z pedałami Fanatec CSL LC. Dlaczego tak jest? Cóż, Fanatec kosztuje dokładnie tyle samo, ale ma 3 pedały. Aby SR-P był na tym samym poziomie, będziesz musiał wydać dodatkowe 44 euro, a to stawia go na terytorium CSL Elite V2, który jest wyraźnie lepszy między nami.
Niemniej jednak, jakość wykonania SR-P dorównuje jej cenie, a użytkownik otrzymuje produkt naprawdę wysokiej jakości, który oferuje doskonałe wrażenia w grach.
Mój werdykt na temat pedałów SR-P Moza Racing
Chociaż SR-P jest doskonałym mechanizmem korbowym do użytku w symulatorach wyścigów, zwłaszcza z pedałem hamulca, który jest bardzo podobny do lepszej jakości urządzeń peryferyjnych, pozostawia mnie w oczekiwaniu na więcej.
Z pewnością jest to dobre uczucie, zwłaszcza pedał hamulca, który jest bardzo dobry. Jest też fakt, że pedał przyspieszenia jest duży, co znacznie ułatwia ruszanie z miejsca. Pedał sprzęgła również działa bardzo płynnie. Ale cena wywoławcza za wersję z 3 pedałami jest moim zdaniem wysoka.
Jeśli uda ci się znaleźć specjalną ofertę na SR-P i jego zestaw sprzęgła za 200 €, to tak, polecam ten pedalboard i będziesz z niego więcej niż zadowolony. Ale jeśli możesz sobie pozwolić na zainwestowanie nieco więcej, to polecam Fanatec CSL Elite V2, który jest kompatybilny zarówno z konsolami, jak i komputerami PC i kosztuje nieco poniżej 300 euro.
0 komentarzy