Sim-racing to znacznie więcej niż wybór kierownicy i pedałów, aby ścigać się na odcinkach rajdowych lub bić czasy okrążeń na torach całego świata. Sim-racing to dyscyplina sama w sobie, a dla niektórych nawet pasja, a zbudowanie konfiguracji wymaga czasu, wiedzy, a przede wszystkim odpowiednich urządzeń peryferyjnych.
Jak już wspomniałem, wyścigi symulacyjne to nie tylko kierownica i pedały. Musisz pomyśleć o wyborze kilku innych urządzeń peryferyjnych, takich jak ekran (ekrany), kokpit (jeśli możesz sobie na to pozwolić), platforma, a także dźwignia zmiany biegów.
Co prawda, wielu z was może zadawać sobie pytanie „po co mi dźwignia zmiany biegów, skoro moja kierownica ma łopatki?” i powiedziałbym, że jest to doskonałe pytanie, na które odpowiedź można podsumować jednym słowem: immersja.
Nawet jeśli ogólnie sporty motorowe powoli zmierzają w kierunku sekwencyjnych skrzyń biegów, a nawet automatycznych skrzyń DCT, nie ma nic lepszego niż mechaniczna skrzynia biegów, aby maksymalnie zwiększyć immersję, aby poczuć wszystkie wrażenia wytwarzane przez samochód. W przypadku wyścigów symulacyjnych jest tak samo: dźwignia zmiany biegów zapewnia realizm, zaangażowanie w symulację i wyjątkowe doznania.
Jak można sobie wyobrazić, na rynku dostępnych jest wiele dźwigni zmiany biegów, podobnie jak kierownic, pedałów, widełek itp. i wybór jednej z nich nie jest łatwym zadaniem. W tym artykule przedstawię najlepsze dźwignie zmiany biegów do wyścigów symulacyjnych dostępne obecnie na rynku, w zależności od budżetu.
Różne rodzaje dźwigni zmiany biegów w sim-racingu
Podobnie jak w samochodzie wyścigowym, w sim-racingu istnieją dwa rodzaje dźwigni zmiany biegów. W rzeczywistości są 3, ale trzecia to hybryda.
- Dźwignia zmiany biegów H Pattern, która jest standardową dźwignią zmiany biegów, jaką można znaleźć w samochodach z mechanicznymi skrzyniami biegów. Biegi są ułożone obok siebie w kształcie litery H, z 6, 7 lub 8 biegami (w tym wstecznym). Ten typ dźwigni zmiany biegów może być również używany jako hybryda w sim-racingu, z dodatkiem funkcji sekwencyjnej.
- Sekwencyjna dźwignia zmiany biegów, która jest dźwignią, w której biegi są zmieniane sekwencyjnie, tj. jeden po drugim, przesuwając dźwignię w górę lub w dół na jednej osi. Dźwignie te są szybsze podczas zmiany biegów i mogą być stosowane w samochodach z 6 lub 7 biegami, a nawet więcej (nie obejmuje to biegu wstecznego).
Shifter Fanatec Clubsport SQ V1.5

Zalety :
- Doskonała konstrukcja
- Dźwignia zmiany biegów Premium i hybrydowa
- Doskonałe wyczucie podczas użytkowania
Wady:
- Trochę trudne do opanowania
- Nieco ciężki
- Ceny premium
Zacznijmy od, jak dla mnie, najlepszego shiftera do wyścigów symulacyjnych na rynku, jeśli możesz sobie na niego pozwolić, ponieważ nie jest tani. Fanatec oferuje kilka doskonałych urządzeń peryferyjnych i Clubsport SQ V1.5 Shifter jest jednym z nich.
Jego całkowicie metalowa konstrukcja zapewnia solidność i doskonałe wyczucie, kosztem wysokiej masy (około 3,3 kg). Będziesz potrzebował dobrej konfiguracji, aby podłączyć i używać tego przełącznika.
