Zaznacz stronę
Test et avis sur les différents volants et base direct drive pour le Sim Racing

7 najlepszych baz z napędem bezpośrednim do gier Sim Racing

Sim Racing Nerd

Jako ekspert w dziedzinie wyścigów symulacyjnych testuję najlepsze kierownice, kokpity i gry, aby pomóc ci dokonać właściwego wyboru.

16/07/2025

1

Fanatec Clubsport DD+

Moja opinia na temat fanatec clubsport dd plus dla sim racing

Najlepsza baza z najwyższej półki

2

Fanatec CSL DD Pro

Testy i recenzje jednostki bazowej Fanatec CSL DD pro 8nm

Najlepsza podstawka średniej klasy

3

Fanatec
CSL DD

Testy i opinie na temat płyty bazowej Fanatec CSL DD 5nm

Najlepsza podstawka dla początkujących

Świat wyścigów symulacyjnych przeszedł długą drogę w ostatnich latach, zwłaszcza wraz z pojawieniem się najnowocześniejszych technologii, takich jak napęd bezpośrednikierownice, pedały Load Cell, a nawet dynamiczne kokpity. Teraz bardzo łatwo jest złożyć konfigurację do symulacji wyścigów, a najtrudniejszą częścią jest znalezienie odpowiednich urządzeń peryferyjnych.

Oczywiście nie wszyscy kierowcy wyścigowi są tacy sami, nawet jeśli łączy nas wspólna pasja: wyścigi symulacyjne. Najbardziej uderzające różnice dotyczą stylu wyścigów (F1, rajdy, GT itp.), budżetu przeznaczonego na wyścigi symulacyjne i stopnia, w jakim przywiązujemy wagę do tej dyscypliny. Na przykład streamer, który specjalizuje się w wyścigach samochodowych, będzie miał więcej czasu na sim-racing niż pracownik, który może poświęcić się temu tylko w weekendy.

Jak wspomniałem wcześniej, postęp technologiczny pozwolił nam uzyskać coraz bardziej realistyczne urządzenia peryferyjne do symulatorów wyścigowych, jeszcze bardziej zwiększając immersję. Jednym z tych postępów jest rozwój kierownic z napędem bezpośrednim lub Direct Drive, jak są one powszechnie znane. Kierownice te stają się coraz bardziej powszechne, a czasem nawet przystępne cenowo dla niektórych konfiguracji. W dalszej części przedstawię je i przygotuję listę 6 najlepszych, moim zdaniem, dostępnych na rynku. Lista ta zostanie podzielona na 3 kategorie: podstawową, średnią i najwyższą.

Najlepsze koła Direct Drive dla początkujących

Le Fanatec CSL DD 5 NM

Testy i recenzje podstawy CSL DD od Fanatec

Zalety :

  • Doskonała jakość wykonania
  • Odpowiednia moc w stosunku do ceny
  • Kompletny ekosystem bogaty w produkty
  • Kompatybilny ze wszystkimi platformami

Wady:

  • Kompatybilny tylko z urządzeniami peryferyjnymi innych marek

Zacznijmy więc od produktu, który jest znany i renomowany w branży: Fanatec CSL DD nm. Fanatec CSL DD 5 nm. Niemiecki producent Fanatec jest głównym graczem w świecie wyścigów symulacyjnych, który w 2000 roku stał się jednym z liderów rynku. Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu w grze, Fanatec odniósł sukces w rozwoju swoich produktów, a przede wszystkim podbił serca zarówno amatorów, jak i profesjonalnych kierowców simracingowych.

Urządzenie Fanatec CSL DD 5 nm to raczej prosta podstawa, która służy jako brama do ekosystemu Fanatec. Maksymalny moment obrotowy rozwijany przez silnik osiąga 5 nm, co wcale nie jest złe. Mówiąc o silniku, jest on dość mały i mieści się w pięknej metalowej obudowie. Jest stylowa, solidna i działa również jako radiator.

W grze Fanatec CSL DD 5 nm jest urządzeniem peryferyjnym, które bardzo dobrze odtwarza wszystkie wrażenia z samochodu przed tobą. CSL DD jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi producenta, w tym kierownicami, pedałami i dźwigniami zmiany biegów. W rzeczywistości, jeśli jesteś zainteresowany, udało mi się przetestować kilka samorodków, które możesz klikając tutaj.

