Sim-racing znacznie się rozwinął w ostatnich latach, zwłaszcza wraz z pojawieniem się konfiguracji kokpitu i wykorzystaniem tej dyscypliny przez zespoły wyścigowe. Podobnie jak piloci linii lotniczych i myśliwców, kierowcy wyścigowi trenują teraz na symulatorach, zwykle używając konsumenckich urządzeń peryferyjnych. Tak, dobrze przeczytałeś: kierowcy F2, GT itp. trenują z kierownicami, które można kupić online. Nie robią tego z Thrustmaster lub Logitech, ale z bardziej wciągającymi produktami.
Zacząłem przygodę z sim-racingiem wiele lat temu i podobnie jak ty, pogubiłem się w wyborze urządzeń peryferyjnych. Między kierownicami, pedałami, podstawowymi technologiami i dźwigniami zmiany biegów jest wszystko, co może zniechęcić najbardziej wytrwałych, i wiem, o czym mówię.
Świat sim-racingu stał się ostatnio morzem urządzeń peryferyjnych i bardzo łatwo jest się w nim zgubić bez niewielkiej pomocy. W tym artykule przedstawię najlepsze kierownice do sim-racingu dostępne na rynku, starając się trafić do wszystkich kieszeni, aby nikt nie był zazdrosny.
Kierownice klasy podstawowej
Zacznijmy od tak zwanych kierownic klasy podstawowej. Kierownice te najczęściej sprzedawane są w zestawie baza + kierownica i pedały, a w tym segmencie dominują Logitech i Thrustmaster. Nie zamierzam mówić o samych kierownicach, ponieważ do ich używania potrzebna jest podstawa, a w tym segmencie po prostu niemożliwe jest uzyskanie dobrego urządzenia peryferyjnego do sim-racingu za mniej niż 200 euro.
Thrustmaster Ferrari 458 Spider

Zalety :
- Doskonały dla początkujących
- Bardzo atrakcyjna cena
Wady:
- Jakość nie jest dostępna
- Słabe wyczucie jazdy
The Thrustmaster Ferrari 458 Spider można uznać za kierownicę klasy podstawowej lub nawet niskiej. Jej plastikowa konstrukcja sprawia, że można ją nabyć za jedyne 110 euro. Dla porównania, można dostać droższe kontrolery niż ten Thrustmaster, a to już dużo mówi.
Jeśli chodzi o jakość wykonania, to szczerze mówiąc jest to zabawka dla dzieci. Nic w tej kierownicy nie działa jak należy i zastanawiam się, dlaczego producent w ogóle ją sprzedaje. Kierownica jest ładna, czerwono-czarna z logo Ferrari pośrodku, ale to wszystko.
Kierownica została zaprojektowana z myślą o wrażeniach z jazdy. Dlaczego? Z tego prostego powodu, że nie ma siłowego sprzężenia zwrotnego. Kierownica wykorzystuje system sprężyn lub coś podobnego do zmiany położenia koła na środku, co daje jej pozory oporu.
Szczerze mówiąc, jeśli chcesz wypróbować sim-racing za niewielką cenę, warto rozważyć Thrustmaster Ferrari 458 Spider . Ale na twoim miejscu wybrałbym inną kierownicę o znacznie lepszej jakości niż ta. A dla zainteresowanych, jest ona kompatybilna z PC i Xbox.
Umieściłem go na tej liście wyłącznie ze względu na jego cenę, która często wynosi około 100 euro, a także dlatego, że jest to dobry sposób na rozpoczęcie dyscypliny.
Przeczytaj moją pełną recenzję Thrustmaster Ferrari 458 Spider.
Thrustmaster T150 RS

Zalety :
- Dobre wyczucie dla początkujących/amatorów
- Powrót siły
- Atrakcyjne ceny
Wady:
- Kruchy mechanizm korbowy
Jeśli o mnie chodzi, wybrałbym Thrustmaster T150 RS na początek przygody z sim-racingiem. To doskonała kierownica w tej cenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, co jest w zestawie.
