Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i setkom produktów opracowanych przez niemieckiego giganta wyścigów symulacyjnych, naprawdę nie muszę ci mówić o Fanatecani nawet o niektórych z jego flagowych produktów. Jeśli o mnie chodzi, Fanatec dorównuje Audi pod względem innowacyjności, jakości wykonania i ceny. Produkty tych dwóch niemieckich marek są premierowe, wysokiej jakości, niezawodne i niezbyt drogie w porównaniu z konkurencją z najwyższej półki.
Nie trzeba dodawać, że aby być w świadomości biegaczy, gdy tylko usłyszą „sim-racing”, musisz być marką, która nie tylko ma bardzo dużą bazę fanów na całym świecie, ale także taką, która oferuje szeroką gamę produktów, aby zadowolić szerokie spektrum biegaczy. Ma to sens z tego prostego powodu, że nie wszyscy sim-racerzy na całym świecie są tacy sami i dlatego będą mieli specyficzne potrzeby w zakresie urządzeń peryferyjnych i sprzętu wyścigowego.
Najprostszym przykładem, który przychodzi na myśl, i który jest również tematem tego artykułu, są koła. Biorąc pod uwagę, że sim-racing jest w dużej mierze inspirowany wyścigami samochodowymi, zgodzisz się, że producenci peryferiów oferują produkty specyficzne dla każdej dyscypliny. Tak jest w przypadku toru, a także Fanatec, Simucube i Moza Racing. W dalszej części przedstawię kilka kierownic Fanatec i przeprowadzę cię przez proces wyboru odpowiedniego urządzenia peryferyjnego do twoich potrzeb.
Różne koła oferowane przez Fanatec
Biorąc pod uwagę, że niemiecki producent urządzeń peryferyjnych do sim-racingu jest jednym z liderów rynku, jego katalog kierownic musi być obszerny. Produkty Fanatec są obecnie podzielone na 3 kategorie: CSL (podstawowa), ClubSport (średnia) i Podium (najwyższa). Mamy więc koła CSL, ClubSport i Podium do różnych sportów motorowych. Postaram się pokazać kilka kół, które obejmują kilka kategorii, a także budżety, ponieważ Fanatec oferuje koła od 120 do 1500 euro.
Kierownica CSL P1 V2

Zaczynamy od najbardziej podstawowej kierownicy, jaką Fanatec oferuje w swojej gamie CSL, CSL Steering Wheel P1 V2. Kierownica ta ma bardzo stonowany design, z kompozytową strukturą, gumowym konturem i dwoma łopatkami z tyłu oraz małym ekranem LED powyżej.
Ta kierownica ma 30 cm średnicy i jest całkowicie okrągła. Ma bardzo stonowany design, z płytą czołową w stylu włókna węglowego, logo Fanatec pośrodku i elementami sterującymi po bokach. Z tyłu znajdują się 2 szare metalowe łopatki i QR1 Lite.
Jeśli chodzi o kompatybilność, ta kierownica będzie działać z praktycznie wszystkimi bazami Fanatec, pod warunkiem posiadania QR Base Side. Jeśli chodzi o platformy, będzie działać tylko na PC i Playstation. Jeśli chodzi o cenę, jest to najtańsza kierownica w ofercie Fanatec, kosztująca 120 euro. Szczerze mówiąc, jest to świetny produkt na początek w wyścigach symulacyjnych, na przykład do driftu lub jazdy turystycznej, a także do gier zręcznościowych.
Kierownica CSL Elite WRC

Przejdźmy teraz do felgi, którą naprawdę lubię, CSL WRC. Ta felga ma 30 cm średnicy, jest całkowicie okrągła, jej struktura wykonana jest ze szczotkowanego aluminium, a krawędzie pokryte są alcantarą.
Pod względem wzornictwa jest bardzo atrakcyjny, z logo WRC pośrodku przedniego panelu i bardzo atrakcyjnym znakiem opony na dole. Kierownica jest bardzo prosta, z wyjątkiem bardzo dużych, jasnopomarańczowych łopatek i pomarańczowych szwów na alcantarze. Nad kierownicą znajduje się również mały ekran LED, a z tyłu umieszczono logo QR1 Lite.
Pod względem ergonomii jest taka sama jak CSL P1 V2: przyciski są dobrze rozmieszczone i łatwo dostępne podczas wyścigów. W rzeczywistości obie kierownice są identyczne, z wyjątkiem użytych materiałów. Jeśli chodzi o kompatybilność, kierownica WRC będzie działać na wszystkich bazach Fanatec, na PC i konsolach. Jeśli chodzi o mnie, jest to idealna kierownica dla entuzjastów wyścigów symulacyjnych, którzy szukają kierownicy, która nie jest zbyt duża, jest dobrej jakości i sprawdzi się w różnych wyścigach samochodowych, a CSL WRC kosztuje zaledwie 200 € z VAT.
CSL McLaren GT3 V2

