Sim-racing od dawna błyszczy na komputerach PC, oferując coraz bardziej realistyczne symulacje. Trzeba przyznać, że komputery nadal są najlepiej działającą platformą pod względem realizmu i nie można porównywać systemu kosztującego od 3000 do 4000 euro z konsolą kosztującą nie więcej niż 500 euro. To po prostu nie ma sensu.
Nie da się jednak ukryć, że konsole są bardziej popularne niż komputery PC, choćby pod względem ceny i łatwości obsługi. Na przykład Xbox One, kupujesz go, podłączasz połączenia (zasilanie i HDMI) i jesteś gotowy do pracy. PC nie jest dokładnie tym samym.
W przypadku komputera trzeba indywidualnie wybrać części, złożyć komputer, zainstalować system operacyjny i wszystkie sterowniki, sprawdzić, czy system jest stabilny, a na koniec cieszyć się sobą. Jest jeszcze kilka kroków do wykonania, co może zniechęcić niektórych ludzi.
Przez długi czas konsola Microsoftu była najbardziej upośledzona pod względem urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, mimo że w rzeczywistości to na niej znajdują się najlepsze tytuły wideo. Need For Speed, Forza i tak dalej są dostępne na Xbox One, ale nie ma kilku kół do wyścigów symulacyjnych godnych tej nazwy. Ale na szczęście dla symulatorów wyścigów na konsoli Microsoftu, sytuacja zmieniła się z czasem i mamy teraz mnóstwo wysokiej jakości kierownic do wyścigów symulacyjnych i innych urządzeń peryferyjnych, z produktami premierowych marek, takich jak Fanatec.
W tym artykule opowiem o najlepszych kierownicach dostępnych dla konsoli Xbox One, o różnych zakresach kierownic, a przede wszystkim o najważniejszych rzeczach, których należy szukać w takim urządzeniu.
Najlepsze podstawowe kierownice do Xbox One
Logitech G920

Zalety :
- Dobry stosunek jakości do ceny
- Kompletny zestaw
- Dobra ergonomia
Wady:
- Niejasne siłowe sprzężenie zwrotne
Zaczynamy od wypróbowanego i przetestowanego produktu, tj. Logitech G920. Ta kierownica dzieli wiele funkcji ze swoim bratem, G29, ponieważ są one w rzeczywistości jednym urządzeniem z dwiema wersjami przeznaczonymi do konsol (Xbox i Playstation).
G920 to bardzo popularna kierownica zarówno wśród początkujących, jak i entuzjastów simracingu. Jej design jest stonowany, z czarną powłoką i anodyzowanym aluminium. Szczerze mówiąc, bardzo mi się podoba. Ergonomia kierownicy jest bardzo dobra, a jej opanowanie zajmuje tylko kilka chwil.
Kilkanaście przycisków jest dobrze rozmieszczonych wokół kierownicy, więc nie trzeba się zbytnio gimnastykować, aby do nich dotrzeć. Z tyłu znajdują się również dwie sporej wielkości łopatki do szybkiej zmiany biegów.
Jeśli chodzi o podstawę G920, wykorzystuje ona dwa motoreduktory do zapewnienia siłowego sprzężenia zwrotnego. Jeśli chodzi o technologię dla początkujących, jest to najlepsza z dostępnych, nawet jeśli nie jest często liniowa. Pozwól mi wyjaśnić. Silniki wykorzystują dwie przekładnie śrubowe, aby zapewnić płynne i ciche sterowanie, przynajmniej w teorii. W praktyce sterowanie jest dość niewyraźne. Czasami działa dobrze z odpowiednią dawką, a czasami jest całkowicie poza celem. W zasadzie to jedyny słaby punkt, jaki mogę znaleźć w tej kierownicy.
Podsumowując, G920 to doskonały zestaw do rozpoczęcia przygody z sim-racingiem przy bardzo niskich kosztach. Często wyceniana na mniej niż 300 euro, ta kierownica pozostaje obowiązkowym elementem tej dyscypliny.
Przeczytaj moją pełną recenzję Logitech G920.