W zestawie znajduje się kierownica przymocowana do podstawy i mechanizm korbowy, którego jakość jest na wpół wątpliwa. W przeciwieństwie do Ferrari 458 Spider, T150 RS ma sprzężenie zwrotne paska i przekładni. Nie jest to najlepsza technologia, jeśli chodzi o odczucia i wrażenia, ale jest to najlepsze, co można uzyskać w przedziale 200 funtów.
Ta kierownica jest kompatybilna z konsolami Sony, wykorzystuje dużo plastiku w swojej konstrukcji i jest przyzwoitą przystawką do sim-racingu. Średnica kierownicy wynosi 28 cm, a przyczepność jest dobra, nawet jeśli skóra jest trochę zbyt lepka, jak na mój gust.
Łopatki są zintegrowane, również z tworzywa sztucznego, ale to plus dla początkujących. Nie musisz więc kupować dźwigni zmiany biegów, aby zwiększyć immersję. Jeśli chodzi o mechanizm korbowy, jest on również wykonany z tworzywa sztucznego i wygląda naprawdę tanio. Nie próbuj z nim mocno hamować, bo skończysz z tylko jednym działającym pedałem. Nie podoba mi się to i boję się, że złamię go za każdym razem, gdy go używam.
Jeśli chodzi o odczucia i wrażenia, jest w porządku, ale nic więcej. Jest trochę siłowego sprzężenia zwrotnego, trochę oporu, ale niewiele. Ponownie, w tej cenie jest to zrozumiałe i wybaczalne.
Przeczytaj moją pełną recenzję Thrustmaster T150.
Kierownice średniej klasy
Przechodzimy teraz do kierownic ze średniej półki, z cenami między 300 a 400 euro, a czasem 500 euro za niektóre modele, które zaczynają osiągać najwyższy poziom. Wiem, że dla niektórych to trochę drogo, ale średnia półka kierownic do simracingu składa się z kierownic z napędem bezpośrednim lub paskowym, w zależności od budżetu.
Fanatec CSL Elite

Zalety :
- Dobre siłowe sprzężenie zwrotne i doskonałe wrażenia
- Doskonała jakość wykonania
Wady:
- Prawie żaden
Fanatec to marka znana z oferowania produktów najwyższej jakości i przez wielu, w tym przeze mnie, uważana za najlepszą w sim-racingu. Z ponad 20-letnim doświadczeniem w grze, niemiecki producent zawsze był pionierem w technologiach sim-racingowych.
Katalog kierownic Fanatec jest ogromny, z produktami dostosowanymi do wszystkich budżetów i platform. Jedno z urządzeń peryferyjnych, model CSL Elitejest uważana za najlepszą w swojej klasie cenowej.
Ta kierownica ma świetny wygląd, a jej średnica wynosi 30 cm, podobnie jak w przypadku większości kierownic samochodowych. Plus za realizm. Jest wykonana z aluminium, co zapewnia jej wytrzymałość i doskonały wygląd.
Fani zmiany biegów będą zachwyceni, gdy dowiedzą się, że CSL Elite zawiera dwie łopatki montowane na kierownicy, wykorzystujące technologię Snapdome firmy Fanatec. Chociaż gama CSL jest w rzeczywistości podstawową gamą niemieckiego producenta, to - i to mi się w niej podoba - zawiera technologie ze znacznie wyższych serii, takich jak Clubsport.
Dzięki temu otrzymujesz serwomotor DirectForce , który zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy i siłowe sprzężenie zwrotne godne najwyższej klasy bazy, bez rozbijania banku. Fani simracingu wiedzą, że produkty Fanatec są drogie, a CSL Elite nie jest wyjątkiem. W cenie prawie 400 euro otrzymujesz tylko podstawę i kierownicę, którą można łatwo wymienić dzięki systemowi Quick Release. Nie jest to tanie, ale przynajmniej masz produkt wysokiej jakości, który pozwoli ci ścigać się w symulatorach przez wiele lat.
CLS Elite to kierownica, którą poleciłbym wszystkim początkującym symulatorom wyścigów, a także fanom tej dyscypliny.