Podobnie jak Thrustmaster TH8A, manetka Clubsport SQ V1.5 jest manetką hybrydową z trybem H Pattern i sekwencyjnym. W przeciwieństwie do TH8A, nie trzeba modyfikować manetki, aby przełączać się z jednego trybu na drugi, ponieważ odbywa się to za pomocą małego przełącznika.
Dźwignia zmiany biegów jest inspirowana Porsche 911 i oferuje 8 biegów, w tym bieg wsteczny. Podobnie jak w Porsche, bieg R (wsteczny) włącza się poprzez naciśnięcie dźwigni, aby zapobiec przypadkowej zmianie biegu. To plus dla bezpieczeństwa, ale nie dotyczy to 7. biegu. Ostatni bieg jest również przełączany przez naciśnięcie dźwigni. W przypadku simusa z tylko 6 biegami nie ma problemu. Ale w przypadku innych, obsługa jest niebezpieczna, a przede wszystkim frustrująca na początku. Przyzwyczajenie się do tej dźwigni zajmie trochę czasu, a szkoda.
Czuć, że biegi wchodzą mocno, a przede wszystkim są przyjemne w dotyku. Nie jest to jednak łatwe do opanowania, zwłaszcza dla początkujących. Można pomylić biegi, a przyzwyczajenie się do dźwigni zmiany biegów wymaga trochę praktyki.
Jeśli chodzi o montaż, jest on na najwyższym poziomie. Fanatec ma płytkę do pozycjonowania shiftera w dowolnym miejscu w konfiguracji, czy to na stole, czy w kokpicie. Wspaniale jest mieć taki poziom elastyczności, ale nie tak wspaniale, gdy trzeba kupić płytkę za 40 euro, a shifter kosztuje 250 euro.
Przejdźmy teraz do kompatybilności. Mówiąc najprościej: to urządzenie peryferyjne jest kompatybilne z PC, Xbox i Playstation. Na konsolach trzeba mieć bazę Fanatec kompatybilną z platformą, co nie jest konieczne na PC.
Ten produkt jest zdecydowanie najlepszy do wyścigów symulacyjnych na wysokim poziomie lub dopiero rozpoczynających tę wspaniałą przygodę. Jest to drążek zmiany biegów, który mogę gorąco polecić. Jest to jednak nadal produkt premium, a wraz z nim cena.
Przeczytaj moją pełną recenzję przerzutki Fanatec Clubsport SQ V1.5.
Przełącznik Logitech G Driving Force Shifter

Zalety :
- Bardzo atrakcyjna cena
- Idealny dla początkujących
Wady:
- Prawie żaden
Kontynuujmy z dźwignią zmiany biegów dostępną dla każdego, czyli Logitech G Driving Force Shifter. Jest to niedrogi shifter, idealny dla początkujących symulatorów wyścigów, którzy chcą dodać trochę immersji do swojej konfiguracji.
G Driving Force Shifter wykorzystuje stal i skórę do swojej konstrukcji, co jest nie lada wyczynem, biorąc pod uwagę cenę, jaką oferuje (65 euro na stronie producenta). Model ten ma 7 biegów, w tym bieg wsteczny, dzięki czemu jest idealny dla większości sympatyków wyścigów, którzy chcą przyzwoitego urządzenia bez nadwyrężania budżetu.
Jego stalowa konstrukcja zapewnia dobrą trwałość, nawet podczas intensywnej zmiany przełożeń. Co więcej, manetka G Driving Force Shifter jest wyposażona we własne zaciski do montażu na stole.
Porozmawiajmy teraz o kompatybilności. Ten shifter będzie działał na PC i konsolach (PS4 i Xbox One), o ile masz jedną z kierownic tej marki, a mianowicie G923, G29 i G920. To wciąż dobry produkt w tej cenie, zwłaszcza jeśli korzystasz tylko z ekosystemu Logitech. Konfiguracja będzie kosztować tylko około 300 euro ze wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi (kierownica, podstawa, pedały i manetka).
Przeczytaj moją pełną recenzję Logitech G Driving Force Shifter.
Thrustmaster TH8A

Zalety :
- Dobra jakość wykonania
- Szeroka kompatybilność z platformami
- Tryb sekwencyjny
Wady:
- Trochę trudne do opanowania
Na zakończenie tej listy Thrustmaster TH8A. Mówiąc prościej, jeśli szukasz manetki, która zapewnia dobre wyczucie i przyzwoitą reakcję, to jest ona dla Ciebie, nawet jeśli ma swoje wady.
TH8A jest co prawda dość starym shifterem, ale nadal zawiera kilka wysoce rozwiniętych technologii, takich jak zastosowanie potencjometru, czujnika magnetycznego dla biegów, a nawet trybu sekwencyjnego, co czyni go hybrydą. Dzięki H Pattern otrzymujesz 8 biegów, w tym bieg wsteczny, co czyni go bardziej wszechstronnym niż Logitech, który widzieliśmy wcześniej. W przeciwieństwie do innych, bardziej zaawansowanych manetek, przełączanie z trybu H Pattern na tryb sekwencyjny nie jest proste: musisz zdjąć górną płytkę (H) i zastąpić ją inną dla świata sekwencyjnego. W rzeczywistości tryb ten ogranicza ruch dźwigni zmiany biegów, co jest nieco prostą konstrukcją, ale działa tak samo.
Konstrukcja TH8A jest bardzo prosta i wykonana z metalu. System montażowy znajduje się z przodu shiftera, działa za pomocą śruby i jest regulowany w zakresie 360°, idealny do każdej konfiguracji.
Jeśli o mnie chodzi, chwyt jest dobry. Uwielbiałem używać TH8A do wyścigów symulacyjnych, zwłaszcza że nie jest on ograniczony ekosystemem Thrustmaster. Będziesz mógł używać tego shiftera z kierownicami producenta, a także z kierownicami innych marek. Jest to duży plus dla TH8A, zwłaszcza jeśli masz urządzenia peryferyjne różnych marek i chcesz dodać ten shifter do swojej konfiguracji.
Jeśli chodzi o mnie, jest to najlepszy stosunek jakości do ceny w tym rankingu, nawet jeśli na początku jest to trochę mylące, aby się przyzwyczaić. Gorąco polecam, zwłaszcza gdy można go znaleźć za 150 funtów.
Przeczytaj moją pełną recenzję Thrustmaster TH8A Shifter.
Którą z nich wybrać?
Wybierając dowolne urządzenie do wyścigów symulacyjnych, należy wziąć pod uwagę kilka kwestii, w tym:
- Cena. Konieczne jest przydzielenie budżetu na dźwignię zmiany biegów, aby nie wpływać zbytnio na wrażenia z wyścigów symulacyjnych. Nie możesz na przykład wybrać dźwigni takiej jak Logitech, którą widzieliśmy, jeśli masz konfigurację z najwyższej półki. Doświadczenie będzie zniekształcone, podobnie jak odczucia.
- Dostępność. Niektóre marki, takie jak Thrustmaster, są dostępne u wielu sprzedawców detalicznych, zarówno online, jak i w sklepach. Ułatwia to zobaczenie i przetestowanie ich urządzeń peryferyjnych przed zakupem, czego Fanatec nie jest w stanie zrobić.
- Platforma. Zazwyczaj i jeśli pozostajesz w tym samym ekosystemie, platformy nie powodują większych problemów. Należy jednak upewnić się, że dany gearstick jest kompatybilny z używaną platformą.
- Ekosystem. Zalecam, aby ludzie zawsze trzymali się jednego ekosystemu, aby uniknąć problemów z kompatybilnością lub wydajnością. Jeśli korzystasz z Fanateca, kupuj od tego samego producenta.
Wnioski
Dodanie dźwigni zmiany biegów do konfiguracji symulatora wyścigów będzie korzystne zarówno dla rozgrywki, jak i wrażeń z jazdy. Łopatki na kierownicy są z pewnością bardziej praktyczne w większości sytuacji i będą kosztować mniej, ale dźwignia zmiany biegów jest niezbędna w symulatorach wyścigów i zalecam jej posiadanie.
0 komentarzy