Thrustmaster TMX

Zalety :
- Dobra kierownica klasy podstawowej
- Dobra przyczepność
- Dobrej jakości siłowe sprzężenie zwrotne
Wady:
- Silnik może być głośny
Thrustmaster jest jednym z głównych graczy w branży urządzeń peryferyjnych do symulacji, oferującym produkty dla każdej dyscypliny. TMX reprezentuje najlepszy stosunek jakości do ceny na rynku podstawowym.
Konstrukcja TMX jest stonowana, z kierownicą o średnicy 28 cm, przyciskami na niej, plastikową podstawą i pedałami. Ogólnie rzecz biorąc, nie jest krzykliwy i to mi się podoba. Nie podoba mi się jednak ogólna ergonomia produktu.
Trzeba przyznać, że kierownica jest bardzo łatwa do trzymania, ale przyciski nie są zbyt dobrze rozmieszczone, jak na mój gust. Niektóre z nich znajdują się nawet na podstawie, za kierownicą, co utrudnia ich naciskanie „w locie”. Łopatki są jednak duże i przede wszystkim wykonane z metalu.
Podstawa TMX wykorzystuje silnik bezszczotkowy i pasek, aby zapewnić sprzężenie zwrotne siły. Zaletą tej technologii jest to, że można kontrolować moc wyjściową, a tym samym siłę. Moment obrotowy jest liniowy, idealny do symulacji wyścigów, ale silnik hałasuje podczas pracy. Zalecam więc słuchawki z redukcją szumów podczas sesji symulacji wyścigów.
Jeśli chodzi o pedały, są naprawdę tanie. Na twoim miejscu kupiłbym jeszcze jeden, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że ten zestaw nie kosztuje nawet 200 euro.
Przeczytaj moją pełną recenzję Thrusmaster TMX.
Zestaw Moza R3

Zapowiedziany z wielkim entuzjazmem kilka miesięcy temu, podstawowy zestaw Moza R3, opracowany we współpracy z Microsoft dla Xbox Series X/S i PC, jest wreszcie sprzedawany przez chińską markę!
Celem tego zestawu było konkurowanie z Fanatec i jego dominacją na konsolach (Playstation i Xbox) z bazami CSL DD. Jak wiadomo, producenci urządzeń peryferyjnych do sim-racingu muszą ściśle współpracować z Sony i Microsoftem, aby ich produkty były kompatybilne z konsolami. Kontrolery (chipy) muszą być zainstalowane na urządzeniach peryferyjnych do sim-racingu, aby umożliwić im komunikację z konsolami.
Oczywiście, jeśli jesteś nowy w branży, tak jak w przypadku Moza, marki, która jest aktywna w wyścigach symulacyjnych dopiero od 2021 roku, zadanie wygląda co najmniej zniechęcająco. Ale Moza, we współpracy z Microsoftem, ma nadzieję zmienić grę na Xbox.
Zestaw R3 zawiera podstawę Direct Drive o momencie obrotowym 3,9 nm, kierownicę specyficzną dla konsoli Xbox (z przyciskami konsoli) oraz standardowy pedalboard SR-P Lite. Podstawa R3 opiera się na konstrukcji swojej starszej siostry, R5, ale w bardziej kompaktowym formacie. Moza dostarcza również zacisk stołowy w zestawie, umożliwiając instalację podstawy na dowolnym meblu w domu.
Jeśli chodzi o odczucia, R3 oferuje dobre odwzorowanie efektów toru wyścigowego przed tobą, znacznie lepsze niż te wytwarzane przez Logitech G923 i Thrustmaster TX, a także niezbyt drogie (450 €). Zestaw jest dostępny u autoryzowanych dystrybutorów Moza Racing we Francji.
Najlepsze kierownice Xbox One średniej klasy
Logitech G923 TrueForce

Zalety :
- Doskonały stosunek jakości do ceny
- Dobra jakość wykonania
- Kompletny zestaw
Wady:
- Zwrot siły czasami niejasny
Le G923 od Logitech jest w rzeczywistości poważną ewolucją kół G29 i G920. Logitech zauważył, że te dwa koła działały naprawdę dobrze, więc postanowił je ulepszyć, zamiast opracowywać zupełnie nowe. To nie jest głupie i działa.