Logitech G923

Zalety :
- Zestaw z pedałami i kierownicą
- Dobre wykończenie i jakość wykonania
- Prawidłowe wyczucie
Wady:
- Małe martwe strefy
Le G923 to bardzo dobry zestaw kierownica + pedały za 350-400 euro (w zależności od sprzedawcy), przynajmniej dla tych, którzy chcą rozpocząć przygodę z tą dyscypliną. Opierając się na tych samych mechanizmach i tym samym sosie co kierownice G29 i G920, tj. napędzanym przekładnią siłowym sprzężeniu zwrotnym i bardzo atrakcyjnej cenie, G923 jest na dobrej drodze, aby stać się bestsellerem Logitecha, przynajmniej w średnim zakresie.
Wykończenie jest dobre, ze skórą i aluminium na kierownicy oraz stalą na kolumnie kierownicy. Dla tych, którzy uważają, że ta kierownica nie jest solidna, Logitech udowodnił, że jest inaczej dzięki zastosowanym materiałom.
W przeciwieństwie do CLS Elite, który jest sprzedawany praktycznie w tej samej cenie, G923 jest dostarczany w zestawie z dobrej jakości mechanizmem korbowym. Technologia tego urządzenia to Load Cell, z czułymi sprężynami symulującymi hamowanie samochodu. W rzeczywistości istnieje pewne wyczucie, ale nie jest ono na tym samym poziomie, co w przypadku innych układów hamulcowych, takich jak na przykład hydrauliczne. Nie zrozum mnie jednak źle, jest całkiem przyzwoity jak na swoją cenę.
Logitech dobrze zrobił, dodając RevLED do tej kierownicy, tuż nad jej środkiem. Jest to bardzo przydatne do sprawdzania prędkości obrotowej silnika, zwłaszcza jeśli jesteś fanem ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek. Kolejnym pozytywnym punktem jest kompatybilność kierownicy. G923 będzie działać na wszystkich platformach, tj. PC, Xbox One/Series, PS4/5. Więc jeśli chcesz trochę pojeździć w symulatorach, to jest to dla Ciebie.
Szczerze mówiąc, za jedyne 400 euro jest to dobra kierownica, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że jest dostarczana z pedałami. Nie oczekuj, że poczujesz się jak w samochodzie wyścigowym, ale jest to doskonały stosunek jakości do ceny. Naprawdę podobało mi się korzystanie z niej, co jest prawdą w przypadku wszystkich produktów Logitech. Jeśli chodzi o mnie, polecam go osobom z ograniczonym budżetem.
Przeczytaj moją pełną recenzję Logitech G923.
Najwyższej klasy kierownice
Przejdźmy do najwyższej klasy kół do wyścigów symulacyjnych, tych, które zatrą granicę między symulacją a prawdziwymi wyścigami. Dzięki kołom, które zamierzam ci zaprezentować, nie będziesz wiedział, czy robisz wyścigi symulacyjne, czy sesje treningowe na Zielonym Piekle.
W tej gamie kierownic nie znajdziesz zestawu z pedałami. Będą to wyłącznie kierownice i podstawy, ponieważ osoby dokonujące zakupów na tym poziomie szukają produktów premium, a nawet ultra premium.
Fanatec Clubsport F1

Zalety :
- Oficjalna licencja F1
- Niebieski kuty węgiel
- Wysoka siła sprzężenia zwrotnego
Wady:
- Wysokie ceny
- Nieco trudna do opanowania dla początkujących.
Fanatec Clubsport F1 to najwyższej klasy zestaw niemieckiego producenta. Jest to najlepszy z jego asortymentu. Średnica koła wynosi 27 cm, podobnie jak koła wyścigowe, co dodaje dodatkowej warstwy realizmu.
W zestawie znajduje się podstawa DD+ oferująca moment obrotowy 15 nm, co nie jest wcale złe dla urządzenia do symulacji wyścigów skierowanego do ogółu społeczeństwa. Prawdą jest, że Simucube może przejść wyżej, do zakresu 25 nm, ale urządzenia peryferyjne tej marki są przeznaczone głównie dla kierowców wyścigowych, podobnie jak ich ceny.
W F1 Clubsport masz mnóstwo przycisków i przełączników, które pozwalają kontrolować wszystko z precyzją. Pomiędzy Launch Control, Traction Control, Dual Clutch, wszystko odbywa się za pośrednictwem kierownicy lub oprogramowania Fanatec. To bardzo kompletny ekosystem o wysokiej wydajności.