Przechodzimy teraz do kierownicy w stylu GT i oficjalnej repliki kierownicy McLarena, modelu CSL GT3 V2. Ta kierownica jest po prostu wysublimowana, z włóknem węglowym w swojej strukturze, gumowymi uchwytami, 4 łopatkami z tyłu, w tym 2 w pełni regulowanymi analogowymi łopatkami do kontroli startu, sprzęgła i całej reszty.
Pod względem wzornictwa jest naprawdę piękna, zwłaszcza z włóknem węglowym, przyciskami i przełącznikami, małym ekranem i jasnopomarańczowymi łopatkami. Kierownica ma 30 cm średnicy i raczej prostokątny kształt, dzięki czemu idealnie nadaje się do wyścigów GT. Jednak ta kierownica jest dostarczana z QR1 Lite, co ogranicza jej użycie z bazami Fanatec, zwłaszcza tymi, które rozwijają więcej niż 8 nm momentu obrotowego.
Jeśli chodzi o kompatybilność, są to PC, Playstation i Xbox, nawet jeśli kierownica jest oznaczona marką Xbox. Musisz jednak uważać na bazę, którą posiadasz, ponieważ to określi, czy będzie działać na twojej platformie.
Przejdźmy teraz do ceny. McLaren GT3 V2 kosztuje 200 euro z VAT. Jeśli chodzi o mnie, ta kierownica jest doskonała w tej cenie, szczególnie pod względem jakości wykonania, ergonomii i sterowania. Jedynym słabym punktem tego koła jest jego QR1 Lite, który ogranicza jego użycie z dużymi tylnymi widełkami, chyba że zamienisz ten QR na metalowy.
Kierownica ClubSport Formula V2.5 X

Przyjrzyjmy się kierownicy zaprojektowanej specjalnie do wyścigów Formuły, czyli ClubSport Formula V2.5 X. Jak sama nazwa wskazuje, ta kierownica jest idealna do wszystkiego, co ma związek z F1, F3 i resztą. Posiada konstrukcję z włókna węglowego o prostokątnej średnicy 27 cm, alcantarę na uchwytach, 2 łopatki z tyłu, a także metalowy QR1, wiele elementów sterujących na płycie czołowej i mały ekran LED zwieńczony diodą RevLED.
Pod względem wzornictwa nie ma wiele do powiedzenia, poza tym, że ta kierownica jest wysublimowana. Połączenie włókna węglowego, czerni i jasnej czerwieni nadaje jej wspaniały wygląd, który pasuje do każdego symulatora wyścigowego. ClubSport Formula V2.5 X jest standardowo wyposażona w metalowy QR1, dzięki czemu może być używana z mocnymi podstawami, takimi jak Podium DD1 i DD2. Co więcej, ergonomia jest po prostu doskonała, a wszystkie elementy sterujące łatwo mieszczą się pod palcami.
Jedyne dwie wady, jakie mogę znaleźć w tej kierownicy, to 2 łopatki i mały ekran na przednim panelu. Jeśli chodzi o łopatki, naprawdę chciałbym mieć co najmniej 4, w tym 2 analogowe, a jednocześnie większy ekran.
Jeśli chodzi o kompatybilność, ta kierownica została zaprojektowana do pracy na Xbox, PC i Playstation. Jeśli chodzi o cenę, będziesz musiał wydać 350 euro, aby ją zdobyć. To drogo, ale jednocześnie jest to urządzenie premium, idealne do pół-zręcznościówek i symulacji F1.
Podium Porsche 911 GT3 R

Zakończmy kierownicą, która naprawdę mi się podoba, Podium Porsche 911 GT3 R. Dostępna w 2 wersjach (skóra i alcantara), ta kierownica jest po prostu wspaniała. Jak można się spodziewać, kierownica ta została opracowana we współpracy z Porsche, więc jakość wykonania jest bez zarzutu.
Przy średnicy 32 cm ta kierownica jest nieco większa niż pozostałe, ale jej płaska podstawa oznacza, że można ją z łatwością stosować we wszystkich konfiguracjach. Rama wykonana jest z anodyzowanego aluminium i pokryta skórą lub alcantarą. Z tyłu znajduje się metalowy QR1, umożliwiający użycie tego koła na dużych tylnych widełkach.
Jeśli chodzi o elementy sterujące, kierownica ich nie ma, ponieważ znajdują się w Podium Module Endurance, a Ty masz wszystko, czego potrzebujesz: mnóstwo przycisków, duży ekran, 6 łopatek, przełączniki i cały ten szajs. Jest kompletny, idealny do użytku w GT3, wyścigach wytrzymałościowych i tak dalej.
Ergonomia jest doskonała, czego można oczekiwać od kierownicy, która kosztuje 650 euro w specjalnej ofercie. Jedynym minusem tej kierownicy jest jej kompatybilność z platformami: tylko PC i Playstation są obsługiwane przez tę kierownicę, a to trochę szkoda dla graczy Xbox. Niemniej jednak polecam ją wszystkim początkującym kierowcom wyścigowym, ponieważ uważam, że jest to jedna z najlepszych kierownic, jakie Fanatec ma do zaoferowania dla tytułów symulacyjnych.
0 komentarzy