Tak więc G923 czerpie z designu swoich większych braci i dodaje własne akcenty. Szczerze mówiąc, jest piękny, ergonomiczny, stonowany, a przede wszystkim dobrze wykonany. Kierownica jest łatwa do trzymania, a wszystkie przyciski są w zasięgu ręki. Konstrukcja wykonana jest z metalu, więc nie musisz się martwić o jej solidność, a całość pokryta jest skórą, aby nadać jej bardziej premium charakter. Kierownica posiada również RevLED i programowalny Launch Control.
Podstawa opiera się na tej z G29/G920, ale została ulepszona, a przede wszystkim zawiera technologię TrueForce opracowaną przez Logitech. Technologia ta łączy się bezpośrednio z silnikiem gry w celu pobrania danych i dozowania siłowego sprzężenia zwrotnego. W kategoriach bezwzględnych działa świetnie i znacznie poprawia czucie, ale czasami jest nieco wadliwa. Ponieważ jest to nowa technologia, istnieją problemy z kompatybilnością z tytułami i mam nadzieję, że Logitech będzie w stanie dopracować swoje małe dziecko za pomocą aktualizacji.
Wreszcie, mechanizm korbowy. Posiada trzy dobrej jakości pedały, z systemem sprężyn na hamulcu, aby zapewnić progresywny i przede wszystkim regulowany opór. Za tę cenę (mniej niż 500 euro) jest to doskonały zestaw, zarówno kompletny, jak i przede wszystkim idealny dla amatorów i fanów wyścigów symulacyjnych. W każdym razie, podoba mi się i gorąco polecam.
Przeczytaj moją pełną recenzję Logitech G923.
Fanatec ClubSport Forza Motorsport

Zalety :
- Oficjalna licencja Forza Motorsport
- Doskonała jakość wykonania
- Koncentrator przycisków w stylu supersamochodu
Wady:
- Ceny premium
The ClubSport Forza Motorsport to doskonała kierownica średniej klasy od Fanatec, choć w cenie premium.
Konstrukcja jest wysublimowana, z kołem o średnicy 33 cm (trochę duże jak na mój gust), płaską podstawą, aluminiową ramą i skórą dookoła. Jest wysublimowany i przede wszystkim minimalistyczny, a ja uwielbiam minimalizm.
Pod względem ergonomii, ClubSport Forza Motorsport jest bardzo łatwy w obsłudze, pomimo swoich rozmiarów, które są bardzo podobne do kierownicy samochodowej. Masz koncentrator przycisków z rozszerzeniami w stylu Porsche i AMG do wszystkich przycisków kontrolera Xbox, a także 16 przycisków na górze. Szczerze mówiąc, to więcej niż potrzeba do symulacji wyścigów, nawet na profesjonalnym poziomie. Co więcej, Fanatec dodał mały ekran nad piastą Forza Motorsport ClubSport , aby wyświetlać krytyczne dane pojazdu.
Palety są duże, ale jest ich tylko 2. Szczerze mówiąc, spodziewałem się co najmniej 4, biorąc pod uwagę cenę zestawu. Łopatki są jednak magnetyczne, więc możesz być pewien ultraszybkiej zmiany biegów i błyskawicznej reakcji.
Ponadto kierownica ta jest wyposażona w metalowy szybkozłączkę, co jest doskonałym rozwiązaniem. Nie będziesz musiał martwić się o rozłączanie lub martwe punkty na środku. Co więcej, ta kierownica jest kompatybilna z praktycznie wszystkimi bazami niemieckiego producenta, co daje szeroki wybór pod tym względem. Możesz wybrać kierownicę CSL DD lub ClubSport Wheel Base V2.5 do sim-racingu w niskiej cenie (między 350 a 550 euro), choć w rzeczywistości ostateczny rachunek wyniesie co najmniej 850 euro z kierownicą. Jak wspomniałem powyżej, ta kierownica ma wysoką cenę, ale gorąco polecam ją na Xbox One.
Najlepsze kierownice Xbox One z najwyższej półki
Fanatec ClubSport Porsche 911 GT3 R V2

Zalety :
- Jakość wykonania godna Porsche
- Oficjalna licencja Porsche
- Metalowa piasta i QR
Wady:
- Ceny premium
Kolejna pozycja na tej liście Fanatec ClubSport Porsche 911 GT3 R V2. Co prawda jest to część serii ClubSport niemieckiego producenta, która technicznie należy do klasy średniej, ale biorąc pod uwagę jego cenę, moim zdaniem jest to najwyższa półka.
