Istnieje wiele urządzeń peryferyjnych i akcesoriów do symulatorów wyścigów, z bardzo konkretnym przeznaczeniem dla każdej dyscypliny sportów motorowych. Główne elementy konfiguracji to podstawa Direct Drive, kierownica specyficzna dla danej dyscypliny i zestaw pedałów, najlepiej w technologii Load Cell. Jeśli możesz sobie pozwolić na kokpit, to jest to duży plus, ponieważ zwiększa to immersję.
Oczywiście entuzjaści gier będą zwracać uwagę na inne aspekty symulacji, związane z ich konfiguracją. Jednym z przykładów jest użycie zakrzywionego monitora ultraszerokokątnego, dzięki czemu masz przed sobą ogromną przednią szybę wyświetlającą tor, na którym się ścigasz. Nie jest to jednak konieczne, ponieważ można grać na jednym monitorze, a wrażenia będą równie dobre.
Jeśli chodzi o dyscypliny specjalistyczne, oczywiście mamy dla nich sprzęt. Jeśli jesteś fanem zmiany biegów, manetki są urządzeniami peryferyjnymi, które można dodać do konfiguracji bez nadwyrężania budżetu. Istnieją również deski rozdzielcze do wyświetlania danych telemetrycznych specyficznych dla pojazdu lub toru, na którym się znajdujesz. Są też hamulce ręczne. To urządzenie peryferyjne jest bardzo popularne wśród entuzjastów cross-country, ale reszta społeczności wyścigowej ma co do niego mieszane uczucia.
Czy hamulec ręczny ma jakiekolwiek zastosowanie w symulatorach wyścigowych, czy też jest tylko dodatkiem na pokaz? Tego właśnie się dowiemy, wraz z 3 najlepszymi hamulcami ręcznymi na PS5.
Najlepsze hamulce ręczne na PS5
Przejdźmy do sedna sprawy: jakie są najlepsze hamulce ręczne kompatybilne z konsolą Sony, PS5? Chociaż rynek symulatorów wyścigowych jest ogromny, z wieloma globalnymi graczami i dziesiątkami, jeśli nie setkami, urządzeń peryferyjnych, niewiele z nich jest kompatybilnych z konsolami, w szczególności z PS5. A te wysokiej jakości można policzyć na palcach jednej ręki.
Sony i Microsoft prowadzą bardzo zamkniętą politykę, jeśli chodzi o ich ekosystem. Jeśli producenci ci nie zweryfikują swoich produktów za pomocą dedykowanego kontrolera, nie będą one kompatybilne z ich platformą.
W rezultacie mamy doskonały rynek pod względem produktów i różnorodności na PC, podczas gdy konsole są często spychane na boczny tor. A jednak konsole są w stanie uruchomić prawie wszystkie tytuły sim-racingowe, ale ściany ich ekosystemów ograniczają graczy do zaledwie kilku wybranych marek sim-racingowych.
Hamulec ręczny Fanatec ClubSport V2

Zacznijmy od pierwszego hamulca ręcznego na tej liście i nie jest to zwykły hamulec ręczny: Fanatec Handbrake V2, zastępujący V1.5. Zniknął sprężynowy czujnik analogowy, zastąpiony przez ogniwo obciążnikowe.
Konstrukcja V2 nie zmienia się zbytnio w porównaniu do poprzednika; zamiast prostych linii, są teraz zakrzywione linie, które wyznaczają całe peryferia symulatora. Tym razem kolor jest również prosty, bardzo ciemnoszary z tendencją do czerni.
Pod względem wydajności jesteśmy doskonale obsługiwani, znacznie wyprzedzając konkurencję na PS5. Dzięki regulowanemu ogniwu obciążnikowemu można łatwo, a przede wszystkim szybko, odnaleźć się w sztuce cięcia poprzecznego. Rękojeść jest responsywna, regulowana w kilku pozycjach i tym razem z metalową głowicą, w przeciwieństwie do piankowej w V1.5.
Wrażenia zapewniane przez to urządzenie peryferyjne są po prostu doskonałe i osobiście nie spodziewałbym się niczego mniej od Fanatec. V1.5 był już bardzo dobry w swojej dziedzinie, z agresywną ceną, a V2 podnosi poprzeczkę znacznie powyżej konkurencji.
Gdy tylko pociągniesz drążek do tyłu, nie tylko uzyskasz wizualną reprezentację hamowania tylnych kół samochodu, ale także poczujesz ramię, z oporem stopniowo rosnącym aż do końca skoku. Wszyscy wiemy, że LC nie oferuje zbyt dużego skoku drążka, ale wyczucie nadrabia to z nawiązką. To zdecydowanie najlepszy hamulec ręczny, jaki można znaleźć na konsolach Sony, czy to PS5, czy PS4.
Na koniec przejdźmy do ceny. Hamulec ręczny V2 kosztuje zaledwie 200 euro w sklepie Fanatec, co czyni go najlepszą ofertą z całej serii, znacznie przewyższając pozostałe dwa na tej liście pod względem wyczucia, wrażeń na torze, realizmu, immersji i ceny. To najlepszy wybór, jeśli chcesz mieć to, co najlepsze na rynku.
Hamulec ręczny Thrustmaster TSS

Firma Thrustmaster dodała do swojej oferty urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigów samochodowych manetkę i hamulec ręczny. TSS opiera się na metalowej konstrukcji i jest oficjalną repliką hamulca ręcznego Sparco. Obie marki współpracują ze sobą nad wieloma urządzeniami peryferyjnymi do symulatorów wyścigów od kilku lat, a Sparco jest dobrze znane w świecie sportów motorowych.
TSS działa w dwóch trybach: sekwencyjnej zmiany biegów lub hamulca ręcznego. Mechanizm wykorzystuje czujnik analogowy ze sprężyną do zarządzania oporem. W trybie hamulca ręcznego TSS wykazuje się dobrą responsywnością, zapewniając jednocześnie realistyczne odczucia. Im mocniej pociągniesz drążek, tym bardziej koła z tyłu samochodu będą hamować i ostatecznie się zablokują. Jest to porównywalne z tym, co oferuje RS Logitecha w trybie progresywnym, ale jest znacznie lepsze niż tryb On/Off produktu Logitecha.
TSS jest uważany przez wielu kierowców za doskonały hamulec ręczny do wyścigów symulacyjnych i mógłbym się z tym zgodzić, gdyby jego cena detaliczna nie była tak wysoka. Wycenione na 300 euro urządzenie peryferyjne Thrustmaster jest po prostu zbyt drogie w stosunku do tego, co oferuje. Jasne, jest dobrze wykonany, wysokiej jakości i kompatybilny z PS5, ale cena wywoławcza jest moim zdaniem zbyt wysoka.
Logitech RS Shifter i hamulec ręczny

Logitech jest jednym z niewielu producentów oferujących urządzenia peryferyjne kompatybilne z PS5. W przypadku hamulców ręcznych mamy RS Shifter & Handbrake. Jest to hybrydowe urządzenie, które łączy w sobie sekwencyjną dźwignię zmiany biegów i hamulec ręczny.
Konstrukcja RS jest bardzo atrakcyjna, z całkowicie czarną obudową i elektrycznie niebieskim pierścieniem na uchwycie. To urządzenie jest zgodne z kodem stylistycznym serii Pro firmy Logitech i osobiście mi się podoba.
Do montażu służy wspornik, który umożliwia montaż RS w poziomie lub w pionie, z uchwytem o regulowanej wysokości. Obudowa jest dość duża, ponieważ musi pomieścić dwa tryby pracy. Jednak po zainstalowaniu w konfiguracji, czy to na stole, czy na obudowie, nie jest to tak naprawdę zauważalne.
Przejdźmy teraz do wrażeń. RS Logitecha działa na 2 sposoby: progresywny lub On/Off. Jeśli chodzi o opcję progresywną, to z tego co pamiętam żadna gra wyścigowa na PS5 jej nie obsługuje, a szkoda, bo na PC ten hamulec ręczny sprawdza się znakomicie.
Jeśli chodzi o tryb On/Off, działa on dobrze w kategoriach bezwzględnych, ale bez żadnej informacji zwrotnej z hamulca ręcznego. Oznacza to, że podczas wyścigu nie będziesz wiedział, czy tylne koła samochodu są zablokowane, czy nie, z wyjątkiem wskazań wizualnych. Możesz zapytać, dlaczego takie urządzenie znalazło się na tej liście. Cóż, niewiele z nich jest kompatybilnych z PS5, więc lepiej mieć fajne urządzenie peryferyjne, które nie radzi sobie dobrze na torze, niż nic.
Dlaczego warto używać hamulca ręcznego w symulatorach wyścigowych?
Krótko mówiąc: przydatność hamulca ręcznego w wyścigach symulacyjnych zależy od kontekstu. Jeśli twoja konfiguracja jest przeznaczona tylko do wyścigów wytrzymałościowych, GT lub F1, nie będziesz potrzebować hamulca ręcznego, ani nawet dźwigni zmiany biegów. Podstawa DD, kierownica, pedały i kokpit to wszystko, czego potrzebujesz, o ile urządzenia peryferyjne są wystarczająco dobre.
Jednak wyścigi symulacyjne nie ograniczają się do tych 3 dyscyplin sportów motorowych. Mamy rajdy, rallycross, Formułę D i wiele innych zawodów, które wymagają hamulca ręcznego, i nie mówię tu o tytułach zręcznościowych, takich jak Need For Speed. Jak wspomniałem wcześniej, wszystko zależy od kontekstu wyścigów.
Fan F1 nie będzie szukał hamulca ręcznego, podczas gdy fan rajdów będzie potrzebował hamulca ręcznego, aby wystartować na odcinkach specjalnych i innych torach wymagających takiego urządzenia.
0 komentarzy