Sim-racing nie jest już taki jak kiedyś, kiedy wystarczyło podłączyć urządzenia peryferyjne do platformy (PC lub konsoli), a następnie spokojnie przejść do sesji. W tamtych czasach było to z pewnością proste, ale w naszych konfiguracjach brakowało elementów, które mogłyby zwiększyć immersję i realizm. Na przykład nikt nie miał wtedy zakrzywionego ekranu ani zestawu słuchawkowego VR, aby naprawdę poczuć się jak w kokpicie bolidu F1.
Możliwe jest posiadanie kompletnej konfiguracji z produktami dostępnymi dla ogółu społeczeństwa. Jeśli teraz zdecydujesz się na konfigurację do wyścigów symulacyjnych, wystarczy kilka godzin, aby zamówić produkty z wygodnej kanapy.
W dzisiejszych czasach producenci produktów do symulacji wyścigów dążą do maksymalizacji realizmu dzięki innowacjom technologicznym i urządzeniom peryferyjnym, które są silnie inspirowane sportami motorowymi. Na przykład, można odwiedzić Sim-Lab i zamówić kokpit do swojej konfiguracji. Już samo to znacznie zwiększy immersję sesji wyścigowych, zwłaszcza jeśli masz zakrzywiony ekran dobrej wielkości. Ale co, jeśli powiedziałbym ci, że można jeszcze bardziej zwiększyć realizm dzięki dynamicznym symulatorom wyścigowym, powszechnie znanym jako kokpity typu jack-up? Cóż, właśnie to zobaczymy. Zamierzam je przedstawić, powiedzieć, co powinny mieć i które z nich są najlepsze.
Najlepsze dynamiczne symulatory wyścigów
Jak można sobie wyobrazić, w tym segmencie jest kilku graczy z kilkoma modelami. Przygotowałem listę 5 dynamicznych symulatorów wyścigowych, które uważam za najlepsze na rynku.
Next Level Racing Motion Platform V3 (zmotoryzowana platforma)

Zalety :
- Kompatybilny z kokpitami Next Level Racing i innych marek
- Kompatybilność z platformami rzeczywistości wirtualnej
- Szybkie, płynne i realistyczne ruchy
- Wydajne oprogramowanie wewnętrzne
- Atrakcyjna cena w porównaniu z konkurencją
Wady:
- Ograniczona maksymalna obsługiwana waga (130 kg)
Zacznijmy od marki, którą lubię w świecie kokpitów, Next Level Racing. Zmotoryzowana platforma Motion Platform V3 to produkt, którego naprawdę lubię używać ze względu na jego kompatybilność z wieloma kokpitami tej marki (NLR), a także podwoziami innych konkurentów.
Platforma jest dość kompaktowa (45,72 x 50,8 x 22,86 cm) i waży nieco poniżej 25 kg. Platforma Motion V3 obsługuje maksymalny kąt nachylenia i przechyłu +/- 10°, z maksymalnym przyspieszeniem 360°. Szczerze mówiąc, to całkiem nieźle jak na tak małą platformę. Ruchy są szybkie, płynne, a przede wszystkim bardzo realistyczne, nawet jeśli grasz w szybką symulację, taką jak Dirt, gdzie będziesz pokonywał jeden zakręt za drugim na pełnym gazie.
Platforma Motion V3 jest kompatybilna z wieloma kokpitami marki, w tym z cieszącym się dużym uznaniem GT Ultimate Cockpit. Next Level Racing opracował oprogramowanie tylko dla tej platformy, dzięki czemu można ją łatwo zintegrować ze wszystkimi dostępnymi na rynku tytułami symulującymi wyścigi, takimi jak Asseto Corsa, F1, Project Cars, ale także symulacje lotów, takie jak Flight Simulator. Moim zdaniem Motion Platform V3 to kompletna platforma, która jest dość przystępna cenowo (poniżej 3400 euro), ale ma swoje małe wady, z których najbardziej zauważalną jest maksymalne wsparcie wagi, które wynosi tylko 130 kg. Oznacza to, że będziesz musiał starannie wybrać kokpit i urządzenia peryferyjne do symulacji wyścigów, a przede wszystkim będziesz musiał wrócić do sportu, jeśli nosisz dodatkowe kilogramy, ponieważ szczerze mówiąc, 130 kg jest szybko osiągane przy przeciętnym wzroście osoby i bardzo prostym kokpicie.