Fanatec CSL DD 5 nm to wysokowydajna baza za niewielkie pieniądze. W cenie 350 euro jest to obowiązkowy napęd bezpośredni, który polecam wszystkim symulatorom.

Moza Racing R5

Testy i recenzje Fanatec Standalone R5 Wheelbase

Zalety :

  • Bardzo dobra jakość wykonania
  • Kompletny ekosystem
  • Dobry powrót do sił

Wady:

  • Kompatybilny tylko z komputerami PC

Moza Racing to dość młody gracz w świecie wyścigów symulacyjnych, który został założony w 2021 roku. Szczerze mówiąc, to niewiele lat w grze, ale marka jest w rzeczywistości oddziałem producenta stabilizatorów kamer z ponad 10-letnim doświadczeniem.

Moza Moza R5 bazuje na napędzie bezpośrednim rozwijającym maksymalny moment obrotowy 5,5 nm, a zatem stanowi bezpośrednią konkurencję dla CSL DD 5 nm firmy Fanatec. To dość odważne posunięcie, ale mimo wszystko dobrze wykonane. Konstrukcja R5 jest uderzająco podobna do CSL, ale to dobrze, jeśli o mnie chodzi.

Jeśli chodzi o osiągi, silnik R5 rozwija maksymalny moment obrotowy 5,5 nm, co jest przyzwoitym wynikiem w segmencie, do którego jest skierowany. Należy pamiętać, że jest to typowy model podstawowy, a symulatory wyścigowe w tej kategorii niekoniecznie mają środki, aby pozwolić sobie na bardziej zaawansowaną konfigurację.

Jeśli chodzi o wyczucie, silnik dobrze komunikuje się ze wszystkim, co robi samochód w wyścigach symulacyjnych. Jest precyzyjny, dobrze wyważony i przede wszystkim responsywny. Naprawdę podobał mi się czas spędzony na Moza R5i uważam, że jest to doskonała alternatywa dla uznanych marek w tym segmencie. R5 ma jednak swoje wady, w szczególności kompatybilność tylko z komputerami PC. To prawdziwy wstyd ograniczać go tylko do jednej platformy, zwłaszcza przy cenie 319 USD bez podatku, co stanowi równowartość około 400 EUR z VAT. Należy również pamiętać, że jest to młoda marka i tylko czas pokaże, czy jej produkty są trwałe.

Najlepsze kierownice średniej klasy z napędem bezpośrednim

Thrustmaster T818

Testy i recenzje Thrustmaster T818 Base

Zalety :

  • Dobra jakość wykonania
  • Mocna, precyzyjna kierownica
  • Dobry stosunek jakości do ceny

Wady:

  • Tylko kompatybilny z PC
  • Wyższa cena niż u konkurencji

Thrustmaster jest głównym graczem na rynku urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, i to już od ponad 20 lat. Marka jest obecna głównie w 2 segmentach: podstawowym i średnim, z kierownicami, które zawsze były napędzane przekładnią i/lub paskiem. Te dwie technologie są w porządku, ale szybko pokazują swoje ograniczenia.

T818 T818 to pierwsza kierownica marki z napędem Direct Drive i trzeba przyznać, że jej wprowadzenie na rynek zajęło sporo czasu. Fani Thrustmaster od lat domagali się kierownicy DD, a producent z pewnością ich nie zawiódł.

A więc T818. Design jest całkiem niezły, z dwoma dominującymi kolorami (czarnym i niebieskim) i kilkoma czerwonymi akcentami. Moim zdaniem wygląda świetnie i będzie pasować do każdego zestawu. Podstawa zawiera wewnętrzny system QR, który pozwala na bezproblemowe przymocowanie kół producenta. Szczerze mówiąc, obawiałem się, że Thrustmaster wypuści QR, który nie będzie kompatybilny z jego kołami, ale tak się nie stało.

Jeśli chodzi o moc, T818 rozwija maksymalny moment obrotowy 10 nm, czyli więcej niż jego główni konkurenci, Fanatec CSL DD Pro i Moza R9. Nie jest to aż tak rażące, a różnicę odczują tylko profesjonaliści od wyścigów symulacyjnych.