Łopatki F1 Clubsport są oczywiście magnetyczne i zapewniają wysoki stopień intensywności podczas wyścigów symulacyjnych. Jedynymi słabymi punktami tej kierownicy, poza oczywiście ceną, są jej ergonomia i chwyt. Kształt kierownicy jest mylący dla początkujących sim-racingowców, podobnie jak jej chwyt, zwłaszcza w przypadku przycisków i przełączników.
Przyzwyczajenie się do niej zajmie trochę czasu, nawet jeśli masz już pewne doświadczenie w sim-racingu. Niemniej jednak, z pewnością nie kupisz tej kierownicy, jeśli szukasz pierwszej konfiguracji. Wyceniony na prawie 1300 euro, F1 Clubsport jest dość drogim zestawem. Ale jeśli możesz sobie na to pozwolić i chcesz tego, co najlepsze, to śmiało.
Wreszcie, co nie mniej ważne, kompatybilność. F1 Clubsport działa na PC i Playstation. Niestety, fani sim-racingu z Xboxa nie będą mogli korzystać z tej wspaniałej kierownicy.
Kierownica Fanatec Podium Racing Wheel Formula w wersji 25 nm

Zalety :
- Doskonałe wyczucie i jakość wykonania
- 25 nm siłowe sprzężenie zwrotne
- Zestaw z kierownicą i podstawą
Wady:
- Ultra-premium cena
Przejdźmy do kolejnego z produktów premium Fanatec, czyli Podium Formula w wersji 25 nm. Jak sama nazwa wskazuje, ta kierownica ma podstawę, która rozwija 25 nm momentu obrotowego, co jest jeszcze bardziej wciągające niż 20 nm Podium F1, które właśnie widzieliśmy.
Technicznie rzecz biorąc, zestaw ten wykorzystuje części z katalogu Fanatec, a mianowicie ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 X, Podium Advanced Paddle Module i Podium Wheel Base DD2, a całość wyceniono na ponad 2000 euro. Tych, których stać na takie peryferia, zapraszam do dalszej lektury.
Ergonomia kierownicy jest doskonała i powiedziałbym, że jest łatwiejsza do trzymania niż Podium F1. Menu obejmuje włókno węglowe do konstrukcji i aluminium do podstawy i łopatek. Mówiąc o łopatkach, jest ich 6, w tym 2 analogowe. Pozwalają one kontrolować Launch Control, sprzęgło i wiele innych parametrów. Ta kierownica jest wyraźnie skierowana do profesjonalistów sim-racingu.
Kierownica ma mały ekran pośrodku, który wyświetla istotne dane o samochodzie, a także ustawienia przycisków. Nad ekranem znajduje się licznik okrążeń RevLED.
Jeśli koło nie odpowiada Ci i wolisz okrągłe lub z płaskim dnem, możesz je zmienić dzięki systemowi Quick Release firmy Fanatec. Co więcej, QR dostarczany z Podium Formula jest wykonany w całości z metalu, czego można oczekiwać od roweru z najwyższej półki. Nie ma więc martwych stref podczas użytkowania. Jest przylutowany do podstawy.
Jeśli chodzi o mnie, jest to najlepsze koło zamachowe do wyścigów symulacyjnych w tej konfiguracji z 25 nm momentu obrotowego, a Fanatec pokazał konkurencji, zwłaszcza Simucube, że wciąż jest w grze i jest mało prawdopodobne, aby to się zmieniło.
Przeczytaj moją pełną recenzję Fanatec ClubSport Formula V2.5.
Elementy kierownicy do wyścigów symulacyjnych
Zanim przedstawię najlepsze moim zdaniem kierownice do sim-racingu, muszę poruszyć ważny temat: komponenty kierownicy. W zależności od zakresu, w który celujesz, będziesz mieć urządzenia peryferyjne z kierownicą + podstawą tworzącą jeden element, a także będziesz mieć oddzielne kierownice i podstawy.
Jednoczęściowa kierownica i podstawa
Ta gama urządzeń peryferyjnych jest bardzo popularna w symulatorach wyścigowych, szczególnie dla początkujących, którzy nie chcą inwestować dużo pieniędzy i czasu w konfigurację. Prawdę mówiąc, zestaw podstawka + kierownica jest odpowiedni dla graczy konsolowych z Forzą lub Gran Turismo, przynajmniej tak mi się wydaje.
Zazwyczaj te zestawy są dostępne w cenie od 100 do 200 euro, a niektóre modele są nawet wyposażone w pedały. Oczywiście wrażenia są podstawowe ze względu na technologię silnika używaną do siłowego sprzężenia zwrotnego, a te koła są odpowiednie tylko dla początkujących, którzy chcą spędzić kilka godzin tygodniowo na symulacji wyścigów.
Kierownica i oddzielna podstawa
Jeśli o mnie chodzi, to właśnie tutaj zaczyna się sim-racing, z modelami ze średniej i najwyższej półki. Zasada jest prosta: masz podstawę z silnikiem (z napędem bezpośrednim lub pasowym) i kierownicą, którą można przymocować za pomocą systemu Quick Release.
Aby dać ci dobre wyobrażenie o wszystkich kierownicach do sim-racingu, z których możesz wybierać, przedstawię 3 gamy produktów w tej dyscyplinie. W rzeczywistości istnieją 4 gamy urządzeń peryferyjnych do sim-racingu, ale ostatnia z nich jest zasadniczo skierowana do kierowców wyścigowych (najwyższa gama profesjonalna).
Którą z nich wybrać?
Wybór kierownicy do sim-racingu zależy od wielu czynników, w tym :
- Platforma. Musisz wybrać kierownicę, która jest kompatybilna z używaną platformą. Na przykład, w górnej części rynku znajdziesz koła, które działają tylko na komputerach PC i jest to jedna z pierwszych rzeczy, o których należy pamiętać.
- Budżet. Dla początkujących symulatorów wyścigów zalecam budżet od 300 do 400 euro, a jeśli to możliwe, pakiet z kierownicą, podstawą i pedałami. Należy pamiętać, że im wyższa półka cenowa, tym bardziej cena będzie rosła, a jednocześnie otrzymamy mniejszy zwrot z inwestycji w zakresie urządzeń peryferyjnych.
- Dostępność. Na przykład kierownice Fanatec i Simucube są dostępne tylko w sklepach obu marek. Nie ma fizycznych sprzedawców Fanatec, więc nie będziesz mógł zobaczyć kierownic ani wypróbować ich przed zakupem. Przypominam jednak, że produkty tych marek są doskonałe, więc nie warto ryzykować.
- Ergonomia. Po pierwsze, niektóre koła nie są łatwe w obsłudze, zwłaszcza dla początkujących. Jesteśmy przyzwyczajeni do okrągłych kół, a symulowanie wyścigów na prostokątnych może być mylące dla wielu osób. Dlatego musisz wybrać kierownicę, z którą czujesz się komfortowo.
- Ekosystem. Ten punkt zależy od chęci uprawiania sim-racingu. Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z tą dyscypliną, radzę trzymać się jednego ekosystemu (produkty tej samej marki), aby uniknąć problemów z kompatybilnością. Na przykład posiadanie tylko Fanateca działa lepiej niż posiadanie Logitecha i Fanateca.
Wnioski
Kierownice są niezbędnymi urządzeniami peryferyjnymi w każdym symulatorze wyścigów samochodowych. Łączą cię z grą i dają ci informacje zwrotne na temat tego, co robi twój samochód. Wybór jednej z nich jest bardzo ważny, zwłaszcza dla początkujących graczy.
Pierwszą rzeczą do rozważenia jest to, ile chcesz zainwestować w wyścigi symulacyjne. Jeśli chcesz tylko załatwić kilka spraw w niedzielne popołudnie, będziesz potrzebował konfiguracji podstawowej lub nawet średniej klasy. Ale jeśli jesteś pasjonatem, lepiej z czasem przejść na wyższy poziom.
Zapoznaj się z naszymi rankingami według platformy, marki lub typu, aby pomóc Ci dokonać wyboru:
Najlepsze kierownice według platformy
- Kierownice PC
- Kierownice Xbox Series X / S
- Kierownice do konsoli Xbox One
- Kierownice do PlayStation 4
- Kierownice PlayStation 5
Najlepsze lotki według marki
Najlepsze lotki według typu
0 komentarzy