RS1 M4A BLACK

Zalety :
- Pełna kabina z fotelem wyścigowym
- W zestawie znajdują się wszystkie wsporniki, nawet wspornik dźwigni zmiany biegów
- Bardzo dobra jakość wykonania i doskonałe wykończenie
- Solidna konstrukcja
Wady:
- Dość wysoka cena
- Dość ciężki
Przejdźmy teraz do dynamicznych kabin do symulacji wyścigów. Jak wspomniałem wcześniej, są to kompletne produkty typu „wszystko w jednym”. Masz więc zmotoryzowaną platformę, wsporniki do urządzeń peryferyjnych do symulacji wyścigów (podstawa, pedały itp.) oraz fotel wyścigowy. Jedną z tych kabin jest RS1 M4A BLACK która jest dobrym produktem w swojej cenie, nawet jeśli jest ona dość wysoka.
Podwozie RS1 M4A BLACK jest wykonane w całości ze stali nierdzewnej z 4 podnośnikami, które obsługują ruchy kokpitu i są umieszczone w czterech rogach kabiny. W pudełku znajduje się wspornik podstawy, pedały, dźwignia zmiany biegów, tablety i klawiatura/mysz. Podsumowując, to więcej niż większość innych oferuje w swoich produktach i jest to doskonałe, jeśli o mnie chodzi.
Przejdźmy teraz do sedna sprawy: wydajności. Mówiąc wprost, RS1 M4A BLACK jest najlepszy na rynku. Ten zmotoryzowany kokpit jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 100 mm/s, z maksymalnym przyspieszeniem 1g. Szczerze mówiąc, to doskonały wynik dla takiego produktu, zwłaszcza w cenie, za którą jest sprzedawany.
Jeśli chodzi o cenę, RS1 M4A BLACK nie jest tani. Aby kupić ten mały klejnot, trzeba wydać około 16 800 euro i jest on dostępny tylko na zamówienie. Z jednej strony jest drogi - cóż, niezbyt drogi, jeśli porównać go z innymi modelami - ale masz możliwość dostosowania go za pomocą różnych lakierów. W każdym razie, jeśli możesz sobie na to pozwolić, RS1 M4A BLACK to zmotoryzowane podwozie, które poleciłbym fanom dynamicznych symulatorów.
RS G1 1500

Zalety :
- Siłowe sprzężenie zwrotne z systemem haptycznym zatwierdzonym przez FIA
- Solidna obudowa z mocowaniem monitora
- Fotel z wieloma możliwościami regulacji
- Przystępna cenowo obudowa w porównaniu do innych
Wady:
- Dość ciężki
Marka RSEAT jest głównym europejskim graczem w segmencie zmotoryzowanych platform symulacyjnych. Nie brakuje jej doświadczenia i jest prawdopodobnie najlepsza na rynku. Do tego zestawienia wybrałem inny model tego producenta, RS G1 1500, który jest częścią dość obszernej gamy o unikalnym i udanym designie, a jednocześnie jest stosunkowo przystępny cenowo w porównaniu z innymi.
Zacznijmy od podwozia. Obudowa RS G1 1500 jest wykonana w całości ze stali, ze wspornikiem podstawy, wspornikiem pedałów i wspornikiem monitora (od 27 do 90 cali). Szczerze mówiąc, jest to świetne rozwiązanie dla symulatorów wyścigów, którzy chcą mieć ekran bezpośrednio podłączony do swojej konfiguracji. Można również uzyskać mocowanie manetki lub hamulca ręcznego, ale jest to opcjonalne. Cóż, nie zamierzam zbytnio narzekać, ale wolałbym mieć go w pudełku, zwłaszcza gdy widzę, że jest dostępny nawet za 240 euro.
Zmotoryzowana platforma składa się z 4 cylindrów w rogu podstawy, zdolnych do rozwinięcia maksymalnej prędkości 100 mm/s i maksymalnego przyspieszenia 1g. Przypomina to kabinę, którą widzieliśmy wcześniej, i jest to ten sam system używany w obu produktach. Skok cylindrów wynosi prawie 40 mm, co nie jest złym wynikiem.