Jeśli chodzi o czucie, jest ono realistyczne, nawet z funkcją Force Feedback i jej ustawieniami. Podczas moich testów nie byłem zaskoczony, a odczucia były naprawdę realistyczne, godne tego, co robi konkurencja w tym segmencie.

Kolejną przewagą T818 nad konkurencją jest ekosystem Thrustmaster, który jest stosunkowo niedrogi, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że ta baza jest sprzedawana w wyższej cenie niż inne w swoim segmencie. Tak, w prawie idealnym obrazie musiała pojawić się wada. Cena T818 wynosi 650 euro, czyli o 200 euro więcej niż CSL DD Pro i R9. Kolejnym negatywnym punktem tej podstawy jest jej wyjątkowa kompatybilność z komputerami PC, podczas gdy Fanatec obsługuje wszystkie platformy.

Pomijając te dwie „drobne” wady, T818 to nadal doskonała baza do zakupu. Jeśli jesteś fanem Thrustmaster, nie mogę go wystarczająco polecić, nawet za nieco wyższą cenę.

Fanatec CSL DD Pro

Testy i recenzje jednostki bazowej Fanatec CSL DD pro 8nm

Zalety :

  • Doskonały stosunek jakości do ceny
  • Dobre wyczucie jazdy
  • Prawidłowe siłowe sprzężenie zwrotne

Wady:

  • Dość kosztowny ekosystem

Nie zamierzam kłamać, Fanatec jest głównym graczem w branży urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych, zwłaszcza na rynku baz napędów bezpośrednich. The CSL DD Pro to odpowiedź Fanateca na gorący segment baz DD, czyli segmenty powyżej 5 nm i poniżej 10 nm.

Ta baza rozwija 8 nm i jest tak naprawdę tylko zestawem doładowania dla standardowego CSL DD, który wytwarza 5 nm. Różnica polega na zasilaczu, który został zwiększony do 180 W, aby zapewnić maksymalny moment obrotowy 8 nm. W rezultacie konstrukcja CSL DD Pro jest identyczna z jego mniej wydajnym bratem i nie zamierzam zagłębiać się w ten punkt.

Porozmawiajmy trochę o mocy silnika i odczuciach. Jeśli chodzi o odczucia, to czysta błogość. Czujesz wszystko, co robi samochód, ale tym razem z większą intensywnością. Siłowe sprzężenie zwrotne jest bardziej subtelne, a jednocześnie w niektórych przypadkach mocniejsze, zwłaszcza jeśli grasz w tytuły takie jak F1 24, Asseto Corsa itp. Przy okazji, Fanatec wyraźnie celuje w symulatorów wyścigów, którzy uwielbiają wciągające gry wyścigowe z CSL DD Pro, nawet jeśli ta baza jest nadal dość przystępna cenowo dla przeciętnej osoby.

Pod względem jakości wykonania nic się nie zmieniło w porównaniu z wersją 5 nm: jest bardzo dobrze skonstruowany i zaprojektowany tak, aby służył przez długi czas, nawet jeśli o niego nie dbasz. Co więcej, produkty Fanatec są znane z tego, że zachowują swój kształt po wielu latach użytkowania.

Jeśli chodzi o ekosystem, to praktycznie wszystkie produkty producenta są kompatybilne z tą bazą i nie jest to nic nowego. Jedynym problemem jest to, że ekosystem Fanatec jest dość drogi, szczególnie jeśli zdecydujemy się na wszystkie produkty z katalogu.

Przejdźmy teraz do ceny. CSL DD Pro jest wyceniony na 450 € na stronie Fanatec, co nie jest złe dla podstawy, która rozwija się w 8nm. Jest to doskonały stosunek jakości do ceny, jeśli o mnie chodzi, a marka jest bezpiecznym wyborem, jeśli zamierzasz od nich kupować. W każdym razie polecam tę bazę bez najmniejszego wahania.