ClubSport Porsche 911 GT3 R V2 jest, jak sama nazwa wskazuje, oficjalnie licencjonowany przez Porsche GT3. Krótko mówiąc: jest wspaniały. Aluminiowa rama, skóra dookoła, logo Porsche na środku. Jest minimalistyczny i wysublimowany jednocześnie, a ja go uwielbiam.
Przyczepność jest doskonała, z kierownicą o średnicy 32 cm i płaskim spodem. Kierownica nie posiada żadnych przycisków, ponieważ są one częścią piasty ( Podium Button Module Endurance), podobnie jak łopatki. Piasty są inspirowane wyścigami i dlatego będą mylące dla początkujących symulatorów wyścigów. Ta kierownica jest wyraźnie skierowana do konkretnej grupy odbiorców: zagorzałych fanów wyścigów symulacyjnych i profesjonalnych kierowców.
Moduł Podium jest również wyposażony w duży ekran OLED, który wyświetla szczegółowe dane dotyczące trybów, prędkości, obrotów na minutę, włączonego biegu itp. W rzeczywistości jest to największy ekran, jaki Fanatec oferuje w swoich produktach i bardzo mi się to podoba.
Podobnie jak wiele innych modeli niemieckiego producenta, ClubSport Porsche 911 GT3 R V2 posiada metalową szybkozłączkę, która zapewnia niezawodność i realizm. Ten QR umożliwia również przymocowanie kierownicy do praktycznie każdej podstawy Fanatec, pod warunkiem, że jest ona kompatybilna z konsolą Microsoft.
Przejdźmy teraz do ceny. Przy 720 euro bez ofert specjalnych, ten zestaw jest drogi. Należy się tego spodziewać, ponieważ otrzymujesz urządzenia peryferyjne z katalogu Podium firmy Fanatec, które tworzą kierownicę premium. Nie zapominaj, że potrzebujesz podstawy Fanatec, aby móc korzystać z tej kierownicy.
Jeśli o mnie chodzi, jest to najlepsza wszechstronna kierownica do wyścigów symulacyjnych dostępna na rynku. Dzięki niej będziesz w stanie wykonać mnóstwo sesji gier, niezależnie od dyscypliny.
Kierownica Fanatec Podium Racing Wheel F1

Zalety :
- Kierownica F1 Premium
- Wysokiej jakości materiały
- Kompletny zestaw z podstawą DD 20/25 nm
Wady:
- Trudne w obsłudze
- Wysokie ceny
Zakończę wspaniałą kierownicą, która nie jest tak naprawdę dla każdego, a mianowicie Fanatec Podium Racing Wheel F1. Jak sama nazwa wskazuje, jest to kierownica skierowana przede wszystkim do fanów F1 i jeśli o mnie chodzi, trudno będzie zrobić z nią cokolwiek innego. To granica GT2, ale nadal jest to dość niszowa kierownica, jak mówią.
Jeśli chodzi o design, cóż, jest piękny, ale trzeba go pokochać. Kierownica wykonana jest z włókna węglowego, a nadgarstki pokryto Alcantarą, aby zapewnić przyczepność. Znajduje się na niej 11 przycisków, przełączniki, 6 łopatek (w tym 2 analogowe) i ekran OLED. Kolory są krzykliwe i jest to kierownica, która nie pozostanie niezauważona w twojej konfiguracji, mówię ci. Obrót kierownicy można ustawić w zakresie od 90° do 1080°, co daje graczom wiele możliwości.
Zestaw zawiera Podium Wheel Base DD2 który ma maksymalny moment obrotowy 25 nm, co jest po prostu ogromne. Będziesz w stanie poczuć wszystko, co robi Twój samochód, w najdrobniejszych szczegółach.
Mówiłem już o dobrych stronach tej kierownicy, teraz czas na złe. Pierwszą z nich jest to, że nie jest ona łatwa do opanowania dla entuzjastów sim-racingu lub początkujących, a ta kierownica wyraźnie nie jest dla nich przeznaczona. Nawet po setkach godzin spędzonych na symulatorach, przyzwyczajenie się do tej kierownicy zajęło mi trochę czasu.