Pominę urządzenia peryferyjne obsługiwane przez RS G1 1500. Masz więc praktycznie wszystkie prowadnice łańcucha z napędem bezpośrednim, niezależnie od ich mocy wyjściowej. Pedały Load Cell są również kompatybilne z RS G1 1500. Jeśli chodzi o marki, wszystko, co jest obecnie dostępne na rynku, jest kompatybilne z tą obudową, z wyjątkiem produktów Simucube, zwłaszcza prowadnic łańcucha. Będziesz musiał uiścić niewielką opłatę (około 70 euro), aby kupić wspornik do ich podstawy… Szczerze mówiąc, jest to tanie ze strony producenta, zwłaszcza że ten wspornik jest naprawdę tani.
Mówiąc o kosztach, RS G1 1500 można sprzedać za książęcą sumę 12 000 euro. To oczywiście nadal cena premium, ale niższa niż w przypadku RS1 M4A BLACK.
RS Formula M4A

Zalety :
- Elektrycznie regulowane powierzchnie i wsporniki
- Niesamowite wrażenia z symulatora
- Wysokowydajna platforma z napędem silnikowym
Wady:
- Wysokie ceny
Obecnie na rynku nie brakuje dynamicznych symulatorów, a wszystkie są dla nas absolutnie zachwycające. Jednym z najlepszych na rynku jest z pewnością RS Formula M4Aktóry jest produktem zaprojektowanym specjalnie dla F1.
Moim zdaniem projekt jest udany, zwłaszcza w czarnym kolorze. Zmotoryzowana platforma oparta jest na D-BOX, podobnie jak w innych modelach RSeat, które widzieliśmy, z 4 cylindrami zdolnymi do rozwinięcia maksymalnej prędkości 100 mm/s, z przyspieszeniem 1g. Muszę powiedzieć, że jest to obecnie najlepsza tego typu platforma, a różnicę można znaleźć w samym podwoziu.
W przeciwieństwie do RS GT 1500, RS Formula M4A nie zawiera mocowania monitora, ale nadrabia to zmotoryzowanymi mocowaniami suportu i tylnego trójkąta. To fajna opcja, ale nie niezbędna. Ja na przykład wolałbym mocowanie monitora, ale nie można mieć wszystkiego, prawda?
Pozycja za kierownicą RS Formula M4A jest typowa dla F1, ze stopami wyżej niż miednica. Uwielbiam takie kokpity, ale należy zauważyć, że są one ograniczone tylko do F1.
Przejdźmy teraz do ceny. Wyceniony na prawie 19 200 euro, RS Formula M4A jest nadal bardzo drogim produktem dla przeciętnej osoby. Tylko kilku symulatorów wyścigów może sobie na to pozwolić i tak właśnie jest.
RSEAT HF-L4 D-BOX GEN 5 HAPTIC SYSTEM (platforma zmotoryzowana)

Zalety :
- Dobra jakość wykonania
- Rurowa konstrukcja stalowa
- Wysokie maksymalne obciążenie
Wady:
- Wysoka cena w porównaniu do konkurencji
Ostatnią pozycją na tej liście jest RSEAT HF-L4który jest zmotoryzowaną platformą. Symulator ten zawiera technologie, które rozsławiły markę RSeat, takie jak D-BOX, 4 podnośniki, przyspieszenie itp.
RSEAT HF-L4 to platforma, która pasuje do kompatybilnego kokpitu, aby nadać mu dynamiki i wyczucia. Przy maksymalnym przyspieszeniu wynoszącym 1 g, muszę powiedzieć, że jest to realistyczne, szczególnie w przypadku szybkich i intensywnych sesji symulacyjnych.
Jeśli chodzi o wagę, RSEAT HF-L4 obsługuje maksymalne obciążenie 400 kg, co jest po prostu ogromne w porównaniu z bezpośrednią konkurencją, taką jak Next Level Racing Motion Platform V3. Dzięki temu będziesz mieć kompletną konfigurację, w tym kokpit, urządzenia peryferyjne, a nawet monitor, jeśli masz taką możliwość. Pamiętaj tylko, że 400 kg obejmuje również wagę twojego ciała.
Jeśli chodzi o maksymalną prędkość RSEAT HF-L4, wynosi ona 100 mm/s, co jest porównywalne z wszystkimi innymi produktami, które widzieliśmy. Mimo że ta platforma jest niewielka, nadal jest jedną z najlepszych na rynku, co widać w cenie.
Przy cenie wynoszącej prawie 9500 euro jest to moim zdaniem nadal drogi produkt. Jeśli jednak dodamy do niego dobry, kompatybilny kokpit, to cena nie będzie już tak wysoka.