Najlepsze kierownice Direct Drive z najwyższej półki

Fanatec Clubsport DD+

Moja opinia na temat fanatec clubsport dd plus dla sim racing

Zalety :

  • Potężne siłowe sprzężenie zwrotne z momentem obrotowym 15 Nm
  • Rozszerzona kompatybilność (PC, Xbox, PlayStation)
  • Doskonała precyzja i szybkość reakcji

Wady:

  • Dość wysoka cena

Segment symulatorów wyścigowych z napędem bezpośrednim jest bardzo konkurencyjny, a gracze zajmują się praktycznie wszystkim. Mamy producentów koncentrujących się na poziomie podstawowym (Cammus), tych ze średniej półki (Logitech i Thrustmaster), tych ze średniej i wyższej półki (Simagic, Fanatec, Moza) i oczywiście pre-mium (Simucube).

Segment ten jest podzielony na trzy podsegmenty, głównie podyktowane mocą silnika. Podział pokazuje wyraźny trend: mniej niż 10 nm momentu obrotowego, między 12 a 15 nm i ponad 16 nm. Niewielu markom udaje się mieć produkt dla każdego podsegmentu, a tak jest w przypadku Fanatec. Dzięki CSL DD, ClubSport DD i Podium DD, niemiecka marka od dawna uważana jest za „Go-To” dla symulatorów wyścigów samochodowych poszukujących wysokiej jakości, wydajnych urządzeń peryferyjnych.

Nowym dodatkiem do katalogu Fanatec jest ClubSport DD+, najnowszej generacji baza Direct Drive rozwijająca 15 nm ciągłego momentu obrotowego. To rzadkość w tym segmencie, ale dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu w grze Fanatec wie, co robi, jeśli chodzi o silniki i bazy DD.

ClubSport DD+ jest kompatybilny z PC i Playstation (4 i 5), ma minimalistyczny design, współpracuje z całym ekosystemem Fanatec i zawiera nowy QR2. Co więcej, pod względem wydajności i odczuć, jest to jedna z najlepszych podstaw, jakie Fanatec ma do zaoferowania, co czyni ją obowiązkową pozycją w segmencie dla tych, którzy szukają produktu o wysokiej wydajności w stosunkowo przystępnej cenie (999,95 €).

Kierownica Logitech G Pro Wheel

Test i recenzja kierownicy wyścigowej Logitech G Pro Racing Wheel

Zalety :

  • Zestaw z podstawą i kierownicą
  • Kompatybilny ze wszystkimi platformami
  • Zastosowane materiały premium

Wady:

  • Praktycznie nieistniejący ekosystem
  • Moc ograniczona do 11 nm
  • Trochę wysoka cena za usługi

Widzieliśmy, że Thrustmaster wypuścił swoją pierwszą bazę DD, T818, i skupił się na średniej klasie urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych. Logitech zrobił to samo, ale tym razem wycelował w górną część rynku ze swoją kierownicą G Pro Wheel.

G Pro Wheel to w rzeczywistości zestaw z bazą Direct Drive + kierownicą lub bazą + kierownicą + pedałami, skierowany do najwyższego segmentu, mający na celu podniecenie Moza R16 i Fanatec DD1. Projekt jest udany, podobnie jak materiały. Ale jeśli chodzi o wydajność, to trochę brakuje, jeśli o mnie chodzi. Niestety, G Pro Wheel jest mniej wydajny niż dwie podstawy, do których dążył, z zaledwie 11 nm maksymalnego momentu obrotowego. Jeśli o mnie chodzi, to niewiele, zwłaszcza w cenie, w jakiej to urządzenie jest sprzedawane, i wrócę do tego punktu poniżej.

Projekt jest udany, nawet jeśli podstawa jest dość duża jak na mój gust. Kierownica jest elegancka, wykonana ze szczotkowanego aluminium, ze skórą dookoła i 4 aluminiowymi łopatkami. Jest naprawdę piękna, zgodnie z kodem stylu Logitech.