Drugim słabym punktem jest cena. Wyceniony na prawie 1800 euro bez ofert specjalnych, oficjalna licencja F1 musi być płatna. Ale jednocześnie otrzymujemy wspaniałą kierownicę z włókna węglowego i bazę DD wynoszącą maksymalnie 25 nm. Uważam, że cena jest uzasadniona, zwłaszcza że pakiet jest często w specjalnej ofercie za 1300 euro.
Przeczytaj moją pełną recenzję kierownicy Fanatec Podium Racing Wheel F1.
Różne zakresy kierownicy na Xbox One
Musisz zdać sobie sprawę, że wyścigi symulacyjne to lukratywny rynek dla odpowiednich graczy, więc masz kilka gam urządzeń peryferyjnych, aby dotrzeć do jak największej liczby osób. Muszę powiedzieć, że nie ma sensu sprzedawać produktów garstce fanów, gdy można dotrzeć do całego spektrum entuzjastów sim-racingu.
Ogólnie rzecz biorąc, urządzenia peryferyjne do wyścigów symulacyjnych są podzielone na trzy zakresy: podstawowy, średni i najwyższy. Każdy sim-racer jest wyjątkowy, dlatego produkty są tak zróżnicowane. Osobiście lubię średnią i najwyższą półkę, ponieważ moim zdaniem jest to segment, który oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Otrzymujesz dobrą technologię, a przede wszystkim wszelkiego rodzaju funkcje za stosunkowo niską cenę, ponieważ bardzo łatwo jest uzyskać konfigurację kosztującą ponad 1000 euro w średnim przedziale cenowym.
Zakres podstawowy
Ten zakres charakteryzuje się produktami i urządzeniami peryferyjnymi, które są skierowane przede wszystkim do osób chcących rozpocząć przygodę z sim-racingiem. Wiodącymi markami w tym segmencie są Logitech i Thrustmaster, które często oferują niedrogie opcje w cenie poniżej 300 euro za kierownicę, podstawę i pedały.
W tym zakresie opcje są ograniczone, podobnie jak technologie i funkcje silnika. Na przykład w symulatorach wyścigów siłowe sprzężenie zwrotne jest bardziej realistyczne dzięki silnikowi Direct Drive, który polega na podłączeniu kierownicy bezpośrednio do mocnego silnika. Tyle tylko, że nie jest to opcja dla tej serii ze względu na cenę. Nie zamierzasz kupować kierownicy + podstawy za ponad 600 euro za model podstawowy, prawda?
Średni zakres
Moim zdaniem średnia półka symulatorów wyścigowych oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Otrzymujesz bardzo dobrze wykonane, wysokiej jakości produkty z interesującymi funkcjami, a wszystko to bez uszczuplania twojego konta bankowego.
W tej gamie, przynajmniej na najwyższym poziomie, dostępne są urządzenia peryferyjne z technologiami takimi jak silniki Direct Drive, RevLED, ekrany OELD, łopatki, które są zarówno magnetyczne, jak i analogowe, skóra na kierownicy i tak dalej. Szczerze mówiąc, jest to seria, którą warto kupić, jeśli jesteś amatorem lub fanem wyścigów symulacyjnych, a nawet początkującym kierowcą. Otrzymasz doskonałe wrażenia, a także wysoki poziom immersji.
Najwyższa półka
Jest to miejsce dla dużych graczy, z markami takimi jak Fanatec, które mniej lub bardziej dominują na rynku. Asortyment ten charakteryzuje się doskonale wykonanymi produktami, z dbałością o szczegóły. Zazwyczaj kierownice z najwyższej półki są produkowane we współpracy z takimi markami jak BMW, McLaren, Porsche lub na oficjalnej licencji zawodów takich jak GT3, F1 itp.
Jeśli chodzi o technologię, masz wszystko, co najlepsze. Podstawa Direct Drive, piasty, aluminiowe łopatki, włókno węglowe w kołach, Alcantara i tak dalej. Wszystko, co piękne, drogie i przede wszystkim premium, można znaleźć na tych kierownicach, wraz z ceną, która temu towarzyszy.
Kierownice z najwyższej półki to produkty luksusowe, których ceny z łatwością przekraczają 1300 euro, a nawet 2000 euro. Jeśli jeszcze nie słyszałeś, sim-racing to pasja, która może być bardzo kosztowna.
Czego należy szukać w kierownicy Xbox One?
Porozmawiajmy o najważniejszych elementach, które powinna posiadać kierownica, czy to na Xbox One, czy na innej platformie. W dalszej części chciałbym zaznaczyć, że są to wyłącznie osobiste preferencje, ponieważ każdy sim-racer szuka bardzo specyficznych elementów.
- Ergonomia. Ergonomia jest kwestią subiektywną, ponieważ każda osoba jest wyjątkowa i dlatego inaczej postrzega ergonomię. W kategoriach bezwzględnych powinieneś szukać kierownicy, która jest ergonomiczna i dobrze leży w dłoni. Co więcej, musisz czuć się komfortowo korzystając z niej, ponieważ sim-racing to bardzo wymagająca dyscyplina, podobnie jak ogólnie sporty motorowe.
- Funkcjonalność. Nie wszystkie kierownice do symulatorów wyścigowych na Xbox One są takie same, a większość z nich różni się pod względem funkcjonalności. Najlepiej jest szukać kierownicy z funkcjami, których potrzebujesz, takimi jak RevLED, ekran OLED, 4 łopatki itp. Potrzebujesz urządzenia, które spełnia wszystkie wymagania związane z symulacją wyścigów.
- Jakość wykonania. Powiem ci wprost: nie szukaj tanich marek, ponieważ skończysz z produktami, które zostały wyprodukowane z półki. Skoncentruj się na markowych urządzeniach peryferyjnych wykonanych z wysokiej jakości materiałów. Kierownica powinna cieszyć przez wiele lat, a nie tylko kilka tygodni, zanim wybuchnie w blasku chwały.
- Ekosystem. Tak więc ekosystem jest specyficzny dla każdej marki, a każda z nich opracowuje własny, aby idealnie współpracował z jej produktami. Jeśli zarejestrujesz się w jednej marce, zostaniesz zablokowany w jej ekosystemie, chyba że zmienisz wszystkie swoje urządzenia peryferyjne. Na przykład kierownica Fanatec będzie działać tylko z podstawą i pedalboardem tej samej marki, zwłaszcza na konsoli.
- Pakiety. Chociaż jestem fanem dostosowywania urządzeń peryferyjnych, zestawy świetnie nadają się do rozpoczęcia symulacji wyścigów na Xbox One lub jakiejkolwiek innej platformie. Poszukaj zestawów z kierownicą, podstawą i pedałami, aby uzyskać wszystko za jednym zamachem, bez konieczności szukania kompatybilnych urządzeń.
Którą z nich wybrać?
- Budżet. Zanim zrobisz cokolwiek innego, spróbuj określić budżet na kierownicę, a także na wszystkie inne urządzenia peryferyjne. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z sim-racingiem lub chcesz spędzać kilka godzin tygodniowo, budżet w wysokości 300 euro wystarczy na wszystkie urządzenia peryferyjne. Średnio zaawansowani fani mogą liczyć na 500 lub nawet 600 euro. A jeśli jesteś hardkorowym fanem, to tak naprawdę nie ma ograniczeń co do konfiguracji.
- Stopień zanurzenia. Powiązaną kwestią jest to, że stopień zanurzenia różni się w zależności od osoby. Należy pamiętać, że im wyższy zakres, tym większe odczucia i większe zanurzenie.
- Dostępność. Marki takie jak Logitech i Thrustmaster są dostępne w sklepach, podczas gdy inne nie (między innymi Fanatec). Jeśli jesteś osobą, która chce zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem, nie będzie to możliwe w przypadku wszystkich kierownic.
- Kompatybilność. Radziłbym poszukać kierownic, które są kompatybilne zarówno z Xbox One, jak i seriami X i S. W ten sposób będziesz mieć produkt, który może trwać długo, a nie tylko na konsoli, którą posiadasz.
- Pakiety. Ten punkt jest skierowany do entuzjastów sim-racingu i początkujących: zalecam, aby zawsze wybierać zestawy z kierownicą, podstawą i pedałami. Nie będziesz musiał szukać produktów, które są ze sobą kompatybilne, a twój portfel będzie w lepszej sytuacji, ponieważ ceny pakietów są często obniżane.
0 komentarzy