Czym jest dynamiczny symulator wyścigów (jack cockpit)?
Dynamiczny symulator wyścigowy to w rzeczywistości kokpit zamontowany na zmotoryzowanej podstawie z podnośnikami, które symulują zachowanie samochodu. Gdy jesteś w pojeździe i przyspieszasz, hamujesz lub bierzesz zakręt, samochód się porusza. Na przykład podczas pokonywania zakrętu ciało przesuwa się w przeciwną stronę. Jest to całkowicie normalne i nazywa się fizyką.
Kokpit z podnośnikiem ma na celu odtworzenie tych ruchów samochodu w symulatorze wyścigów, aby można je było przekazać użytkownikowi, który siedzi w fotelu swojej konfiguracji. Aby to osiągnąć, dynamiczny symulator wyścigowy musi zawierać szereg elementów, w tym zmotoryzowaną platformę (z podnośnikami), silniki wibracyjne, uchwyty na urządzenia peryferyjne do symulacji wyścigów i tak dalej. Celem jest stworzenie kabiny, która pozwoli ci poczuć wszystko, co robi samochód, którym jeździsz w symulatorze, tak jakbyś faktycznie siedział za kierownicą.
Jakie są rodzaje dynamicznych symulatorów wyścigowych?
Obecnie na rynku dostępne są dwa rodzaje dynamicznych symulatorów wyścigowych:
- Zmotoryzowane platformy. Ten typ dynamicznego symulatora wyścigowego ma postać platformy, którą umieszcza się na ziemi, do której przykręca się kokpit lub fotel wyścigowy. Ten typ jest bardzo modny, ponieważ platformy te są wysoce konfigurowalne i pozwalają na zbudowanie wokół nich konfiguracji, a także są raczej tańsze.
- Kabiny z napędem silnikowym. Ten drugi typ jest bardziej ukierunkowany na profesjonalistów sim-racingu, ponieważ tutaj masz kompletną konfigurację, lub jak mówimy „wszystko w jednym”. Ten typ obejmuje zmotoryzowaną podstawę, uchwyty na urządzenia peryferyjne do wyścigów symulacyjnych, fotel wyścigowy, a nawet uchwyty na inne produkty, takie jak monitory itp. Jest to z pewnością kompletny zestaw, ale będziesz musiał dostosować swoją konfigurację do kabin, a te są raczej nieporęczne, co może być problematyczne dla zawodników z małymi częściami.
Którą z nich wybrać?
Wybór dynamicznego symulatora wyścigowego jest jak wybór prawie każdego innego urządzenia peryferyjnego do symulacji wyścigów: musisz postawić swoje potrzeby na pierwszym miejscu i pójść na kompromis.
- Budżet. Pierwszą rzeczą do ustalenia przy wyborze dynamicznego symulatora jest ustalenie budżetu, którego nie chcesz przekroczyć. Dostępnych jest wiele dynamicznych symulatorów wyścigowych o szerokiej gamie konfiguracji, zwłaszcza w przypadku opcji z jedną platformą i pełną kabiną.
- Obsługa akcesoriów. Podobnie jak w przypadku każdej konfiguracji symulatora wyścigowego, w dynamicznym symulatorze musi być miejsce na bazę i pedalboard. Kompletne kabiny są dostarczane ze wspornikami dla dostępnych urządzeń peryferyjnych, przynajmniej tych sprzedawanych publicznie. Warto jednak najpierw zrobić rozeznanie.
- Prędkość i przyspieszenie. Symulatory dynamiki nie są takie same, a niektóre modele działają gorzej niż inne. Jeśli zdecydujesz się na „powolny” produkt, doświadczysz opóźnienia między tym, co robi samochód, a symulatorem, i tego typu produktów należy unikać.
- Maksymalna obsługiwana waga. Każdy kokpit, podobnie jak każdy fotel, ma swoją maksymalną wagę. Należy zwrócić na to uwagę, zwłaszcza w przypadku platform zmotoryzowanych, ponieważ trzeba je zainstalować pod kokpitem, a maksymalna waga może zostać łatwo osiągnięta, a nawet przekroczona w niektórych przypadkach.
- Przeczytaj opinie użytkowników. Czasami nie ma nic lepszego niż czytanie recenzji pozostawionych przez innych biegaczy, aby uzyskać informacje, których nie znajdziesz nigdzie indziej.
0 komentarzy