Jeśli chodzi o wyczucie, to szczerze mówiąc jest ono świetne jak na pierwszą wyprawę w świat napędu bezpośredniego. Kierownica jest precyzyjna, zapewniając mnóstwo informacji zwrotnych na temat tego, co robi samochód. Co więcej, nie zauważyłem martwej strefy na środku. Podsumowując, kierownica G Pro Wheel to bardzo dobry wybór do symulatorów wyścigowych, ale jej cena jest wysoka i wynosi 1100 euro…

Fanatec Podium Wheel Base DD2

Test i recenzja Fanatec Podium Wheel Base DD2

Zalety :

  • Bardzo wysoka baza z momentem obrotowym 20/25 nm
  • Wzorowa jakość wykonania
  • Idealny dla profesjonalnych symulatorów wyścigów
  • Ekosystem bogaty w produkty

Wady:

  • Ceny premium
  • Kompatybilny tylko z PC i Xbox

I wreszcie Fanatec Podium Wheel Base DD2. Moim zdaniem ta baza Direct Drive jest najlepsza na rynku, zarówno dla ogółu społeczeństwa, jak i dla profesjonalnych zawodników.

W zależności od wersji, którą kupisz, otrzymasz 20 lub 25 Nm maksymalnego momentu obrotowego rozwijanego przez potężny silnik na tej podstawie. To po prostu ogromna wartość i będziesz potrzebował dobrego kokpitu, aby móc to wykorzystać, a także dobrze wypełnionego konta bankowego. Dobrą rzeczą w DD2 jest to, że masz możliwość skonfigurowania maksymalnego momentu obrotowego (w procentach), co pozwoli ci dostosować tę bazę do swoich preferencji.

Jeśli chodzi o siłowe sprzężenie zwrotne, jest ono po prostu ultrarealistyczne. Jeśli ustawisz bazę na maksymalną moc, będziesz potrzebował dużych mięśni, aby z niej korzystać, ponieważ jest naprawdę trudna. Wrażenia są tak realistyczne, że zaciera się granica między symulacją wyścigów a rzeczywistością. Ta baza jest precyzyjna, wciągająca i doskonale oddaje różne zmiany trajektorii, przyczepności, wybojów i wszystkiego innego, co robi samochód przed tobą. To ekscytujące i nie potrafię znaleźć żadnych innych słów, aby wyjaśnić, jak się czuję podczas korzystania z DD2.

Oczywiście nie wszystko jest idealne z tą bazą, a wśród jej wad znajdujemy kompatybilność, która jest ograniczona wyłącznie do platform Microsoft, a mianowicie komputerów PC (Windows) i Xbox. Kolejnym minusem jest jej cena. Fanatec to marka premium, a Podium Wheel Base DD2 jest wyceniony na 1499,95 €, a wszystko, co otrzymujesz, to podstawa. To wysoka cena, ale z drugiej strony to wciąż zdecydowanie najlepsza baza z napędem bezpośrednim na rynku, bez wejścia w segment profesjonalnych urządzeń peryferyjnych. W każdym razie, jeśli to podsumowanie sprawiło, że nabrałeś wody w usta, napisałem również bardziej kompleksową recenzję tej podstawy, którą można znaleźć klikając tutaj.

Co to jest kierownica Direct Drive?

Kierownica Direct Drive to rodzaj podstawy lub kierownicy, która wykorzystuje mocny silnik elektryczny do przekazywania siłowego sprzężenia zwrotnego z symulatora, przed którym stoisz. Odbywa się to poprzez podłączenie silnika bezpośrednio do wału kierownicy, co zapewnia lepsze wyczucie, bardziej realistyczne wrażenia, a przede wszystkim mniejsze rozmycie.

Technologia ta jest dość zarezerwowana dla pewnej kategorii sim-racerów z tego prostego powodu, że kierownice Direct Drive są dość drogie, przynajmniej w porównaniu z innymi technologiami dostępnymi w bardziej konserwatywnym dla naszych portfeli segmencie. Dla przykładu, najbardziej znane kierownice dostępne obecnie na rynku to Logitech G29 i G920, (które można odkryć tutaj), które są produktami napędzanymi przekładnią. Technologia ta zazwyczaj wykorzystuje jeden silnik, a w przypadku G29/920 dwa silniki, które są połączone z szeregiem kół zębatych w celu wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Zaletą takiego rozwiązania jest oczywiście koszt, biorąc pod uwagę, że cały system nie jest zbyt skomplikowany z małym silnikiem. Ale są też wady, takie jak hałas, mniejsza precyzja i mniejsza moc.

Podobne artykuły

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *